جلسه شورای سیاست‌گذاری هفتمین دوره جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

جلسه هم اندیشی اعضای شورای سیاست‌گذاری هفتمین دوره جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان روز چهارشنبه 26 مهرماه ۱۴۰2 با حضور جناب آقای دکتر زلفی گل – وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و تعدادی از اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در ابتدا دکتر غلامی – دبیر کمیته مدیریت و برنامه ریزی جشنواره به ارائه گزارش کاملی از فعالیت‌های ادوار گذشته این رویداد علمی پرداخت. برخی از موارد ذکر شده در این گزارش به شرح ذیل می‌باشد :

اعلام تعداد شرکت کنندگان هر دوره به تفکیک رشته که بیشترین آمار ثبت ایده در حوزه‌های شیمی، ریاضی،آمار و علوم کامپیوتر و زیست‌شناسی می‌باشد. انعقاد تفاهم‌نامه با 13 ارگان دولتی، 38 دانشکده، 40 دانشگاه‌‍، 23 پژوهشکده‌، 20 پارک‌ علم و فناوری، 9 شتاب‌دهنده، 16 مرکز نوآوری، 6 انجمن علمی، 23 جشنواره، و 72 شرکت‌ مختلف، استفاده از داوران بین‌المللی جهت داوری طرح های بخش بین الملل و حمایت از دانشجویان و پژوهشگران غیر ایرانی در حال تحصیل در کشور از دیگر دستاوردهای این رویداد می‌باشد. زیست بوم‌ جشنواره شامل شتاب دهنده ماینتک، باشگاه علوم پایه و تکنولوژی یونسکو و آکادمی آنسو می‌باشد. پیرو تاکید بر ترویج علوم‌پایه در زندگی مردم، برگزاری برنامه‌هایی مانند: تور شبی با ستارگان در دانشگاه‌های شریف، شهید بهشتی، تهران، برج میلاد، پارک ملت و پارک آب و آتش، رصد آسمان با تلسکوپ‌های حرفه‌ای و انجام آزمایشات علمی از فعالیت‌های گروه ترویج علم می‌باشد. همچنین در راستای حمایت از افراد برگزیده نشده و ایجاد امید و انگیزه در آنان همایشی تحت عنوان به‌توان برگزار شد.

دکتر محمود کمره‌ای –  رئیس جشنواره به انجام دو مورد مهم که در جلسات قبلی شورای سیاست‌گذاری جشنواره بر آن‌ها تاکید شده بود، اشاره کرد؛ معرفی و برگزاری رویدادی به جهت قدردانی از افراد شرکت کننده در ادوار گذشته جشنواره که در راستای آن همایش به‌توان برگزار شد و موضوع مورد توجه بعدی، حرکت به سمت بین المللی‌ شدن جشنواره می‌باشد که به‌همین منظور ثبت باشگاه علوم‌پایه و تکنولوژی یونسکو انجام شد.

مهندس ابراهیم جمیلی – رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره از حضار این نشست خواستار ارائه راهکار و پیشنهادات در راستای بهبود فعالیت‌ها و حمایت‌های جشنواره از مبحث علوم‌پایه شد و ضمن تاکید بر آماده‌سازی فایلی دیجیتال از این نظرات توسط دبیرخانه جشنواره، ایجاد دبیرخانه کلی جشنواره‌های ایران به منظور یکپارچه‌سازی اطلاعات کلی این رویدادها و تبدیل آن به مرجعی کامل و قابل دسترسی را پیشنهاد کرد. همچنین ایشان به انتخاب اساتید نمونه جوان در هر دوره از جشنواره اشاره کرد.

وی در ادامه به برگزاری جلسات بیشتر با بنیاد ملی نخبگان و داشتن همخوانی سیستماتیک به‌جهت تعامل و همکاری‌های بیشتر با یکدیگر تاکید کرد. سپس پس از ارائه توضیحاتی در خصوص همایش بتوان، تکرار برگزاری پنل‌های مشابه این همایش را در دانشگاه‌ها و استان‌های دیگر لازم دانست. اعلام آمادگی درخصوص ایجاد پایگاه دائمی علوم‌پایه به منظور بازدید دانش آموزان جهت ترویج علم از پایه و اساس و آشنایی آنان با مباحث علوم پایه از موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

دکتر کمره‌ای پیرو پیشنهاد جمع آوری اطلاعات سایر جشنواره‌ها افزود: با توجه به حفظ محرمانگی طرح‌ها و ایده‌های سایر جشنواره‌ها این اطلاعات به صورت مرکزی و یکپارچه در اختیار وزارت علوم تحقیقات و فناوری قرار گرفته و از طریق این ارگان از اطلاعات استفاده شود.

دکتر عباس مصلی نژاد – مدیرعامل بنیاد فرهنگی مصلی نژاد پیشنهاد کرد؛ جشنواره به خودکفایی اقتصادی برسد و ایده‌های برگزیدگان نهایی به سمت تجاری‌سازی خدمت و محصول پیش رود.

در ادامه هر یک از حضار جلسه پیشنهادات و نظرات خود را بیان کردند:

پیشنهاد شد جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با سازمان isc و سامانه کهربای جشنواره خوارزمی به‌منظور یکپارچه‌سازی اطلاعات، هم‌افزایی، تبادل نظر و انتقال تجربیات انجام دهند. همچنین حمایتی از افراد ایده‌پرداز در آزمون سمپاد، جهت هدایت آنان به سمت علوم پایه به عمل آید.

