اختتامیه جشنواره چهارم به روایت بازار کار

به نقل از بازارکار اختتامیه چهارمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با حضور و سخنرانی شخصیت های علمی و فرهنگی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بازارکار، رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه شیوع کرونا دو اشتباه را به ما گوشزد کرد، گفت: در گذشته متخصصان حوزه پزشکی بر این باور بودند که عصر بیماری‌های واگیردار تمام شده، ضمن آنکه ما از علوم پایه غافل بودیم، در حالی که برای نوآوری نیازمند توجه به این علوم هستیم.
دکتر محمود نیلی احمدآبادی امروز در اختتامیه چهارمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان گفت: کرونا ویروس با همه هجمه عظیم و گسترده‌ای که دارد، ولی بشر از پای ننشست و همواره تلاش می‌کند که شرایط را مدیریت کند تا با کمترین هزینه بیشترین بهره را ببرد.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی ارتباط تنگاتنگ علم و مدیریت بحران به خوبی نمایان می‌شود، اظهار کرد: من همواره به این موضوع فکر می‌کنم که اگر کرونا ویروس را ۲۰ سال قبل داشتیم وضعیت آموزش، پژوهش و تحقیقات ما چگونه بود. در آن زمان همه مردم در خانه می‌ماندند و ارتباط جامعه با حوزه‌های دانش آموزش و دانشجویی قطع می‌شد و دانشگاه‌ها دچار اختلال می‌شدند.
نیلی، با بیان اینکه توسعه آموزش‌های الکترونیکی را که امروزه داریم در ۲۰ سال گذشته نداشتیم، ادامه داد: دانشگاه تهران یکی از دانشگاه‌های پیشرو در توسعه آموزش الکترونیکی است و از سرمایه گذاری که از ۲۰ سال گذشته در این زمینه داشته، توانسته است که از اسفندماه که این ویروس شیوع یافت آموزش‌های الکترونیکی خود را آغاز کند و خللی در امر آموزش ایجاد نشود.
رییس دانشگاه تهران، با تاکید بر اینکه ترم گذشته با کمترین تاخیر برگزار شد، خاطر نشان کرد: چنین اقداماتی، قدرت علم و دانش را نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که آنچه که بیش از پیش جامعه به آن بها می‌دهد، علم و دانش است.
نیلی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با ویروس کرونا، یادآور شد: بشر در طول تاریخ امکانات زیادی را فراهم کرده است، ولی علی رغم همه پیشرفت‌ها ویروسی به این کوچکی جهانیان را زمین گیر کرد و به این نتیجه رسیدیم که جز با علم و دانش نمی‌توان به مقابله با این ویروس برخاست.
رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه ما تاکنون در دو حوزه دچار اشتباه شدیم، گفت: یکی از این اشتباهات در حوزه پزشکی است؛ چرا که بسیاری از متخصصان این حوزه بر این بارو بودند که عصر بیماری‌های واگیردار تمام شده و بیماری‌های غیر واگیردار خطر جدی برای انسان است، به گونه‌ای که در همایشی که با همکاری دانشگاه‌های بزرگ برگزار شد، چالش اصلی انسان عصر حاضر را بیماری‌های غیر واگیر مانند سکته قلبی و دیابت و غیره اعلام شد و فاندهای خوبی برای یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر گرفته شد.
وی غفلت از علوم پایه را از دیگر اشتباهات کشور دانست و یادآور شد: تمرکز ما بیشتر بر روی توسعه کسب و کارها و فناوری و تبدیل دانش به فناوری است، غافل از آنکه برای تکمیل این زنجیره نیازمند توجه به علوم پایه هستیم.
نیلی با تاکید بر اینکه شرط توسعه نوآوری در محصول توجه بیشتر به علوم پایه است، خاطر نشان کرد: شیوع کرونا این نکته را به ما یادآوری کرد که این زنجیره باید کامل باشد و شروع هر حرکتی در این زمینه منوط به حرکت سریع در آغاز و ابتدای راه است و آن توجه به علوم پایه است.
رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه وقتی پیشنهاد برگزاری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان ارائه شد، من از آن استقبال کردم، اظهار کرد: این جریان، جریان دیگری بر روی سایر حرکت‌های علمی کشور است و چنین حرکت‌هایی موجب وارد شدن جوانان کشور به حوزه‌های دانشی شده، ضمن آنکه آینده کشور، آینده ورودی‌های دانشگاه‌ها و استادان و علم و دانش کشور را مشخص می‌کند.
وی علمی نگاه کردن و انتخاب مسیر درست را موجب توسعه پایدار دانست و گفت: ایده‌های خلاقانه‌ای که در این رویدادها ارائه می‌شود حتما باید دارای حداکثر کاربرد باشند و افراد خلاق نیز مورد حمایت قرار گیرند.
رئیس بنیاد حامیان دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه جوانان ارزشمندترین ذخایر هر کشوری محسوب می‌شوند، گفت: ایجاد اشتغال تنها بخشی از دستاوردهای جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان است و ایجاد انگیزه و امید مهمترین دستاورد آن به شمار می رود.

راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره اندیشمندان
به گزارش خبرنگار بازارکار محمود کمره ای در اختتامیه چهارمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با اشاره به راه اندازی دبیرخانه دائمی این جشنواره، افزود: در دنیا مهمترین ذخایر، نیروی انسانی است و در میان نیروی انسانی، جوانان ارزشمندترین ذخایر هر کشوری به شمار می‌روند.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را توجه به اندیشمندان و دانشمندان جوان دانست و خاطر نشان کرد: این جشنواره از سوی بخش خصوصی برگزار می‌شود که در آن از ایده پردازی جوانان حمایت می‌کند، معمولا در سیستم‌های آموزشی کمتر به بخش‌های کارآفرینی توجه می‌شود و تنها به موضوعات تئوری علمی تاکید می‌شود ولی این جشنواره در جهت هدایت جوانان به سمت تبدیل علم به محصول و فناوری گام برداشته است.
کمره‌ای اظهار کرد: هدایت اندیشمندان به سمت کارآفرینی موجب ارتقای جایگاه اقتصادی و اجتماعی کشور خواهد شد و این اقدامی است که جزو مسوولیت‌های ما است.
رییس بنیاد حامیان دانشگاه تهران با اشاره به جوایز اعطا شده به تیم‌های برتر این جشنواره خاطر نشان کرد: این جشنواره در  کنار جوایز نقدی، حمایت‌هایی را برای پیشبرد و توسعه ایده‌های فناوری برای برترین‌‎ها در نظر گرفته است.

ایجاد اشتغال بخشی از دستاوردهای این جشنواره است
وی با اشاره به برگزاری ۴ دوره جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، افزود: در دور اول ۴۲۱ ایده، در دور دوم ۶۳۷ ایده، در دور سوم ۳۱۶ ایده و در دور چهارم ۴۱۱ ایده ارسال شده است و گرنت‌هایی که برای ایده‌های برتر از سوی بنیاد نیکوکاری جمیلی اعطا می شود، بیشتر انگیزشی است. ایجاد اشتغال تنها بخشی از دستاوردهای این جشنواره است و ایجاد انگیزه و امید مهمترین دستاورد آن به شمار می رود.
همچنین ابراهیم جمیلی، رئیس هیئت امنای بنیاد نیکوکاری جمیلی نیز در این مراسم با بیان اینکه در سال آینده در تلاش هستیم که این جشنواره به حوزه دانش آموزی وارد شود، افزود: برگزاری جشنواره یعنی انجام کار سخت و جشنواره برای افرادی است که می‌خواهند کار سخت انجام دهند.
وی با ابراز امیدواری از اینکه این جشنواره بتواند در آینده به جاودانگی برسد، اظهار کرد: پنجمین جشنواره در ۱۴۰۰ به صورت بین المللی برگزار خواهد شد.

جمیلی با بیان اینکه جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان قرار  نیست تنها در مجلات و رسانه‌ها خلاصه شود، بلکه محلی برای پیوند علم و ثروت است، ادامه داد: از این رو درهای این جشنواره به روی همه کسانی که می‌خواهند در راستای اعتلای کشور و ثروت آفرینی برای آن تلاش کنند، باز است.
این جشنواره هرسال توسط بنیاد حامیان دانشگاه تهران درتالار علامه امینی  کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار می شود اما امسال به دلیل شرایط حاد کرونایی این برنامه به صورت وبینار برگزار گردید.

منبع خبر : بازارکار