روز جهانی دختران در فناوری اطلاعات و ارتباطات (ITU)

در جامعه دیجیتالی امروزی که به سرعت در حال پیشرفت است؛ علم، فناوری و نوآوری سه عامل محوری هستند. با این حال، متأسفانه کمتر از 30٪ از متخصصان حوزه(STEM)  علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات را زنان تشکیل می‌دهند.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) با درنظرگرفتن نقش حیاتی فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات در تمامی عرصه‌های اجتماعی و همچنین افزایش تخصص زنان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، 25 آوریل را  به عنوان “روز جهانی دختران در فناوری اطلاعات و ارتباطات” با هدف افزایش آگاهی درمورد اهمیت افزایش حضور دختران و زنان در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) نامگذاری کرده است.

همچنین در این روز خاص، ITU  و شرکای آن برای ایجاد انگیزه و توانمندسازی دختران برای دنبال کردن رشته تحصیلی یا حرفه‌ای در علوم، مهندسی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ریاضیات و سایر زمینه‌ها با هدف کاهش شکاف جنسیتی در حوزه دیجیتال، همکاری می‌کنند. طبق گفته آژانس، از دیگر اهداف این روز، ایجاد انگیزه در دولت و بخش‌خصوصی برای جستجوی روش‌هایی جهت ارائه مهارت‌های لازم به دختران و زنان جوان به منظور عهده‌دار شدن مشاغل مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

چرا فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دختران مهم است؟

حمایت از آموزش زنان و دختران در زمینه ICT با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) به ویژه 5 SDG ، دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات هماهنگ است.

چه موضوعی برای دختران در روز ICT انتخاب شده است؟

برای پیشرفت در حوزه‌های علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM)، دختران و زنان جوان باید مهارت‌هایی را کسب کنند تا کاربران و خالقانی ماهر در حوزه دیجیتال باشند. به همین دلیل است که موضوع “مهارت‌های دیجیتال برای زندگی” برای دختران در ICT 2024 تعیین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید