هم افزایی مابین سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

مرداد ماه سال 1402 جلسه هم اندیشی مابین روسای جشنواره و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار گردید.

در ابتدای این نشست، فعالیت های سازمان پژوهش های علمی و صنعتی معرفی گردید: این سازمان در سال 1359 تاسیس شده است که از بدو پیدایش تا كنون ماموریت‌های مختلفی را در حوزه‌های مرتبط با توسعه علوم و فناوری كشور برعهده دارد. این سازمان از یك سو بنا بر ضرورت‌ها و نیازهای جامعه به عنوان نهادی پیشتاز عهده دار ایجاد، توسعه فناوری‌های موردنیاز در رفع معضلات پیش روی كشور بوده و از سوی دیگر با طراحی فرایندها و ایجاد بسترهای مربوطه، متولی راهبری و هدایت محققین می باشد.

در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران 9 پژوهشكده فعال است و هم اكنون بیش از 150 عضو هیات علمی و کارشناس پژوهشی در آنها مشغول فعالیت‌های تحقیقاتی و فناورانه می‌باشند.

ایجاد زیرساختی مناسب جهت انجام تعاملات علمی میان دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشی، ارزیابی اختراعات، تامین سخت افزار موردنیاز فعالیت‌های پژوهشی/فناوری در مراحل مختلف، تایید علمی نمونه اولیه محصول ساخته شده، فراهم نمودن بستر مناسب جهت شكل‏گیری و توسعه شركت‌های دانش بنیان، برگزاری جشنواره خوارزمی در 2 بخش جوان و بین الملل و معرفی و جایابی دانشجویان رشته‌های مختلف به صنایع و واحدهای فناور جهت طی نمودن دوره كارآموزی از اهم فعالیت های این سازمان می باشد.

در ادامه مهندس جمیلی – رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره در خصوص گروه صنعتی معدنی زرین و زیرمجموعه های آن و نیز بنیاد علم و فناوری جمیلی، جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، گروه کسب و کارهای نوین آن و مرکز شتابدهی ماینتک توضیحاتی را ارائه نمود.

ایشان افزود: گروه زرین دارای 4 شرکت بورسی (گسترش صنایع روی ایرانیان، کیمیای زنجان گستران، زرین معدن آسیا و توسعه صنایع سرب و روی ایرانیان) 3 شرکت دانش بنیان و 26 اختراع ثبت شده می باشد. علاوه بر این گروه زرین ضمن دارا بودن معادنی در 17 استان کشور، موفق به کسب بزرگترین تولید کننده سرب و روی خاورمیانه شده است و دارای بزرگترین معدن زغال سنگ حرارتی می باشد؛ از این رو برای 17 کشور نیز صادرات انجام می دهد.

مهندس جمیلی خاطر نشان کرد: هفتمین دوره از جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در حالی آغاز به فعالیت نموده است که در تقویم پژوهشی وزارت علوم نیز درج گردیده و به منظور گسترش فعالیت های بین المللی باشگاه علوم پایه و تکنولوژی یونسکو تاسیس شده است.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره در خصوص تشکیل دبیرخانه کل جشنواره های سطح کشور بیان نمود: هدف از تشکیل این دبیرخانه و برگزاری جلسات مشترک با جشنواره ها، اطلاع رسانی، گسترش تعاملات و جلوگیری از موازی کاری می باشد. ایشان در ادامه درخواست های خود را مبنی بر معرفی یک نماینده از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به جشنواره و همچنین عضویت آقای دکتر زمانیان به عنوان عضو شورای سیاست گذاری این رویداد علمی مطرح نمود.

مهندس جمیلی، “هوشمند سازی معادن” را از الویت های کاری گروه صنعتی معدنی زرین دانست که در دستور کار کسب و کارهای نوین آن قرار گرفته است.

وی یادآور شد: آکادمی آنسو نیز در کنار گروه کسب و کارهای نوین آن فعالیت های آموزشی، ترویجی و شتابدهی انجام می دهد و هدف این است که از ظرفیت تمام مراکز شتابدهی استفاده شود.

دکتر زمانیان – معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران  ضمن ارزنده شمردن فعالیت های علمی و چند وجهی مهندس جمیلی و گروه صنعتی معدنی زرین پیشنهاداتی در خصوص اجرای پروژه های کلان ملی در حوزه معدن و صنایع معدنی مطرح ساخت و همچنین افزایش همکاری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان و جشنواره خوارزمی در بخش های جوان، بین الملل و نوآوری و فناوری)، برگزاری دوره های آموزشی در حوزه هوش مصنوعی، اعتبار سنجی و فعالیت های علمی – معدنی که ارزش افزوده ایجاد می نماید؛ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و توافقات اولیه در خصوص مباحث مطروحه صورت پذیرفت.