روز جهانی بهداشت

هر ساله در هفتم آوریل، «روز جهانی بهداشت» همزمان با روز تأسیس سازمان جهانی بهداشت  (WHO) و با هدف افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشت جهانی و رفاه جامعه گرامی داشته می‌شود. همچنین در این روز مردم، سازمان‌ها و دولت‌ها می‌آموزند که چگونه باید به مسائل بهداشت جهانی به عنوان بخشی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل رسیدگی کنند.

سازمان بهداشت جهانی امسال در هفتاد و ششمین سالگرد تاسیس خود ، «سلامت من، حق من» را به عنوان موضوع روز جهانی بهداشت در سال 2024 انتخاب کرده است. این موضوع بر حق اساسی انسان برای دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و اطلاعات تاکید دارد.

در این روز، مردم از سراسر جهان گرد هم می‌آیند تا اهداف و دستاوردهای سازمان جهانی بهداشت را به رسمیت بشناسند و ضرورتِ داشتن جهانی سالم را برای همگان آشکار سازند. همچنین این روز توسط دولت‌ها، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. معمولاً این سازمان‌ها فعالیت‌های خود را در روز جهانی بهداشت از طریق رسانه‌ها در اختیار مردم قرار می‌دهند.

سازمان جهانی بهداشت  (WHO)یک سازمان جهانی مستقل است که زیر نظر سازمان ملل متحد برای ترویج مسائل مربوط با سلامت در سطح جهانی فعالیت می‌کند. این سازمان با توجه ویژه به مهم‌ترین اهداف سازمان ملل یعنی ترویج صلح، امنیت و شرایط زندگی بهتر برای همگان در سراسر جهان و بهداشت عمومی در سال 1951 آغاز به فعالیت نمود. این سازمان از گذشته تا کنون روی چندین موضوع همچون آبله، آبله مرغان، فلج‌ اطفال، سل، جذام و غیره در کشورهای در حال توسعه کار کرده است. در این روز برای دستیابی به هدف روز جهانی بهداشت، یعنی افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشت جهانی، مناظره‌ها، نمایشگاه‌ها و مسابقاتی درباره موضوعات مختلف مرتبط با سلامت برگزار و به برندگان نیز جوایزی را اعطا می‌شود.