اولین جلسه مشترک ما بین جشنواره و سازمان‌های همکاری اقتصادی اکو برگزار شد

روز پنج‌شنبه مورخ 28 اردیبهشت ماه 1402 جلسه‌ای مشترک مابین ارکان جشنواره و دبیر کل سازمان‌های همکاری اقتصادی اکو برگزار گردید.

ابتدا دکتر مودب به شرح مختصری از فعالیت‌های این رویداد علمی پرداخت و گزارش آماری شش دوره را نیز ارائه نمود.

سپس دکتر محمدی پناه باشگاه علوم پایه و تکنولوژی یونسکو را معرفی کرد و هدف از تاسیس آن را ترویج علم و هدف از برگزاری جشنواره را تبدیل ایده‌های حوزه علوم پایه به کسب‌و‌کار دانست.

در ادامه دکتر غلامی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه مابین موسسه فرهنگی اکو و جشنواره و همچنین نقاط مشترک فرهنگی که بین ایران و کشورهای عضو اکو وجود دارد؛ افزایش همکاری‌های علمی مابین دو مجموعه را مایه پیشرفت فعالیت‌های بین‌المللی و کشف استعدادهای کشورهای عضو دانست.

دبیر کمیته مدیریت و برنامه ریزی هدف از امضای تفاهم نامه با موسسه فرهنگی اکو را توسعه مشارکت‌های علمی با توجه به میراث مشترک فرهنگی، افزایش همکاری های دانشگاه‌های عضو منطقه، ترویج فعالیت‌های مرتبط با توسعه اندیشمندان و دانشمندان جوان و توسعه همکاری بخش‌های حضوصی که حامی علم هستند برشمرد.

ایشان یادآور شد: برای رسیدن به این اهداف نیز شعار “اندیشه و دانش پلی برای دوستی و همگرایی جامعه نخبگان منطقه” را به عنوان سرلوحه کار خود قرار داده ایم.

مهندس جمیلی متذکر شد: جشنواره با هدف ایجاد ارزش افزوده و انگیزه در بین اندیشمندان جوان و همچنین پیشرفت سریع در مسیر دیجیتال برگزار می گردد. فلذا به منظور افزایش فعالیت‌های بین‌المللی در هفتمین دوره؛ درخواست‌های خود را مبنی بر ارائه راهکار به منظور انتخاب مسیر صحیح برای فعالیت‌های فراملی و معرفی اساتید بین الملل در حوزه علوم پایه مطرح ساخت.

در پایان دکتر ناظری ضمن ارزنده شمردن فعالیت علمی جشنواره به معرفی سازمان همکاری اقتصادی اکو پرداخت.

ایشان حوزه های تجارت و سرمایه گذاری، ارتباطات و حمل و نقل، انرژی و معادن و توسعه پایدار را از حوزه‌های فعال در این موسسه برشمرد.

وی در خصوص جوایزی که هر 2 سال یکبار در مراسم اجلاس کشورهای عضو به افراد شاخص در حوزه علم، آموزش و پرورش، تاریخ و ادبیات، کشاورزی و فناوری اهدا می گردد توضیحاتی را ارائه نمود.

دبیر کل سازمان‌های همکاری اقتصادی اکو خاطر نشان کرد موسسه فرهنگی اکو و موسسه آموزشی اکو نیز فعال می‌باشند و در این راستا پیشنهاد نمود که جشنواره برای رسیدن به نتیجه بهتر با دو موسسه فوق به رایزنی بپردازد.

در نهایت مقرر گردید هماهنگی‌های این نشست از طریق دفتر اقتصادی اکو صورت پذیرد و درخواست‌های جشنواره به اکو از طریق وزارت امور خارجه صورت پذیر تا در دستور کار این مجموعه قرار گیرد.