هم افزایی ما‌بین جشنواره و پردیس بین‌الملل دانشگاه ارومیه

در  شهریور ماه 1402، اعضای کمیته بین‌الملل جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در جلسه‌ای مجازی از تجربیات ارزشمند جناب آقای دکتر جواد اسحاقی‌راد بهره‌مند شدند.

در ابتدا آقای دکتر سروش مودب، مدیر اجرایی جشنواره به معرفی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان پرداختند و به گروه صنعتی، معدنی زرین، بنیاد علم و فناوری جمیلی و اقدامات آن اعم از بورسیه دانشجویان، تجهیز دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها و آغاز فعالیت جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان از سال 1396 و حضور وزیر علوم، کارآفرینان برتر و اساتید برتر دانشگاه‌های مطرح در شورای سیاستگذاری و کمیته علمی جشنواره اشاره کردند.

ایشان در ادامه به حمایت جشنواره از برگزیدگان در دو بخش ایده‌پردازان و استارتاپ و میزان و نحوه حمایت جشنواره از برگزیدگان اشاره‌کردند و خاطر نشان‌کردند که به دلیل وجود ناامیدی در دانشجویان و فارغ التحصیلان و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، به مدت یک سال است که جشنواره فعالیت بین‌المللی خود را آغاز کرده است و ایرانیان خارج از کشور یا خارجی‌های مقیم ایران می‌توانند در این بخش شرکت کنند. ایشان همچنین توضیحاتی درباره باشگاه یونسکو و فعالیت‌های ترویجی مجموعه نیز ایراد کردند. آقای دکتر مودب درباره کلیت فرآیند بخش بین‌الملل جشنواره، مشارکت با سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ (آیسسکو)، مشارکت با سازمان اکو، حضور شخصیت‎های برجسته علمی و بین‌المللی در کمیته بین‌الملل جشنواره، ارتباط با خانه‌های نوآوری در کشورهای مختلف، تفاهم‌نامه ویپا و … نیز سخنانی ایراد نمودند.

در ادامه ایشان فرمودند با توجه به فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه ارومیه تمایل داریم که از تجربیات آقای دکتر جواد اسحاقی راد بهره‌مند شویم.

آقای دکتر جواد اسحاقی‌راد، استاد تمام رشته اکولوژی در حوزه منابع طبیعی در دانشگاه ارومیه هستند. ایشان سابقه فعالیت در سمتِ معاون پژوهشی و معاون آموزشی دارند و به مدت دو سال است که رییس پردیس بین‌الملل دانشگاه ارومیه هستند. دکتر اسحاقی‌راد، همچنین سردبیر مجله پژوهش و توسعه جنگل، دبیر چند مجله خارجی، مدیر موزه تاریخ طبیعی ارومیه و همچنین مدیر موزه علم و تکنولوژی دانشگاه ارومیه در مسکن طبیب (خانه بنیانگذار نخستین دانشکده طب ایران، دکتر ژوزف کاکران) نیز هستند.

آقای دکتر اسحاقی‌راد ضمن ابراز خرسندی از وجود چنین مجموعه‌ جوان و پویایی در کشور که به حمایت از ایده‌پردازان جوان می‌پردازد، به ارائه توضیحاتی درباره روند فعالیت پردیس بین‌الملل دانشگاه ارومیه و حضور 1770 دانشجوی خارجی از کشورهای عراق، ترکیه، سوریه و افغانستان در این دانشگاه پرداختند و خاطر نشان کردند که در راستای بالابردن تنوع پذیرش دانشجو، به زودی شاهد حضور دانشجویانی از کشورهای پاکستان و هندوستان در پردیس بین‌الملل دانشگاه ارومیه خواهیم بود. ایشان افزودند : «با تبادل دانشجو، تبادل استاد، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و اجرای پروژه‌های مشترک، پردیس بین‌الملل دانشگاه ارومیه جز برترین دانشگاه‌ها در انجام چنین فعالیت‌هایی است». دکتر اسحاقی‌راد همچنین به رتبه علمی بالای دانشگاه ارومیه و حضور اساتید برجسته علمی در این دانشگاه نیز اشاره کردند. ایشان همچنین افزودند : دانشگاه ارومیه از حضور 520 استاد توانمند بهره‌مند است که حدود 200 الی 250 نفر از آنان با پردیس بین‌الملل دانشگاه ارومیه نیز همکاری می‌کنند.

در این جلسه پربار، ضمن دعوت از جناب آقای دکتر جواد اسحاقی راد برای حضور در کمیته بین‌الملل، مقرر گردید دکتر اسحاقی‌راد تعدادی از اساتید جوان دانشگاه ارومیه را برای بخش داوری ایده‌های بین‌المللی در رشته‌های مورد نیاز جشنواره معرفی‌کنند، همچنین برقراری ارتباط و برگزاری رویدادهای مشترک با دانشگاه‌های عراق و ترکیه و حضور تیم ترویج علم در پردیس بین‌الملل دانشگاه ارومیه و بازدید جناب آقای مهندس جمیلی از دانشگاه و موزه طبیب ارومیه، گوشه‌ای از تصمیماتی بود که در این جلسه اتخاذ شد.

در این جلسه مجازی جناب آقای دکتر جواد اسحاقی‌راد (رییس پردیس بین‌الملل دانشگاه ارومیه)، آقای دکتر سروش مودب (مدیر اجرایی جشنواره)، خانم الهه سیادت (کارشناس کمیته بین‌الملل جشنواره) و خانم شیما منظومی (کارشناس کمیته بین‌الملل جشنواره) حضور داشتند.