نشست هم‌اندیشی با وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری (ترسیم نقشه راه هفتمین دوره از جشنواره)

روز چهارشنبه مورخ 27 اردیبهشت ماه سال 1402، روسای جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در جلسه‌ای با حضور وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری از پیشنهادات ایشان در جهت برگزاری هرچه بهتر و گسترش فعالیت‌های حوزه بین‌الملل برای هفتمین دوره از این رویداد علمی بهره‌مند شدند.

این نشست در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

دبیر کمیته مدیریت و برنامه ریزی و مدیر اجرایی جشنواره ضمن ارائه گزارش آماری از فعالیت‌ها و جوایز ششمین دوره از این رویداد که با هدف ترویج روحیه کارآفرینانه برگزار شده بود؛ از وزیر محترم علوم دعوت بعمل آوردند تا طبق روال ادوار گذشته، اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری این دوره نیز با حضور ایشان تشکیل گردد.

سپس رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره درخواست‌های خود را مبنی بر: معرفی افراد شاخص و سرآمد برای بخش داوری ایده‌پردازان و اساتید نمونه جوان و همچنین ارائه راهکارهای مناسب به منظور گسترش فعالیت‌های جشنواره و ترویج علم در سطح استان‌ها مطرح نمود.

در ادامه دبیر کمیته بین الملل به تشریح برخی از فعالیت های فراملی جشنواره پرداخت.

دکتر اخلاقی – مدیر عامل نرم افزار دکتر مایکو ضمن توضیح عملکرد این برنامه برای وزیر محترم علوم، تشکیل “پرونده سلامت الکترونیک” برای دانشجویان را از دستاوردهای این طرح دانست.

ایشان خاطر نشان کرد: پرونده فوق کاملا دو سویه عمل می نماید؛ بدین معنا که هم برای دانشجویان و هم برای پزشکان قابل استفاده است و از طریق آن می‌توان در سطح گسترده سنجشی هوشمندانه انجام داد و در مقابل برخی از پاندمی‌ها مانند سرطان، پیشگیری‌های لازم صورت پذیرد.

دکتر کمره‌ای با اشاره به اینکه مجوز بین‌المللی شدن جشنواره از سوی دانشگاه تهران صادر شده است گفت: برای هماهنگی بیشتر با وزارت امور خارجه و به‌منظور افزایش ارتباط در حوزه بین‌الملل، جشنواره به حمایت وزارت علوم نیاز دارد.

ریاست جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان خواستار تدوین مکانیسمی برای ارتباط فعال با دانشگاه‌ها برای برگزاری بهتر جشنواره شد که وزیر علوم ماموریت پیگیری این موضوع را به سرپرست معاونت فناوری و نوآوری این وزارتخانه داد.

مهندس جمیلی ضمن تشکر از زحمات بی بدیل مدیران جشنواره مطالبی را جهت همفکری با مقام عالی وزارت و  اعضای حاضر در جلسه مطرح نمود که پس از بحث و تبادل نظر در خصوص آنها تصمیماتی به شرح ذیل اتخاذ گردید:

– گسترش همکاری جشنواره و بنیاد ملی نخبگان

– حضور سالانه جشنواره در تقویم پژوهشی وزارت علوم

– تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه

– معرفی جشنواره در یکی از جلسات روسای دانشکده‌های سراسر کشور و…

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره در خصوص تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران و برنامه “قله‌های علم و فناوری” نیز نکاتی را مطرح نمود: در این برنامه برآن شدیم تا با دعوت از چهره‌ها و پیشکسوتان علوم ضمن استفاده از تجارب گران‌بهایشان، از آنها تقدیر بعمل آوریم.

دکتر زلفی‌گل با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره و معرفی افراد برتر نیز می‌تواند در الگو سازی و تشویق فعالان علوم پایه کشورموثر باشد گفت: ‌جا دارد تعدادی از روسای دانشکده‌های علوم پایه کشور که عهده‌دار فعالیت‌های شاخص و مهمی در ارتقای این حوزه در کشور هستند، از طریق این جشنواره تقدیر و به جامعه علمی کشور معرفی شوند.

وی در خصوص بهبود و گسترش فعالیت‌های باشگاه علوم پایه و تکنولوژی، جشنواره‌های بین‌المللی BRISEC و حضور در نمایشگاه و کنفرانس فناوری و تجارت اکو نیز رهنمودهای موثری را بیان نمود.

ایشان تاکید نمود: جریان سازی در علوم پایه و معرفی ظرفیت‌های مهم این حوزه در کشور باید دنبال شود. در این راستا لازم است علاوه‌بر معرفی و تجلیل از برگزیدگان، کلیه شرکت‌کنندگان این رقابت در آیین اختتامیه دعوت شوند یا در همایشی جداگانه‌ با آنها ارتباط برقرار گردد.

 وزیر علوم خاطر نشان کرد: برای افزایش سطح کیفی جشنواره و بالا بردن دقت داوری‌ها حتما از ظرفیت انجمن‌های علمی کشور که در حوزه علوم پایه فعالیت می‌نمایند استفاده شود.