هم افزایی دانشگاه تبریز و جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

در جلسه‌ای مجازی به مورخ 21 شهریور 1402، ارکان جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با جناب آقای دکتر سعید شجاعی، مدیر محترم همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه تبریز به بحث و تبادل نظر در خصوص این رویداد علمی پرداختند.

ابتدا دکتر مودب، مدیر اجرایی جشنواره، ضمن اشاره به هفتمین سال برگزاری جشنواره، گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در 6 دوره گذشته جشنواره پرداخت و یادآور شد که هدف اصلی جشنواره ترویج علم، هدایت ایده ها در جهت تجاری سازی و تولید محصول می باشد.

ایشان ضمن ارائه توضیحاتی جامع از فعالیت های بین‌المللی جشنواره به تاسیس باشگاه علوم پایه و تکنولوژی یونسکو که در راستای این فعالیت ها تشکیل گردیده است، اشاره نمود و یادآور شد: افراد شرکت کننده در بخش بین‌الملل جشنواره الزاماً خارجی نیستند ولی از یک تخصص یا مشاور خارجی در تیمشان استفاده می نمایند و نسبت به برگزیدگان ملی، 20% اعتبار حمایتی بیشتری دریافت می‌کنند.

ایشان در ادامه افزودند: جشنواره آمادگی برگزاری رویدادهای آموزشی و ایجاد تعاملات سازنده و همکاری‌های علمی با همکاران بین‌المللی دانشگاه تبریز را دارد.

آقای دکتر سعید شجاعی، مدیر محترم همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه تبریز با اشاره به این موضوع که خود ایشان نیز دانش‌آموخته رشته فیزیک هستند، وجود جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان را محرک خوبی برای دانشجویان علوم‌پایه دانستند و خاطر نشان کردند وجود جشنواره‌های علمی برای شناسایی استعدادهای جوان در این حوزه حائز اهمیت است.

دکتر شجاعی یادآور شدند: دانشگاه تبریز، نقطه کانونی همکاری‌های علمی ایران با کشور ترکیه است و خوشبختانه تاکنون موفق شده است سه فراخوان ملی طرح‌های پژوهشی دو کشور ایران و ترکیه موسوم به شمس تبریزی را برگزار کند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طرف جمهوری اسلامی ایران و سازمان پژوهش‌های علمی و فناوری ترکیه موسوم به توبیتاک از طرف ترکیه، نماینده اجرای این طرح هستند.. ایشان خاطر نشان کردند: دانشگاه تبریز به زودی فراخوان چهارم را نیز برگزار خواهد کرد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه تبریز و جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، اتخاذ تدابیر لازم جهت همکاری بین جشنواره و توبیتاک و ورود محققین برجسته کشور ترکیه به جشنواره، برگزاری رویدادهای آموزشی بین‌المللی، معرفی اساتید برجسته دانشگاه تبریز برای بخش داوری جشنواره، دعوت از رییس و/یا معاونین توبیتاک جهت حضور در هفتمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان بخشی از تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه پربار بود.