گمنام‌ترین مدیر معروف جهان

واقعیت این است که توییتر در یک دهه اخیر کمترین رشد را در بین شبکه‌های اجتماعی از نظر تعداد کاربران فعال داشته است بحران رشد توییتر به‌خصوص در دوران پاندمی، که فیسبوک موفق به افزایش تعداد کاربران خود به حدود ۳ میلیارد نفر شده، اما تعداد کاربران فعال ماهانه توییتر در همان حدود ۳۰۰میلیون کاربر درجا می‌زند، بیشتر به چشم آمد.

انتخاب مدیرعامل برای یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمند‌ترین پلتفرم‌های اجتماعی جهان کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل کمتر کسی انتظار داشت که این شرکت تصمیم بگیرد سکان هدایتش را به یکی از مهندسان جوان و تقریبا گمنام خود بسپارد. انتخاب آنها “پاراگ آگروال”، مهندس نرم‌افزار هندی-آمریکایی است که از ۱۰سال پیش به توییتر پیوسته و از سال ۲۰۱۷ سمت مدیرفنی را در اختیار داشته است.

پاراگ آگروال در سال ۱۹۸۴ در شهر اجمیر واقع در ایالت راجستان هند دیده به جهان گشود. او که تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه مرکزی شماره ۴ سازمان انرژی اتمی هند به پایان رسانده بود با کسب مدال طلای المپیاد جهانی فیزیک سال۲۰۰۱ و رتبه ۷۷ آزمون ورودی دانشگاه صنعتی بمبئی ثابت کرد یک دانش‌آموز عادی نیست و از استعداد خارق‌العاده‌ای برخوردار است.

پاراگ در سال ۲۰۰۵ و پس از دریافت مدرک کارشناسی برای ادامه تحصیل در زمینه علوم کامپیوتر رهسپار ایالات متحده و دانشگاه معتبر استنفورد شد. آگروال در این دوره در کنار تحصیل به‌صورت ناپیوسته در چندین پروژه بزرگ تحقیقاتی در زمینه داده‌کاوی در شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات از جمله مایکروسافت، یاهو و AT&T مشارکت داشت. وی یک سال قبل از دریافت دکترای علوم کامپیوتر خود از دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان مهندس محصول در توییتر فعالیت خود را در بخش تبلیغات آغاز کرد.

او در نقش جدید خود علاوه بر ادغام فناوری‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی با پلتفرم توییتر الگوریتم‌های مورد استفاده برای نمایش توییت‌های مرتبط به کاربران را به‌شکل قابل‌توجهی بهبود بخشید. در نتیجه این تلاش‌ها آگروال تبدیل به نخستین کسی شد که عنوان «مهندس نرم‌افزار برتر» را در توییتر دریافت و جایگاه خود را به‌عنوان یکی از مستعدترین کارکنان شرکت مستحکم کرد.

آگروال در ادامه و به‌دلیل تاثیر محسوسی که بر رشد تعداد کاربران فعال و درآمد توییتر داشت در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان CTO یا مدیرفنی این شرکت برگزیده شد.

پاراگ آگروال در نهایت در روز ۳۰ نوامبر سال۲۰۱۱ تقریبا یک دهه پس از شروع به کار در توییتر با رأی موافق تمامی اعضای هیات مدیره و تایید خود جک دورسی به‌عنوان مدیرعامل توییتر برگزیده شد تا هدایت این پلتفرم اجتماعی را در رقابت شدید سال‌های پیش‌رو در دست بگیرد.

عملی‌کردن تعهدات بازمانده از دوران دورسی چالش‌های بسیاری دربر خواهد داشت به‌خصوص که این نخستین‌باری است که این شرکت برای خود اهداف بلندمدتی در زمینه دستیابی به درآمد و افزایش کاربران فعال تعریف می‌کند.

دو برابر شدن سرعت توسعه که سومین هدف بلندمدتی است که در کنار افزایش تعداد کاربران فعال و دو برابر کردن سرمایه در چشم‌انداز دو‌ساله پاراگ آگروال قرار دارد احتمالا در قالب به‌کارگیری فناوری‌های و معرفی ویژگی‌ها و به‌روزرسانی‌های جدید هم نمود پیدا خواهد کرد.

آگروال ۳۷ساله با رسیدن به مقام مدیریت عاملی توییتر اکنون جوان‌ترین مدیرعامل شرکت‌های حاضر در شاخص S&P500 محسوب می‌شود. البته اختلاف سنی او با اولین نفر بعدی یعنی مارک زاکربرگ بنیانگذار و مدیرعامل متاورس فعلی و فیسبوک سابق بسیار کم است و این دو با چند ماه اختلاف سنی جوان‌ترین رهبران دنیای فناوری به شمار می‌روند.