به روش‌های نوین برای ترویج علم نیاز داریم

دیدار و گفتگوی رئیس دبیرخانه دائمی و دبیر اجرایی جشنواره با محمدرضا نوروزی، مروج علم و طراح مرکز علم روز دوشنبه 7 اسفندماه 1402 در محل دبیرخانه دائمی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان برگزار شد.

دکتر شادی جمیلی در این جلسه ضمن تأکید بر اجرای فعالیت‌هایی در حوزه‌ی ترویج علم با رویکرد گسترش نگاه علمی و توجه به علم در میان عموم جامعه، خواستار طراحی فرایندی به شکل مشترک و با همکاری مروجان علم فعال در این زمینه و اجرای گام‌های نخست اجرایی شدند.

ایشان تجربه‌ی برگزاری رویدادهای ترویجی توسط جشنواره در سطح استان تهران را موفق ارزیابی کردند و ضمن تأکید بر ادامه‌ی این نوع رویدادها، خواستار طراحی و اجرای انواع دیگر مدل‌های ترویج علم از جمله نشر پادکست و محتوای علمی شدند.

دکتر سروش مودب با معرفی جشنواره و فرایند برگزاری آن، به گسترش فعالیت‌های ترویج علم در سطح استان‌های کشور تأکید کردند و از حمایت‌های جشنواره برای اجرای فعالیت‌های هم‌راستا با ترویج علم برای عموم خبر دادند.

در این جلسه محمدرضا نوروزی که بیشتر با نام پژمان نوروزی در بین مروجان علم شناخته می‌شود، ضمن ابراز خرسندی از وجود چنین جشنواره‌ای، فعالیت این مجموعه در حمایت از ایده‌پردازان و کسب‌وکارهای نوپا را فرایندی مشابه با نمونه‌های جهانی دانست.

این مروج و طراح مرکز علم افزود: فعالیت‌های ترویج علم در کشور هنوز درگیر کلیشه‌ها و نمونه‌های سنتی است و جشنواره می‌تواند در گام‌های بعدی خود به سمت اجرای نمونه‌های نوین و تأثیرگذار قدم بردارد.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری مشترک می‌توانیم به سمت تشکیل مرکز کشف و تجربه یا یک مرکز علمی تجربه‌محور قدم برداریم و هدف اصلی ما باید ایجاد نمونه‌های پیشرو و تأثیرگذار در سطح کشور باشد.

در پایان، اعضا برای ترسیم نقشه اجرایی فعالیت در زمینه‌ی ترویج علم توافق نمودند.