سخنان دکتر راحیل قمر در اختتامیه‌ی هفتمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

دکتر راحیل قمر رئیس بخش علوم و فناوری آیسسکو ضمن ابراز خوشحالی از حضور در اختتامیه‌ی هفتمین دوره‌ جشنواره‌ اندیشمندان و دانشمندان جوان بیان کرد: سال 2024 سالی بسیار مهم برای آیسسکو در جهت حمایت از جوانان است.

وی با اشاره به شعار آیسسکو مطرح کرد: ما با شعار «کارآفرین باشیم، نه جویای کار»، در واقع قصد داریم خودکفایی را در جوانان تبیین کنیم. به همین خاطر در صدد هستیم که حامی کارآفرینی شویم. آیسسکو یک اردوی سه روزه در حوزه کارآفرینی اجرا خواهد کرد و در پی آن یک برنامه‌ی شتاب‌دهی 6 هفته‌ای خواهیم داشت.

راحیل قمر هدف از برگزاری چنین برنامه‌ای را ایجاد توانایی کارآفرینی در جوانان و استقرار در استارت‌اپ‌ها و در نهایت ایجاد شغل خواند و افزود: از اینکه بخشی از این رویداد که به همت دانشگاه تهران برگزار می‌شود هستیم، سپاسگزارم. این جشنواره به جوانان و دانشمندان فردا انگیزه می‌دهد. بدانید علم به سرعت در حال تغییر است و ما می‌خواهیم که جوانان با تغییرات علم و فناوری سازگار شوند تا بتوانند برای بشریت و کشور باشکوه ایران مفید باشند.

معتقدم برای کشورهای مسلمان بسیار مهم است که از فناوری‌های پیش رو آگاه باشند. این بنیاد برنامه‌های مختلفی را نیز برای آموزش تأسیس شرکت به دانشجویان در فهرست اهداف خود دارد.

معاون علوم و فناوری آیسسکو درباره اهمیت محاسبات کوانتومی بیان کرد: در آینده قدرت‌هایی محاسبات کوانتومی را در اختیار دارند؛ آن‌ها به راحتی قادر به شکستن کدها و رمزهای عبوری خواهند بود. بنابراین ما باید روی این فناوری جدید سرمایه‌گذاری کنیم تا از یکپارچگی و امنیت سایبری شبکه‌های خود اطمینان حاصل کنیم.

دکتر راحیل قمر درباره‌ی تغییر روش تدریس به روش هوش مصنوعی اشاره داشت و همچنین تاکید کرد: آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد این است که مدارک دانشگاهی برای جذب در بازار کار کافی نخواهد بود و وجه تمایز افراد موفق دارابودن مجموعه‌هایی از مهارت‌های مختلف و عملی دارای کاربرد در صنعت خواهد بود.

وی در آخر بیان کرد: همه‌ی ما کشورهای عضو آیسسکو به نسل جوان و آینده امیدواریم و  می‌خواهیم شما جوانان را در موقعیت رهبری ببینیم؛ یک موقعیت رهبری که در آن نه تنها رهبران کشور و رهبران اقتصاد، بلکه رهبران علم و فناوری نیز باشید.