هم‌اندیشی ارکان جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان و رؤسای انجمن‌های علمی حوزه‌ی علوم پایه کشور

به گزارش روابط ‌عمومی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، جلسه‌ی هم‌اندیشی ارکان جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با رؤسا و نمایندگان انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت عتف و دکتر علی ایرانمنش دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران صبح روز شنبه 14 بهمن‌ماه 1402 در محل سالن شهید مفتح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در این نشست ابتدا دکتر ناصر غلامی، دبیر کمیته مدیریت و برنامه‌ریزی جشنواره، ضمن معرفی اهداف و فعالیت‌های جشنواره، به معرفی فعالیت‌های چندساله‌ی جشنواره پرداختند.

ایشان با اشاره به برگزاری هفتمین دوره جشنواره در آذرماه سال جاری، از اضافه‌شدن جشنواره به برنامه‌های رسمی هفته پژوهش و فناوری خبر داد و به تأکید بر فعالیت‌های جشنواره در حوزه‌ی علوم پایه پرداخت.

در ادامه‌ی نشست، نمایندگان انجمن‌های علمی وزارت عتف به بیان دیدگاه و پیشنهادهای خود پرداختند.

گسترش فعالیت‌های بین‌المللی جشنواره با تأکید بر کشورهای هم‌جوار، حمایت از انتشار کتاب‌ و نشریه‌های برتر علوم پایه، حمایت از گسترش خانه‌های علم، توسعه‌ی فعالیت‌ها به صداوسیمای ملی و ساخت برنامه با رویکرد معرفی علوم پایه، ساخت و تدوین مستند تاریخ شفاهی علوم پایه در ایران و فعالیت در بخش دانش‌آموزی از جمله مباحث پیشنهادی نمایندگان انجمن‌ها جهت گسترش فعالیت جشنواره در سطح ملی و بین‌المللی بود.

مهندس ابراهیم جمیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ضمن تشکر از پیشنهادهای افراد حاضر در جلسه، به افزایش همکاری‌ها میان جشنواره و انجمن‌های علمی تأکید کرد.

مهندس جمیلی با تأکید بر اهمیت علوم پایه در پیشرفت کشور، به ‌جای خالی نشان‌دادن اهمیت این علوم در زندگی از طریق رسانه اشاره کرد.

ایشان با اشاره به هدف جشنواره جهت خدمت به جوانان کشور بیان کرد: از ایده‌ی تأسیس خانه‌‎های علم و ساخت تاریخ شفاهی علوم پایه و تقدیر و تشویق جوانان و پیشکسوتان این علوم از طرف بنیاد علم و فناوری جمیلی حمایت می‌شود.

ایشان با اشاره به برگزاری نمایشگاه برگزیدگان جشنواره در مجلس شورای اسلامی برای اولین‌بار، بر حمایت‌های مادی و معنوی از فعالان علوم پایه در هر شرایط اقتصادی تأکید کرد.

در ادامه دکتر شادی جمیلی، رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در سخنانی به حمایت از استادان جوان در این جشنواره اشاره کرد.

دکتر جمیلی به الزام همکاری مشترک جشنواره و انجمن‌های علمی در حوزه‌ی برگزاری رویداد، انتشار نشریات و اطلاع‌رسانی‌های جشنواره تأکید کرد.

وی به توسعه‌ی فعالیت‌های حوزه‌ی ترویج علم به سایر استان‌ها اشاره کرد و از اعضای حاضر تقاضا کرد که در فرایند اطلاع‌رسانی ملی برگزاری جشنواره یاری رسانند.

دکتر پیمان صالحی، مهندس ابراهیم جمیلی، دکتر علی ایرانمنش، دکتر ناصر غلامی، دکتر شادی جمیلی، شبنم اسدی دبیر توسعه و نوآوری جشنواره، ندا بهشتی دبیر پشتیبانی از برگزیدگان، دکتر فاطمه محمدی‌پناه دبیر کمیته بین‌الملل جشنواره، دکتر سعید بلالایی رئیس پژوهشکده شیمی پپتید، دکتر احسان بهرامی سامانی عضو اصلی انجمن آمار ایران، دکتر هیلدا صالح عضو هیئت‌مدیره انجمن ایرانی تحلیل پوششی داده‌ها، دکتر محمد نبیونی رئیس انجمن زیست‌شناسی ایران، مریم قدرتی به نمایندگی از انجمن مهندسی حیات، دکتر منصور قربانی رئیس انجمن زمین‌شناسی ایران، دکتر محمدحسین زرین‌کوب عضو هیئت‌مدیره انجمن زمین‌ساخت و زمین‌شناسی ساختاری ایران، دکتر علی میثاقی عضو هیئت‌مدیره انجن ملی ژئوفیزیک ایران، دکتر راضیه لک رئیس انجمن کواترنری ایران و دکتر صادق رستم‌نیا عضو هیئت‌مدیره انجمن شیمی ایران از اعضای حاضر در این نشست بودند.