روز جهانی مالکیت فکری

روز جهانی مالکیت فکری

سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به عنوان یکی از نهادهای زیر نظر سازمان ملل متحد، در تلاش برای ارتقای حقوق مالکیت معنوی در سطح بین‌المللی و ارائه راه‌حل هایی در این زمینه است.

این سازمان در سال 2000 تصمیم گرفت سالانه یک روز خاص را به عنوان روز جهانی مالکیت فکری با هدف اصلی افزایش آگاهی در مورد تأثیر ثبت اختراع، حق چاپ، علائم تجاری و طرح ها در زندگی روزمره تعیین کند و موضوع سال 2024 را نیز «ساختن آینده خود با استفاده از نوآوری‌ و خلاقیت» معرفی کرده است.

در نهایت، 26 آوریل به عنوان روز جهانی مالکیت فکری (WIPO) مصادف با تصویب کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری در سال 1970 انتخاب شد. این روز فرصتی برای شناسایی و تجلیل از نقش ارزشمند سازندگان و نوآوران در توسعه اقتصادها و جوامع در سرتاسر جهان نیز می‌باشد.

در این راستا، سال گذشته به مناسبت گرامیداشت این روز، وایپو (WIPO) با مشارکت یونسکو و دفتر مالکیت معنوی کره (KIPO)، گردهمایی از متخصصان علم زن، از جمله برندگان جایزه L’Oréal-UNESCO For Women in Science را با هدف تبادل روش‌هایی برای الهام بخشیدن به زنان و دختران برای دنبال کردن مشاغل STEM و اهمیت مالکیت معنوی در اجرای تحقیقات و استفاده در دنیای واقعی تشکیل داد.

دیدگاهتان را بنویسید