دیدار و گفتگو با برگزیدگان هفتمین دوره جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

روز دوشنبه مورخ 11 دی ماه 1402، جلسه‌ای میان ارکان جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، دکتر مهدی الیاسی (معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری)، و برگزیدگان هفتمین دوره این رویداد در محل خانه اقتصاد گروه صنعتی و معدنی زرین برگزار شد.

در این جلسه، مهندس ابراهیم جمیلی (رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره)، دکتر مهدی الیاسی (معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری)، دکتر سروش مؤدب (مدیر اجرایی جشنواره)، مهندس الهام معینی فرد (مدیرعامل شتاب‌دهنده معدنی ماینتک) و جمعی از برگزیدگان جشنواره به‌صورت حضوری و آنلاین حضور داشتند.

برگزیدگان هفتمین دوره اندیشمندان و دانشمندان جوان ضمن تشکر از اجراکنندگان این جشنواره، محصولات و ایده‌های خود را معرفی و مشکلات تجاری‌سازی این ایده‌ها را مطرح کردند.

دکتر الیاسی پیرو درخواست برگزیدگان درخصوص جستجو و جذب شریک تجاری بیان کرد: شریک تجاری خوب و بد وجود دارد؛ تمام شرکت‌های دانش‌بنیانی که موفق به پیشرفت شدند در ابتدای کار و برای کوچک‌ترین امور، سرمایه‌گذار جذب کردند.

همچنین ایشان در ادامه از تقسیم‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان به سه دسته نوپا، فناور و نوآور خبر داد و افزود: دانش بنیانی که در دسته نوپا قرار دارند، از معافیت مالیاتی برخوردار هستند. وی درباره حمایت‌هایی که از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود بیان کرد: شرکت‌های دانشگاهیان دارای دو نوع حمایت خصوصی و دولتی هستند. دولت در بخش‌های قانون‌گذاری و معافیت‌های مالیاتی از این شرکت‌ها حمایت می‌کند.

معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین افزود: به منظور حمایت‌های بیشتر از برگزیدگان توسط معاونت علمی ریاست جمهوری، هماهنگی‌های لازم را انجام خواهند داد.

مهندس جمیلی در این جلسه از همکاری در تأسیس شرکت برای ایده‌های برگزیده و تجاری‌سازی آن‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین طرح‌های حمایتی خبر داد و به ایده‌پردازان توصیه کرد که به دنبال شریک تجاری مناسب باشند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره هدف از برگزاری این جشنواره را این‌گونه بیان کرد: این جشنواره از طرف بخش خصوصی برگزار می‌شود. شما را هدایت می‌کنیم تا به کسب درآمد و موفقیت برسید.

همچنین به جهت کمک و تسهیل در روند پیشبرد اهداف برگزیدگان مواردی را به شرح ذیل اعلام کرد:

  • تبلیغ ایده‌ها و محصولات برگزیدگان در شبکه تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران و درصورت امکان در شبکه آموزش صداوسیما
  • حمایت از برگزیدگان جهت تأسیس شرکت
  • معرفی جهت استفاده از قرض‌الحسنه ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون‌تومانی بانک
  • رایزنی با دانشگاه‌ها جهت ایجاد مکانی برای استقرار شرکت‌ها جهت برپایی آزمایشگاه و دیگر فعالیت‌های شرکت‌ها
  • انجام مدیریت بازاریابی و منتورینگ تخصصی
  • انعقاد تفاهم‌نامه بین جشنواره، معاونت علمی ریاست جمهوری و مجموعه نمایشگاه‌ها جهت حضور در نمایشگاه‌ها و داشتن غرفه جهت معرفی محصولات برگزیدگان
  • ارائه مشاوره حقوقی، بیمه‌ای و مالیاتی
  • حمایت جهت اخذ مجوزهای لازم

و از همه مهم‌تر برقراری ارتباط با صنایع از برنامه‌های پیش روی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان است.

ایشان در آخر اضافه کرد: تیم دبیرخانه جشنواره در تلاش است تا بیشتر مشکلاتی که عمومی است را حل کند. امید است تمامی برگزیدگان با این برنامه‌ریزی به موفقیت برسند.