برگزاری آیین اعطای نشان استاد ممتازی دانشگاه تهران

به گزارش روابط‌عمومی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، آئین اعطای نشان ویژه استاد ممتازی دانشگاه تهران در روز دوشنبه 7 اسفند در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه تهران و معرفی هشت استاد ممتاز برگزار شد.

نشان استاد ممتازی بر اساس مصوبه هیئت‌امنای دانشگاه تهران و به‌منظور تکریم و ارج‌نهادن به اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تهران که دارای شایستگی‌های علمی و فرهنگی در سطح ملی و منطقه‌ای و مرجعیت علمی جهانی هستند، مطابق ضوابط و دستورالعمل‌ها به افراد برگزیده اعطا می‌شود.

بر اساس مصوبه هیئت‌امنای دانشگاه تهران، حکم استاد ممتازی توسط رئیس دانشگاه تهران صادر می‌شود. تعویق بازنشستگی بر اساس آئین‌نامه استخدامی دانشگاه و اعطای یک پایه ترفیع ممتاز از جمله مواردی است که به استاد ممتاز دانشگاه تهران تعلق می‌گیرد.

در اولین دوره‌ی اعطای این نشان، شورای انتخاب استاد ممتازی به ریاست رئیس دانشگاه تهران و با حضور معاونان پژوهش، بین‌الملل، آموزش و فرهنگی دانشگاه نسبت به انتخاب این اساتید اقدام کردند.

اساتید ممتاز نمادهای حکمت و فرزانگی هستند

دکتر سید محمد مقیمی در این برنامه گفت: هر کشوری به‌خصوص کشورهایی که در مسیر توسعه قرار دارند اگر یکی از این استادان ممتاز و نمونه‌های درخشان را داشته باشند، می‌توانند ارزش‌افزوده بسیاری را برای ملت و کشور خود فراهم کنند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: کشورمان یک پیشینه و دیرینه بسیار افتخارآمیزی هم از جنبه ملی و هم از جنبه مذهبی دارد
و اسلام عزیز این پیشینه را غنایی دوچندان بخشیده است. ما اگر می‌خواهیم مسیر توسعه را به معنای واقعی طی کنیم باید پیشروهای این مسیر، این اساتید ممتاز و اندیشمند باشند؛ بنابراین وظیفه داریم این اساتید را بشناسیم و بشناسانیم.

وی خاطرنشان کرد: نمادهای حکمت و فرزانگی، حکیمانی هستند که در دسترس ما هستند و ما باید آنها را برای جوانان تبلیغ و ترویج کنیم؛ بنابراین الگوواره‌های دانشگاهی و حتی عموم جامعه ما بایستی این فرهیختگان و عزیزان باشند.

وی در پایان با قدردانی از مهندس ابراهیم جمیلی مدیر‌عامل بنیاد علم و فناوری جمیلی به‌عنوان حامی اصلی تأمین منابع موردنیاز برای برگزاری و تهیه هدایای آیین اعطای نشان ویژه استاد ممتازی گفت: خیرین نیک‌اندیش همواره مایه دلگرمی ما هستند و انرژی می‌دهند و در کنارش منابع مالی موردنیاز برای رویدادها را تأمین می‌کنند که البته حضور معنوی ایشان خیلی مهم‌تر و اثرگذارتر از منابع مالی است.

تنها راه افزایش قدرت نرم، سرمایه‌گذاری در علم است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ذکر اهمیت قدرت در زمینه‌ی علم و فناوری گفت: کشورگشایی از طریق علم و فناوری پسندیده و مشروع هم است. اگر می‌خواهیم قدرت نرم نظام را ارتقا دهیم و اگر دنبال صدور انقلاب اسلامی و گسترش تمدن خود هستیم، تنها راه آن سرمایه‌گذاری در زمینه علم است.

دکتر محمدعلی زلفی گل ادامه داد: جامعه ما به امید و هویت‌سازی و هویت‌آفرینی نیاز دارد‌. استادان ممتاز، هویت علمی و ملی ما هستند. دانشگاه تهران در برگزاری آیین اعطای نشان استاد ممتازی فقط از این هشت استاد ممتاز تجلیل نکرده است؛ بلکه هر کدام از این استادان ممتاز یک پشتوانه و مرجعیت علمی در کشور دارند. وقتی یک انسان شایسته و عالم برجسته را تقدیر می‌کنید، این یک جریان ایجاد می‌کند و آن جریان، سازنده است.

وی در پایان بیان کرد: وقتی علمی تولید می‌کنید که این علم در کتاب‌های مرجع و نشریات علمی قرار می‌گیرد، دیگران به آن رجوع می‌کنند و از علم شما بهره‌برداری می‌نمایند، با نام شما و نام کشور شما آشنا می‌شوند و برایشان نسبت به کشور تولیدکننده علم، جذبه ایجاد می‌شود؛ وقتی کشوری فناوری تولید می‌کند و آن فناوری موجب رفاه جوامع دیگر می‌شود، ایجاد جاذبه می‌کند و قدرت نرم آن کشور افزایش می‌یابد و آن کشور مقبولیت پیدا می‌کند.

همه‌ی ویژگی‌های استاد ممتازی در واژه‌‍ حکمت نهفته است

دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در آیین اعطای این نشان گفت: اعطای نشان استاد ممتازی همان اعطای نشان حکمت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه با بیان این که همه‌ی ویژگی‌های استاد ممتازی در واژه حکمت نهفته است بیان کرد: خدای سبحان، حکمت را از سنخ علم می‌داند‌. کار و بعثت انبیاء این بوده است که کتاب و قرآن را تعلیم دهند. منشأ کتاب، وحی و منشأ حکمت، عقل است.

او در پایان اظهار کرد: شما استادان، حکیمان زمانه ما هستید؛ چرا که عمر خود را با دانش و عقلانیت و خدمت به جامعه سپری کردید.

در این مراسم نشان استاد ممتازی به دکتر محمود کمره‌ای، رئیس جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان و دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی، دکتر علی‌اکبر صبوری و دکتر عباس مصلی نژاد از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره نیز اهدا شد. همچنین دکتر مقیمی رئیس دانشگاه تهران از مهندس ابراهیم جمیلی به‌عنوان حامی برگزاری این مراسم ویژه، تقدیر و تشکر کرد.

دیگر اساتید دریافت‌کننده این نشان، دکتر غلامعلی افروز، دکتر محمدعلی اخوان بهابادی، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی و دکتر جواد فیض بودند.