باکتری در کفش شماست!

پژوهشگران یک ماده سلولزی جدید ایجاد کرده‌اند که می‌تواند نقش کلیدی در تغییر صنعت آلاینده مد به سمت سازگارتر با محیط‌زیست داشته باشد. با استفاده از مهندسی ژنتیک، باکتری برای تولید رنگدانه تیره و چرم مانند اصلاح شده است.

پژوهشگران یک ماده سلولزی جدید ایجاد کرده‌اند که می‌تواند نقش کلیدی در تغییر صنعت آلاینده مد به سمت سازگارتر با محیط‌زیست داشته باشد. با استفاده از مهندسی ژنتیک، باکتری برای تولید رنگدانه تیره و چرم مانند اصلاح شده است.

پژوهشگران کالج امپریال لندن با موفقیت ساختار ژنتیکی گونه‌های میکروبی را مهندسی کرده‌اند که می‌توانند در منسوجات پوشیدنی گنجانده شوند و به طور مستقل در طول فرآیند تولید خود رنگ شوند که در نتیجه یک چرم گیاهی کاملاً جدید و بدون پلاستیک تولید می‌شود که برای لوازم جانبی مانند کیف پول و کفش مناسب است؛ اگرچه ممکن است در حال حاضر جزء شیک‌ترین کفش‌ها نباشد.

سالانه 200 میلیون لیتر آب در صنعت نساجی جهانی مصرف می‌شود و 85 درصد از کل لباس‌های دور‌ ریخته شده در ایالات‌متحده در محل‌های دفن زباله‌ها تخلیه می‌شود. در حال حاضر، ذرات آزاد شده در طول شستشوی پلی‌استر و سایر پارچه‌های ساخته شده از پلیمرها، بخش قابل‌توجهی از 20 تا 35 درصد از میکروپلاستیک‌های موجود در اقیانوس‌ها را تشکیل می‌دهند. از دیدگاه زیست‌محیطی، شیک‌پوشی هزینه‌های قابل‌توجهی را به همراه دارد.

استفاده‌ی پژوهشگران از جایگزین‌های میکروبی در صنعت نساجی مانند سلولز باکتریایی، به طور فزاینده‌ای نویدبخش تولید سبزتر و سازگار با محیط‌زیست است.

سلولز باکتریایی کاملا گیاهی است و کشت آن در مقایسه با پرورش گاو برای تولید چرم به انتشار کربن، آب، زمین و همچنین زمان کمتری نیاز دارد. از سوی دیگر، برخلاف جایگزین‌های چرمی پلاستیکی، سلولز باکتریایی بدون استفاده از مواد پتروشیمی تولید می‌شود. علاوه بر این سلولز باکتریایی این قابلیت را دارد که به روشی ایمن و غیر‌سمی در محیط‌زیست تجزیه شود. متأسفانه رنگرزی شیمیایی اقلامی مانند چرم‌گیاهی همچنان یکی از خطرناک‌ترین فرآیندها در صنعت مد است.

پژوهشگران باکتری‌هایی را که بیشتر در تولید سلولز میکروبی استفاده می‌شوند، اصلاح ژنتیکی کردند تا به‌طور مستقل رنگدانه‌ای تیره به نام ” یوملانین” (رنگدانه طبیعی پشم و مو) تولید کنند. در طی دو هفته مواد تولیدی در یک ظرف کفشی شکل سفارشی رشد کردند و سلولز با ظاهری چرمی مانند را در دستگاهی به مدت 48 ساعت با دمای تقریباً 86 درجه فارنهایت قرار دادند.

پس از آن، کلنی‌های باکتری‌ از داخل شروع به تیره شدن کردند و به تدریج به سمت لایه‌های بیرونی حرکت کردند. در نهایت، این ماده بر روی یک زیره از پیش ساخته شده چسبانده شد و چیزی را به وجود آورد که برخی ممکن است آن را «کفش» یا «شیئی شبیه به کفش» در نظر بگیرید.مهندسی ژنتیک