حضور رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره در اولین سمینار «مروری بر پیمان آینده»کرسی‌های یونسکو

در 15 اسفند ماه 1402، گروه وسیعی از متخصصان و کارشناسان از سراسر جهان، در سمینار کرسی‌های یونسکو با عنوان «مروری بر پیمان آینده» گرد هم آمدند. این سمینار که توسط کرسی‌های یونسکو و شبکه‌های  UNITWIN سازماندهی شد، بستری را برای شرکت‌کنندگان فراهم آورد تا به پیچیدگی‌های پیمان آینده، همانطور که در پیش‌نویس صفر اشاره شده است، بپردازند. این رویداد آنلاین از ساعت 15:00 لغایت 16:30 به وقت پاریس برگزار شد و طیف گسترده‌ای از شرکت کنندگان از جمله دکتر شادی جمیلی، رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، از جمله مدعوین برجسته این سمینار بود.

این سمینار، اولین سمینار از مجموعه سمینارهای آنلاین آتی کرسی‌های یونسکو تحت عنوان «به سوی پیمانی برای آینده» است که با هدف بحث، همکاری و تبادل دانش در مورد سند اجلاس سران سازمان ملل متحد در آینده با عنوان «راه حل های چندجانبه برای فردای بهتر» از اسفند ماه 1402 لغایت تیر ماه 1403 به صورت ماهانه برگزار خواهد شد.

سمینارهای کرسی‌های یونسکو به عنوان یک انجمن حیاتی برای استفاده از هوش جمعی و تجربه شبکه گسترده یونسکو، شامل بیش از 1000 کرسی دانشگاهی و شبکه UNITWIN در سراسر جهان عمل می‎کنند. شرکت‌کنندگان با مشارکت در گفتگوهای میان رشته‌ای و چند رشته‌ای به دنبال گسترش مرزهای دانش در حوزه‌های مورد نظر یونسکو همچون آموزش، فرهنگ، ارتباطات و علوم هستند.

یکی از اهداف اولیه این سمینارها پرداختن به مسائل نوظهور مرتبط با توسعه پایدار است. این سمینارها با استقبال از محققان، نمایندگان جامعه مدنی، شاغلین و متخصصان سازمان ملل متحد، همکاری و تبادل دانش را میان اقشار مختلف تقویت می‌کنند. فراگیر بودن این جلسات امکان گفتگوهای آزاد را فراهم کرده و پایه و اساس همکاری‌های بالقوه را برای مقابله با چالش های عصر حاضر بنا می‌نهد.

سمینارهای کرسی‌های یونسکو به عنوان دنباله‌ای از کنفرانس سی‌اُمین سالگرد UNITWIN در مورد تغییر دانش برای آینده‌ای عادلانه و پایدار، که در نوامبر 2022 برگزار شد، طراحی شد. .

مجموعه سمینارهای آنلاین آتی کرسی‌های یونسکو، نویدبخش بررسی بیشتر پیچیدگی‌های «به سوی پیمانی برای آینده» است. از آنجایی که امروزه روز جهان با مسائل پیچیده جهانی دست و پنجه نرم می‌کند، این سمینارها فرصتی ارزشمند برای بسیج کنش جمعی و تلاش برای آینده‌ای بهتر را ارائه می‌دهند.