دکتر پیمان صالحی – معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ثبت جشنواره جزء برنامه‌های رسمی هفته ملی پژوهش و برگزاری اختتامیه هر ساله این رویداد علمی در این هفته را اعلام کرد.

با تاکید بر رها نکردن برگزیدگان پس از پایان اختتامیه جشنواره پیشنهاد شد؛ طی آموزش‌هایی به‌منظور اشتغال‌زایی و گسترش کسب و کار آنان، جشنواره به‌عنوان یک شریک (limited partner) یا سهام‌دار در کنار آنان قرار گیرد و همچنین به‌منظور ترویج علم و ترغیب و آشنایی جوانان با علوم‌پایه از پایه، دانش‌آموزان کنکوری در حوزه علوم‌پایه، توسط بنیاد علم و فناوری جمیلی بورسیه شوند.

دکتر رضا عامری – رئیس دانشکدگان علوم دانشگاه تهران با توجه به ضرورت تاسیس یک مرکز رشد و کارآفرینی در زمینه علوم‌پایه در دانشکدگان علوم تاکید کرد: تجاری‌سازی و کارآفرینی در این مرکز، به صورت آموزشی و پژوهشی با همکاری بنیاد علم و فناوری جمیلی و جشنواره انجام گیرد.

ضمن اشاره به اهمیت حوزه علوم انسانی، از عدم توجه به رشته‌های زیرمجموعه آن مانند زبان‌شناسی که ریشه درهوش مصنوعی دارد و همچنین شاخه کوانتوم تکنولوژی ، صحبت شد و خواستار تحت پوشش قرار گرفتن آنان در جهت تولید محصول و هدایت آن به یک مسیر جدید ،در سال‌های آتی جشنواره شدند.

همچنین پیشنهاد شد؛ جلساتی ماهانه تحت عنوان “سه‌شنبه‌های فناوری” به‌منظور پاسخگویی به سوالات افراد شرکت کننده در جشنواره، به صورت حضوری و یا آنلاین، توسط مقام عالی وزارت تشکیل گردد.

در پایان دکتر محمدعلی زلفی‌ گل –  وزیر محترم علوم با معرفی سامانه‌ای به نام نظام ایده‌ها و نیازها، اعلام کرد؛ ضمن لزوم ثبت نیازها و مسائل کلیه صنایع خصوصی و دولتی، جشنواره نیز طی نامه‌ای به این مرکز، اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کند. ایشان پیشنهاد کرد با برگزاری تورهایی برای شرکت کنندگان این رویداد علمی، جشنواره به‌عنوان همرسان عمل کرده و فردی که دارای ایده می‌باشد را به سرمایه‌گذار مربوطه متصل کرده تا طرح و ایده او به مرحله اجرا و عملی شدن برسد.

ایشان در ادامه افزود: پیرو صحبت با صاحبان صنایع مختلف، موفق به بورسیه کردن ۵ هزار نفر در صنعت شده و تصمیم دارند در سال آینده این تعداد را به ۲۰ هزار نفر برسانند. همچنین از بنیاد علم و فناوری جمیلی دعوت به عمل آمد، قدمی در این راه خیر بردارند.

دکتر محمدعلی زلفی‌ گل –  وزیر محترم علوم، مهندس ابراهیم جمیلی – رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، دکتر محمود کمره‌ای – رئیس جشنواره، دکتر عباس مصلی‌نژاد – مدیرعامل بنیاد فرهنگی مصلی نژاد، دکتر پیمان صالحی – معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حسن زمانیان – معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دکتر مهدی ضرغامی –  مدیرکل اثربخشی و سرآمدان نخبگان بنیاد ملی نخبگان، دکتر مسعود حسنلو – دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، دکتر رضا عامری –  رئیس دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، دکتر علی حسن بیگی –  رئیس دانشگاه خوارزمی، دکتر علی زند وکیلی – قائم مقام معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر محمد صادق بیجندی – مشاور اشتغال و کارآفرینی رئیس جهاد دانشگاهی، دکتر علی اکبر صبوری – مدیر گروه شیمی مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، دکتر امیر هامونی –  مدیرعامل بازار ارز متشکل ارز ایران، دکتر الهه الهی – عضو هیئت علمی دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تهران، دکتر حوری سپهری – عضو هیئت علمی دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تهران، دکتر وحید نیکنام – دبیر جشنواره، دکتر محمدرضا زالی – کمیته کسب و کار جشنواره، دکتر علیرضا ساری – دبیر علمی جشنواره، دکتر ناصر غلامی – دبیر کمیته مدیریت و برنامه‌ریزی جشنواره، دکتر فاطمه محمدی‌پناه – دبیر کمیته بین الملل جشنواره، دکتر شادی جمیلی – رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره، دکتر مشکات اسدی – مدیر کسب و کارهای نوین آن، خانم ریحانه رنجبر – مدیرمالی بنیاد حامیان دانشگاه تهران، دکتر سروش مودب – دبیر اجرایی جشنواره، شبم اسدی – دبیر کمیته رسانه جشنواره، نسترن کلاهی – کارشناس اداری جشنواره، محمدپورحسینی – کارشناس تولید محتوای تصویری، فرید گودرزی – کارشناس طراحی و گرافیک