برگزاری آیین تجلیل از برگزیدگان هفتمین دوره جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

اختتامیه هفتمین دوره جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با حمایت بنیاد علم و فناوری جمیلی، همزمان با هفته پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در محل سالن علامه امینی دانشگاه تهران و با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل (وزیر محترم علوم)، دکتر سید محمد مقیمی( رییس محتزم دانشگاه تهران)، دکتر محمود کمره‌ای (رئیس جشنواره)، مهندس ابراهیم جمیلی (رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره)، دکتر وحید نیکنام (دبیر جشنواره)، دکتر پیمان صالحی (معاون پژوهشی وزارت علوم) و جمعی از پیشکسوتان، اساتید و ایده‌پردازان برگزار شد.

مهندس جمیلی-رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره با بیان اینکه ایجاد امید در جوانان، ایجاد اشتغال و حرکت در مسیر فناورانه مساله روز است، تاکید کرد: جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با هدف حمایت از ایده های جوانان و کسب و کارهای نوپا و ارتقای جایگاه علمی کشور در سطح فناوری برگزار می شود.

در ادامه دکتر کمره‌ای- رییس جشنواره افزود: در این دوره از جشنواره ۳۳۵ ایده دریافت شد که ۲۸۴ ایده از جوانان و تیم های ایده پرداز است، ۳۳ نفر از آنها با داوری های انجام شده به مرحله بعدی راه پیدا کردند. همچنین در قسمت کسب و کار هم ۵۱ اثر دریافت شد که ۱۰ طرح کسب و کاری و ۱۰ ایده اولیه به مرحله دوم راه یافتند. در قسمت استاد نمونه جوان ۵۲ نفر برای ارزیابی وضعیت خود اعلام آمادگی کردند که در نهایت 1 نفر به مرحله نهایی راه یافت.

دکتر زلفی گل – وزیر محترم علوم ضمن اشاره به پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) و فهرست بیش از ۴۰۰ نفر از دانشمندان یک درصد علوم انسانی و علوم بومی، اعلام کرد؛ نام دکتر مقیمی (رییس دانشگاه تهران) نیز جزو آن لیست بوده و باعث افتخار است. همچنین ایشان تاکید کرد: انتخاب هوشمندانه بنیاد جمیلی در ورود به عرصه علوم پایه و گزینش برترین‌های علوم‌پایه علاوه بر سرآمدی علمی نگاه ویژه آن‌ها به حوزه فناوری است که یکی از ابتکارات و نبوغ خاص به شمار می‌آید که در برگزاری و مدیریت جشنواره به کار گرفته شده است.

وزیر علوم ادامه داد: خیرینی که حامی علم و فناوری هستند، سرمایه گذاران علمی کشور هستند و باید قدردان آن‌ها بود؛ زیرا باعث می شوند دانشمندان در سطح جهانی مطرح شوند.

دکتر مقیمی – رئیس دانشگاه تهران با اشاره به فرآیند نخبگی و نخبه‌پروری، اظهار داشت: گاهی حتی به اسم نخبه پروری، نخبه کشی می‌کنیم.

وی با تاکید بر اقدامات بنیاد جمیلی برای برگزاری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان گفت: این جشنواره توانسته مشکلات شناسایی نخبگان را رفع کند، زیرا بیشتر معطوف به ایده های جدید و کسب و کارهای نو و ایده پردازی است. همچنین با اشاره به تمرکز جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان بر علوم پایه و تقدیر از دانشمندان فعال در این زمینه که توسط بنیاد جمیلی و با حمایت دانشگاه تهران برگزار شده، گفت: این جشنواره از چند جنبه قابل تقدیر و منحصر به فرد است. زیرا به طور خاص و تخصصی در علوم‌پایه برگزار می‌شود.

در خلال این رویداد علمی پنلی تحت عنوان “نیازهای ایده‌پردازان، مسئولیت‌های دولت و بخش خصوصی” با حضور دکتر مهدی الیاسی – معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکترفرزین فردیس  – عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران ، دکتر پیمان صالحی – معاون پژوهشی وزارت علوم و دکتر ایرج تاج الدین – مدیر دپارتمان معدن هلدینگ زرین و رییس هیات مدیره گروه کسب و کارهای نوین آن برگزار شد.

در پایان آقای هومن بخشی – برگزیده اول دوره ششم جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان پرچم ارزشمند جشنواره را به منتخب هفتمین دوره – آقای محمدرضا غلامی نژاد اعطا کرد.