سخنان رئیس دانشگاه تهران در اختتامیه هفتمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

نخبه‌یابی مهم است امّا نخبه‌پروری مهم‌تر

سخنان رئیس دانشگاه تهران در اختتامیه هفتمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

به گزارش روابط‌عمومی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، دکتر محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، با اشاره به فرایند نخبگی و نخبه‌پروری اظهار کرد: در این حوزه با مفاهیم مختلفی مواجه می شویم که باید از هم تفکیک شود. نخبه‌پروری، نخبه‌شناسی و نخبه‌داری از جمله این مفاهیم است. البته نتوانسته‌ایم زنجیره‌ی نخبه‌سالاری را تکمیل کنیم.

رئیس دانشگاه تهران درباره آسیب‌شناسی شاخص‌های تعیین نخبه بیان کرد: اگر شاخص‌های تعیین نخبه را آسیب‌شناسی کنیم، یک آسیب جدی داریم که بیشتر بر مبنای نخبه‌شناسی معطوف به مقاله محوری بوده است. البته ماده ۲ اساسنامه بنیاد ملی نخبگان نخبه را به شکل جامع تعریف کرده است، اما وقتی به صورت دقیق شاخص‌ها را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم بخش‌های اصلی از اساسنامه غافل مانده و مقاله‌محوری بیشتر مطرح است.

دکتر مقیمی با اشاره به اقدامات بنیاد علم و فناوری جمیلی برای برگزاری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان اظهار کرد: این جشنواره معطوف به ایده‌های جدید و کسب و کارهای نو و ایده‌پردازی است و به همین دلیل توانسته است آسیب‌های ذکر شده در شناسایی نخبگان را رفع کند.

رئیس دانشگاه تهران تأکید کرد: نخبه‌یابی مهم است و نخبه زیاد داریم، در کشور نخبه‌ها را پیدا و معرفی می‌کنیم ولی برای نخبه پروری اقدام کمتری صورت می‌گیرد و در نخبه‌داری که اقدام بعدی است موفق نبودیم و نتوانستیم فرصت‌های شغلی برای آن‌ها فراهم کنیم.

وی افزود: گاهی حتی به اسم نخبه‌پروری، نخبه‌کشی می‌کنیم. وقتی تمرکز روی شاخص‌های کمّی مقاله قرار می‌دهیم، خیلی از نخبه‌ها را از دایره نخبگی خارج می‌کنیم. وقتی نتوانیم نخبه‌داری کنیم، افراد را در بسیاری رویدادها و المپیادها شناسایی می‌کنیم و در دسترس کسانی قرار می دهیم که نسبت به منابع انسانی کشور ما طمع دارند، البته دانشمندان کشور ما هر جا باشند به بشریت خدمت می کنند ولی حل مسائل و مشکلات کشور خود ما توسط نخبگان در اولویت قرار دارد.

مقیمی همچنین با اشاره به تمرکز جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان بر علوم پایه و تقدیر از دانشمندان فعال در این زمینه که توسط بنیاد جمیلی و با حمایت دانشگاه تهران برگزار شده، گفت: این جشنواره از چند جنبه قابل تقدیر و منحصر به فرد است.

وی با اشاره به اهمیت رشته‌های علوم پایه در توسعه کشور بیان کرد: به رشته‌های علوم پایه به اندازه کافی توجه نشده است. یکی از علت‌های این امر این است که رشته‌های علوم پایه که رشته‌های مادر هستند، به طور معمول در زمینه اشتغال مستقیم دانش‌آموختگان با چالش‌های جدی روبرو هستند؛ به ویژه در کشور ما که باید تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی برای توسعه‌ی اشتغال این رشته‌ها فراهم شود.

رئیس دانشگاه تهران در آخر افزود: بنیادهای خیریه اگر بخواهند کاری در دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی بکنند، بیشتر از نوع کارهای زیربنایی و عمرانی است ولی این جشنواره در راستای مباحث محتوایی و فرهنگ‌سازی است.

انتهای خبر/