آشنایی با ژانگ ییمینگ؛ بنیانگذار بایت‌‌دنس (شرکت مادر تیک‌تاک)

ژانگ ییمینگ متولد 1 آپریل سال 1983 یک چهره برجسته و کارآفرین موفق در صنعت اینترنت چین است که شرکت مادر تیک‌تاک را بنیان گذاشت.

ژانگ ییمینگ، بنیانگذار بایت‌دنس (شرکت مادر تیک‌تاک) متولد 1 آپریل سال 1983 در شهر لونگیان، فوجیان، یک چهره برجسته و کارآفرین موفق در صنعت اینترنت چین است. وی تحصیلات خود را در سال 2001 در دانشگاه نانکای در تیانجین آغاز کرد. ژانگ ابتدا روی رشته میکروالکترونیک تمرکز کرد؛ اما بعدها مهندسی نرم‌‎افزار خواند و در سال 2005 دانش‌آموخته شد.

او در فوریه 2006 به عنوان پنجمین کارمند و اولین مهندس به کوکسون، یک تارنمای مسافرتی پیوست و در عرض یک سال به سمت مدیر‌فنی ارتقا یافت.

در سال 2008، ژانگ به مایکروسافت پیوست اما خیلی زود مایکروسافت را ترک کرد. در سال 2009 زمانی که Expedia در شرف تصاحب کوکسون بود، ژانگ کنترل کسب و‌کار جستجوی املاک و مستغلات کوکسون را به عهده گرفت

وی در این زمان اولین شرکت خود به نام 99fang.com را تأسیس کرد اما سه سال بعد این کار دست کشید.

به عقیده ژانگ، کاربران چینی گوشی‌های هوشمند در یافتن اطلاعات در اپلیکیشن‌های تلفن‌های همراه در سال 2012 با مشکل مواجه بودند و موتور جستجو باید و نتایج جستجو را با تبلیغات نامعلوم ترکیب می‌کرد.

هدف او این بود که با استفاده از توصیه‌های هوش مصنوعی، محتوای مرتبط را در اختیار کاربران قرار دهد. بیشتر سرمایه‌گذاران خطرپذیر با این دیدگاه او همسو نشدند که منجر به ناتوانی او در تأمین بودجه شد. بااین‌حال زمانی که گروه بین‌المللی Susquehanna (سوسکوهانا) وارد کار شد و با سرمایه‌گذاری در استارتاپ موافقت کرد و درنهایت تلاش‌های او نتیجه داد.

 این کارآفرین در سال 2012 بایت‌دنس (شرکت مادر تیک‌تاک) را تأسیس کرد. جایی که او پلتفرم‌هایی مانند Toutiao و Douyin را برای جمع‌آوری اخبار و اشتراک‌گذاری ویدیو ایجاد کرد. برخلاف دیگر مدیران عامل فناوری چین که عمدتاً بر رشد شرکت‌های خود در بازار داخلی تمرکز داشتند، هدف اصلی ژانگ گسترش حضور بایت‌دنس در سرتاسر جهان و بازارهای آمریکا، اروپا و ژاپن بود.

 بایت‌دنس در سپتامبر 2015، تیک‌تاک، پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدئوی خود را منتشر کرد. این برنامه در چین با نام دویین شناخته می‌شود. برنامه Musical.ly توسط بایت‌دنس به مبلغ 800 میلیون دلار خریداری شد و یک سال بعد آن را با تیک‌تاک ادغام کرد. از اواخر سال 2018، بایت‌دنس با ارزش 75 میلیارد دلار آمریکا و بیش از یک میلیارد کاربر ماهانه در برنامه‌های تلفن همراه خود از اوبر پیشی گرفت و به باارزش‌ترین استارتاپ جهان تبدیل شد.

تا مارس 2024، ثروت شخصی ژانگ بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ (به گزارش فوربس، 43.4 میلیارد دلار آمریکا) به 40.2 میلیارد دلار آمریکا رسید

این موضوع او را در رتبه دوم فهرست ثروتمندترین افراد چین پس از ژونگ شانشان قرار می‌دهد. به گزارش رویترز همچنان بیش از 50 درصد از حق رای بایت‌دنس در اختیار ژانگ است.