دومین جلسه هم‌اندیشی جشنواره‌های برتر کشور در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان دومین جلسه هم‌اندیشی مدیران جشنواره‌های برتر کشور به دعوت بنیاد علم و فناوری جمیلی در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تشکیل گردید.

در ابتدای جلسه دکتر ناصر غلامی – دبیر کمیته مدیریت و برنامه ریزی جشنواره در خصوص حمایت و روند اجرایی ادوار گذشته جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان توضیحاتی را ارائه نمودند. ایشان هدف از برگزاری این نشست را تبادل نظر جشنواره‌ها و خلق ارزش مشترک دانست.

سپس مهندس جمیلی – رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و رئیس هیات امنای بنیاد علم و فناوری جمیلی ضمن عرض خوشامدگویی به حاضرین در جلسه تاکید نمودند جهت جلوگیری از انجام کار به صورت موازی بهتر است میزان تعاملات جشنواره‌ها افزایش یابد و برای تحقق این امر مهم پیشنهاد می گردد دبیرخانه‌ای مشترک برای تمامی جشنواره‌های سطح کشور تشکیل گردد.

ایشان افزودند: برگزاری جشنواره مسلما دارای یک سری استاندارد باید باشد که در سایه تاسیس دبیرخانه جشنواره‌های برتر، اتاق فکری تشکیل خواهد شد تا این استاندارها مورد بحث و بررسی قرار گیرد و از حقوق واقعی جشنواره حمایت شود و در نتیجه کیفیت برگزاری رویدادهای علمی بیشتر شود و در نتیجه جایگاه علمی کشور ارتقا یابد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره با تاکید بر لزوم حمایت از ایده‌پردازان کشور؛ تلویزیون اینترنتی داشگاه تهران را به‌عنوان رسانه‌ای در جهت حمایت از افراد و شناساندن جامعه علمی کشور معرفی نمود.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه دستاوردهای برگزیدگان جشنواره در محل مجلس شورای اسلامی نیز توضیحاتی ارائه نمود و تاسیس باشگاه علوم پایه و تکنولوژی یونسکو را نقطه عطفی در جهت پیشرفت در مسیر بین‌المللی جشنواره دانست.

مهندس جمیلی در پایان درخواست‌های خود را مبنی‎بر تقسیم وظایف مابین جشنواره‌ها، برگزاری جلسات به‌صورت دوره‌ای، حمایت از ایده‌پردازانی که در رویدادهای علمی به عنوان برگزیده معرفی نشده اند و توجه ویژه به حوزه هوش مصنوعی، مطرح نمود.

سپس هر یک از اعضای حاضر در جلسه به معرفی حوزه فعالیت خود، ارائه پیشنهادات جهت برگزاری هر چه بهتر و نوع همکاری خود با جشنواره نکاتی را متذکر شدند.

حمایت از نخبگان کشور، ترویج فرهنگ کارآفرینی، تشویق دانشجویان مقطع کارشناسی علوم پایه به منظور مشارکت در پژوهش‌های دانشجویی، تحقق اهداف یونسکو (توسعه صلح و آموزش) در سایه توجه ویژه به علوم پایه، مردمی سازی علم، آشناسازی برگزیدگان علمی با روند کسب و کار و با هدف ورود به بازارهای اقتصادی، تشکیل اتاق فکر در جهت رفع معظل ضعف دانش آموزان در دروس ریاضی و علوم تجربی، افزایش تعاملات مابین مردم و دانشگاه، برگزاری رویدادهای ویژه همزمان با هفته “ترویج علم”، جذب سرمایه برای ایده‌پردازان و استارتاپ‌ها، گسترش همکاری با پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر، زمینه‌سازی جهت گسترش حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی کشور، ترویج اخلاق مداری همزمان با اشاعه علم در کشور، شناسایی اندیشمندان و دانشمندان جوان در کشورهای اسلامی، اطلاع‌رسانی جشنواره از کانال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه های سراسر کشور، حمایت ویژه از ایده‌هایی که نمونه محصول اولیه دارند و روایت داستان زندگی و موفقیت ایده‌پردازان و دانشمندان از موارد مطروحه در این جلسه بود.

پس از آن دکتر کمره‌‌ای تشکیل جلساتی این چنینی را حرکتی رو به جلو در جهت پیشرفت علمی کشور و هم‌افزایی جشنواره‌ها را راهی آسان در جهت کاهش هزینه ها برشمرد.

ایشان ضمن تاکید بر گسترش مرزهای دانش و توسعه کسب و کار از دبیران و روسای جشنواره ها دعوت نمود تا با حضور فعال در شبکه اینترنتی دانشگاه تهران به معرفی هر چه بهتر و گسترده تر علم بپردازند که در آن صورت کشور می‌تواند در زمینه توسعه پایدار و در بخش بین‌المللی سرآمد واقع شود.

در پایان رئیس جشنواره پیشنهاد نمود: در جلسات آتی هر جشنواره خبرنامه‌ای مبنی بر معرفی فعالیت‌ها و با ذکر اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت خود تهیه نماید تا در شناساندن این رویداد های علمی به آحاد جامعه و ارگان‌های دولتی تسهیلی صورت پذیرد.

لازم به ذکر است؛ آقای مهندس جمیلی – رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و رئیس هیات امنای بنیاد علم و فناوری جمیلی، آقای دکتر کمره‌ای – رئیس جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، آقای دکتر زند وکیلی – قائم مقام معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آقای دکتر بهشتی –  مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آقای دکتر عامری – رئیس دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، آقای دکتر رعنایی – معاون دفتر منطقه ای آیسسکو در تهران، آقای دکتر یوسفی – مدیر اجرایی کمیسیون ملی یونسکو، آقای دکتر نقدی – معاون اجرایی جشنواره البرز، آقای مهندس جعفر – مدیر مرکز کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه شریف، خانم دکتر قدیمی – رئیس انجمن ترویج علم ایران، خانم دکتر اسدی – مدیر عامل گروه کسب و کارهای نوین آن، خانم دکتر مالمیر – دبیر جایزه استاد دکتر محمد قریب، آقای دکتر نمازی – دبیر جایزه کتاب روایت پیشرفت، آقای دکتر عطاری – دبیر بنیاد توسعه فردا، آقای مهندس احمدی مجد – دبیر جشنواره ایده‌های استارتاپی، آقای مهندس عباسیان – مدیر رویداد 100استارتاپ، آقای دکتر مسعودیان – مدیر باشگاه جشنواره مدافعان اقتصاد مردمی، خانم دکتر مهاجرانی – مشاور موزه علم و فناوری و هیئت مدیره انجمن ترویج علم، آقای دکتر وحید نصیری کیا – مسئول رسانه ای جایزه کتاب روایت پیشرفت، خانم دکتر جمیلی – رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، آقای دکتر ساری – دبیر علمی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، آقای دکتر غلامی – دبیر کمیته مدیریت و برنامه ریزی، خانم دکتر محمدی پناه – دبیر کمیته بین الملل جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان و آقای دکتر مودب – مدیر اجرایی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان از اعضای حاضر در این جلسه بودند.