معرفی برایان جوزف چسکی؛ بنیان‌گذار Airbnb

برایان جوزف چسکی، کارآفرین و بنیانگذار ایر بی ان بی

برایان جوزف چسکی متولد 29 اوت 1981 در نیویورک است. والدین چسکی هر دو مددکار اجتماعی بودند. چسکی یک کارآفرین و طراح صنعتی آمریکایی است که به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل کارآفرین ایر بی ان بی (Airbnb) شناخته می‌شود. در ژانویه 2024، مجله فوربس چسکی را با دارایی خالص 9.4 میلیارد دلار که عمده دارایی او  مربوط به 76 میلیون سهام او در Airbnb است، به‌عنوان دویست و سی و دومین فرد ثروتمند در  سطح جهان معرفی شد.

چسکی در سال 1999 در مدرسه طراحی رود آیلند ثبت‌نام کرد و در سال 2004 با مدرک کارشناسی هنرهای زیبا در رشته طراحی صنعتی دانش‌آموخته شد. چسکی در دوران تحصیلش تحت‌تأثیر آثار چارلز ایمز و والت‌دیزنی قرار گرفت. او همچنین با جو گبیا که در نهایت یکی از بنیان‌گذاران Airbnb شد، ملاقات کرد.

ایر بی ان بی و داستان آغازش …

چسکی پس از اتمام کالج، به‌عنوان طراح صنعتی و استراتژیست در شرکت DID3 در لس‌آنجلس شروع به کار نمود. در سال 2007 او به سانفرانسیسکو نقل ‌مکان کرد و در آپارتمانی مشترک به همراه گیبا زندگی می‌کرد. در اکتبر  همان سال، کنفرانسی توسط انجمن طراحان صنعتی آمریکا در سانفرانسیسکو برگزار شد و تمام اتاق‌های هتل به طور کامل رزرو شدند. چسکی و گیبا که نتوانسته اجاره ماهانه آپارتمان خود را پرداخت کنند، تصمیم گرفتند که آپارتمان خود را به مهمانان این کنفرانس اجاره دهند. آن‌ها سه تشک بادی خریدند و اتاق خود را با ایده” تشک بادی به همراه صبحانه” تبلیغ کردند. این کارآفرین نقش رهبر و مدیرعامل «ایربی‌ان‌بی» را بر عهده گرفت.

برای تأمین بودجه موردنیاز، چسکی و همکارانش غلات ویژه‌ای به نام‌های «اوباما اوز» و «کاپن مک‌کین» که از نام رؤسای جمهور گرفته شده بود، تولید کردند.

پل گراهام، یک برنامه‌نویس کامپیوتر که تحت‌تأثیر جعبه‌های غلات قرار گرفته بود، در ژانویه 2009 بنیان‌گذاران را به جلسه آموزشی زمستانی انکوباتور استارتاپ خود به نام “Y Combinator” دعوت کرد. آن‌ها در این جلسه در ازای ارائه سود 6 درصدی از شرکت، آموزش و 20000 دلار بودجه دریافت کردند. Airbnb اولین حضور خود را در بازار سهام از طریق یک IPO بسیار موفق در 10 دسامبر 2020 انجام داد که در نتیجه قیمت سهام به بیش از 144 دلار افزایش یافت.

در سال 2015، مدیرعامل کارآفرین ایر بی ان بی در فهرست ثروتمندترین کارآفرینان زیر 40 سال فوربس و همچنین در لیست تایم 100 (تأثیرگذار ترین افراد) نیز قرار گرفت. در می 2015، چسکی توسط رئیس جمهور باراک اوباما به عنوان سفیر کارآفرینی جهانی منصوب شد.  همچنین فوربس او را در سال 2016 جزو400 فرد ثروتمند لیست خود گنجاند. چسکی در سال 2018 توسط American City Business Journals به عنوان مدیر اجرایی سال منطقه مورد تقدیر قرار گرفت.

فعالیت‌های بشردوستانه

چسکی در 11 ژوئن 2016 به همراه وارن بافت و بیل گیتس به عضویت The Giving Pledge درآمد. The Giving Pledge گروهی متشکل از میلیاردرها است که با یکدیگر پیمان بسته‌اند تا بیش از نیمی از دارایی خود را در راه فعالیت‌های بشردوستانه صرف کنند. در مه 2022، چسکی 100 میلیون دلار به بنیاد اوباما کمک کرد تا یک برنامه بورسیه تحصیلی برای دانشجویانی که به دنبال شغل در خدمات عمومی هستند، راه‌اندازی شود.

بورس تحصیلی وُویجر با هدف حمایت از دانشجویان در سال اول و آخر دانشگاه طراحی شده است. این مبلغ سخاوتمندانه تا 50000 دلار کمک، همراه با کمک هزینه 10000 دلاری و اقامت رایگان از طریق ایربی‌ان‌بی ارائه می‌دهد که این امکان را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا در تابستان به کسب تجربه در محیط‌های شغلی بپردازند. علاوه بر این، دانش‌آموختگان پس از اتمام تحصیلات خود، هر سال ۲۰۰۰ دلار اعتبار سفر به مدت یک دهه دریافت خواهند کرد. این بورسیه همچنین شامل برگزاری یک نشست سالانه و دسترسی به شبکه‌ای از مربیان و مشاوران است.

دیدگاهتان را بنویسید