اهمیت توجه به بخش “بنیادی” علوم پایه

مرداد ماه سال 1402 کادر اجرایی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، با حضور در مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک(IBB)  دانشگاه تهران از رهنمودهای دکتر موسوی موحدی – عضو محترم شورای سیاست گذاری جشنواره و رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران در جهت برگزاری هر چه بهتر هفتمین دوره از این رویداد علمی در سطح ملی و بین المللی بهره مند شدند.

در ابتدای جلسه دکتر موسوی موحدی به تعریف “علوم پایه” از منظری متفاوت پرداخت. ایشان در این خصوص خاطر نشان کرد: علوم پایه یک علم بنیادی است و نه کاربردی؛ فلذا نباید انتظار زود بازده بودن از آن داشت و زمان می برد تا نتیجه مطالعات در زمینه علوم بنیادی مشهود شود. علوم پایه حقایق علمی را از عمق به سطح می آورد و سپس به مابقی رشته ها از جمله: پزشکی، مهندسی و… منتقل می نماید. پس وظیفه علوم پایه تلفیق تمامی ابعاد علوم بنیادی می باشد زیرا ما باید همه چیز بدانیم تا یک چیز بفهیم.

رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران یکی از مهم ترین اهداف علوم پایه را “تربیت نیروی انسانی متخصص” و به منظور تفسیر رموز عالم دانست. افرادی مانند: ابن سینا، ذکریا و ابوریحان بیرونی.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه علوم پایه به اندازه گیری پدیده ها به دو روش تجربی و محاسباتی می پردازد و علوم فیزیک، مهندسی، شیمی و مکانیک را به یکدیگر پیوند میزند و همچنین با توجه به اینکه “اندازه گیری” هزینه زیادی دارد؛ ورود خیرین به این حوزه الزامی می باشد.

در این راستا دکتر غلامی – دبیر کمیته مدیریت و برنامه ریزی درخواست خود را مبنی بر تشکیل جلسه ای  با حضور خیرین و فارغ التحصیلان مرکز IBB مطرح نمود که در این خصوص تصمیماتی اتخاذ گردید.

عضو محترم شورای سیاست گذاری جشنواره در باب اهمیت فعالیت های بین المللی این رویداد علمی نکاتی را متذکر شد: پیشرفت جشنواره در گرو معرفی آن در سطح فراملی می باشد؛ از این رو باید بخشی از سرمایه آن به نخبگان خارج از کشور اختصاص یابد که در وهله اول بهتر است بر روی کشورهای عضو منطقه (اکو) تمرکز نمود و با اعطای جوایز به ایده پردازان بین المللی، نماینده ای برای جشنواره در آن کشور نیز خواهیم داشت.

دکتر موسوی موحدی با تاکید بر روی دیپلماسی علمی (دوستی بین کشورها در زمینه علمی) تاکید زیادی بر روی گسترش روابط بین الملل در سطح منطقه، آسیایی و جهانی داشت .

در ادامه دکتر جمیلی – رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره در خصوص تغییر نام بنیاد، نحوه فعالیت جشنواره در تدوین برنامه های تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران و ترویج علم در سطح استان توضیحاتی را ارائه نمود..

سپس دکتر غلامی – دبیر کمیته مدیریت و برنامه ریزی جشنواره افزود: علوم پایه تاثیرات چشم گیری در روند پیشرفت کسب و کارها دارد. به همین خاطر جشنواره در هر دوره 4 تیم کسب و کاری که متاثر از علوم پایه شکل گرفته و حرکتی رو به جلو دارند را به عنوان برگزیده نهایی معرفی می نماید.

در بخش پایانی، دکتر مودب – مدیر اجرایی جشنواره توضیحاتی در خصوص نحوه داوری ایده های میان رشته ای و “همایش علوم پایه” توضیحاتی را ارائه نمود.

در نهایت مقرر شد؛ جشنواره در برنامه تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران میزبان دکتر موسوی موحدی باشد. همچنین جشنواره و صندوق حمایت از پژوهشگران نشستی مشترک با یکدیگر داشته باشند تا در خصوص پیشنهاد دکتر موسوی موحدی به بحث و تبادل نظر بپردازند.