جلسه هم اندیشی جشنواره با جمعی از اعضای علمی دانشگاه نانجینگ چین و دانشگاه تهران

در آبان ماه 1402 جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان میزبان جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه Nanjing  چین به ریاست پروفسور TAN Tieniu رئیس شورای عالی برنامه‌ریزی دانشگاه Nanjing و جمعی از اساتید دانشگاه تهران بود.

در ابتدا خانم دکتر جمیلی- رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره ضمن خوشامدگویی به معرفی اعضای حاضر در جلسه پرداختند. در ادامه خانم دکتر سیادت و خانم مهندس منظومی- کارشناسان کمیته بین‌الملل جشنواره با معرفی بنیاد علم و فناوری جمیلی و هدف از شکل‌گیری آن به ارائه توضیحاتی از جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان و روند فعالیت‌ها و محوریت آن پرداختند. مهندس منظومی همچنین به شروع فعالیت جشنواره از سال 96 ذیل بنیاد علم و فناوری جمیلی، تاسیس باشگاه علوم پایه و تکنولوژی یونسکو و آغاز رویکرد بین‌المللی جشنواره از سال 1401 اشاره کرد.

در ادامه دکتر ساری، ضمن ارائه توضیحات تکمیلی از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته توسط بنیاد و جشنواره،  نکاتی را در خصوص نحوه داوری طرح‌ها و تعداد برگزیدگان در هر دو بخش ایده پردازان و کسب و کارهای نوپا و نیز میزان grant دریافتی شرکت کنندگان در هر بخش متذکر شدند.

در ادامه خانم هو جی (Hu Jie) ضمن ارائه توضیحاتی از دانشگاه Nanjing چین، توضیحاتی را در خصوص سطح علمی و رنکینگ این دانشگاه در سطح جهانی مطرح نمود.

مهندس جمیلی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و رئیس هیات امنای بنیاد علم و فناوری جمیلی ضمن عرض خوشامدگویی حاضرین در جلسه، از دانشگاه تهران در راستای ایجاد آشنایی مابین جشنواره و این هیئت چینی تشکر نمود. وی با تاکید بر نحوه فعالیت‌های بنیاد و جشنواره به عنوان بخش خصوصی، افزود: درحال حاضر با ورود تکنولوژی‌های جدید، مرزها مفهومی ندارند و همه باید در تلاش باشیم که هر جوان با استعدادی در هر جای دنیا که باشد، بتواند ایده‌های خود را به ثمر برساند و در راستای تحقق این امر، دانشگاه‌ها و همکاری آن‌ها با یکدیگر نقش مهمی ایفا می‌کند. انتظار داریم که در این جلسه بتوانیم پتانسیل‌های مشترک همکاری را بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم در جشنواره‌هایی که در چین برگزار می‌شوند مشارکت داشته باشیم و چطور اعضای چینی می‌توانند در جشنواره ما شرکت کنند و تبادل تجربه و کار عملی داشته باشیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره افزود: در صورتی که چنین اقدامات و یا فعالیت‌های علمی در چین اتفاق می افتد خواستاریم که با آن‌ها همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

پروفسور TAN Tieniu ضمن تشکر از دعوت جشنواره، فعالیت بنیاد علم و فناوری جمیلی را به همت مهندس جمیلی ارزشمند دانسته و افزودند: در چین نیز جشنواره و موسسات مشابه جشنواره و بنیاد برای حمایت از جوانان خلاق در حال فعالیت هستند. به عنوان مثال «رویداد ملی برای نوآوری» یکی از موسسات علمی فعال در چین است که هر ساله موسسات علمی، دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی برای عهده دار شدن میزبانی این رویداد علمی به رقابت با یکدیگر می پردازند که در سال 2025 دانشگاه نانجینگ میزبان برگزاری این رویداد خواهد بود.

وی افزود: همچنین همایشی در چین با عنوان YSF (Young Scientists Forum) هر ساله در سطح بین‌المللی در حال برگزاری است که نام و روند فعالیت آن مشابه جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان می‌باشد.

در آخر ضمن دعوت از پروفسور TAN Tieniu جهت حضور در اختتامیه هفتمین دوره از جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، مقرر گردید با توافق طرفین تفاهم نامه‌ای مبنی بر شروع همکاری‌های مشترک علمی امضا شود.

این جلسه پربار میزبان حضور مهندس ابراهیم جمیلی – رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره ، پروفسور TAN Tieniu – رئیس شورای عالی برامه ریزی دانشگاه (مقام اول دانشگاه)، پروفسور LU Huayu – رئیس دانشکده جغرافیا و علوم اقیانوس شناسی، HUA Tao – استاد گروه تاریخ، خانم HU Jie – معاون مدیر کل امور بین الملل، آقای ZHANG Tong – مسئول دفتر رئیس شورای دانشگاه، دکتر عبدالمجید اسکندری – مدیر کل اداره کل روابط بین‌الملل دانشگاه تهران، دکتر محمودرضا دلاور – مدیر کل اعضای هیات علمی و دانشجویان بین الملل، دکتر سعید حمزه – عضو هیئت علمی دانشکده جغرافی دانشگاه تهران، ، دکتر شادی جمیلی – رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره، دکتر علیرضا ساری – دبیر علمی جشنواره، دکتر فاطمه محمدی پناه – دبیر کمیته بین‌الملل جشنواره، دکتر سروش مودب – مدیر اجرایی، دکتر الهه سیادت – کارشناس کمیته بین‌الملل، مهندس شیما منظومی – کارشناس کمیته بین‌الملل بود.