نشست هماهنگی باشگاه علوم پایه و تکنولوژی یونسکو

نشست هماهنگی باشگاه علوم پایه و تکنولوژی یونسکو

جلسه تاسیس باشگاه علوم پایه و تکنولوژی روز شنبه مورخ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور جناب آقای دکتر پیمان صالحی (معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، جناب آقای دکتر حجت الله ایوبی (دبیرکل یونسکو)، جناب آقای دکتر سعدالله نصیری قیداری (رئیس دانشگاه شهید بهشتی)، جناب آقای مهندس ابراهیم جمیلی (دبیرکل باشگاه علوم پایه و تکنولوژی یونسکو) جناب آقای دکتر ناصر غلامی (مدیرعامل بنیاد حامیان دانشگاه تهران) سرکار خانم دکتر فاطمه محمدی پناه (دبیر کمیته بین الملل جشنواره)، جناب آقای مهندس سروش مودب (مدیر اجرایی جشنواره)، جناب آقای دکتر یونس شکرخواه (مدیر گروه ارتباطات یونسکو)، جناب آقای دکتر عبدالمهدی مستکین (مدیر گروه فرهنگ یونسکو)، جناب آقای دکتر محمدرسول صادقی (معاون فرهنگی یونسکو)، جناب آقای دکتر امیر روشن بخش (معاون ارتباطات و مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو- ایران) و جناب آقای دکتر رضا فخرزاده (مدیر شبکه شهرهای یونسکو)، در سالن اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، آقای دکتر ایوبی ضمن خوشامدگویی به حاضرین، هدف از برگزاری جلسه را، برداشتن گام های موثر در سال دانش بنیان برشمردند.

در ادامه ایشان خاطر نشان کردند که باشگاه علوم پایه و تکنولوژی ۲۳ امین باشگاه یونسکو است که اهداف مهمی از جمله نهادینه سازی فرهنگ اتکای توسعه ای بر علوم پایه و بنیادی در کشور و حمایت از مشارکت فعال تر زنان در حوزه توسعه علوم پایه تئوری به کاربردی را دربرمی گیرد؛ و خوشبختانه باشگاه ها پس از طی روند ثبت در داخل کشور برای تصویب و ثبت به سازمان یونسکو معرفی می شوند و پس از ثبت جهانی می توانند در راستای دیپلماسی علمی گام های بلندی بردارند.

پیرو صحبت های آقای دکتر ایوبی، آقای دکتر صالحی فرمودند: خوشبختانه در جلسه تاسیس باشگاه علوم پایه و تکنولوژی افرادی علمی، اجرایی و اقتصادی حضور دارند که این خود مبین تحقق اهدافی بزرگ و حرف هایی تازه در عرصه های جهانی است.

ایشان افزودند: امیدواریم که پس از تاسیس این باشگاه بتوانیم جشنواره علوم پایه را در سطح بین الملل از طریق این باشگاه به خوبی پیش ببریم و تقویم سالانه ای در حوزه تکنولوژی داشته باشیم تا از ظرفیت های این باشگاه به شکلی بهینه بهره برداری کنیم. چراکه این باشگاه به مثابه یک پیشانی نورانی برای کشور در حوزه علم و فناوری است.

دکتر نصیری قیداری نیز با اشاره به این موضوع که کمیسیون ملی یونسکو- ایران نهادی موثر و کارآمد در سطح بین المللی است، ابراز امیدواری نمودند که تاسیس این باشگاه بتواند تلنگری برای دولتمردان باشد تا بیش از پیش برای علوم پایه که سرمنشا بسیاری از تحولات جهانی است، هزینه کنند .

در پایان جلسه، مهندس ابراهیم جمیلی، دبیر کل باشگاه علوم پایه و تکنولوژی هم در این نشست اظهار داشتند: راه اندازی این باشگاه برای من بسیار حائز اهمیت است. چراکه این باشگاه را محلی برای خدمت به ایران می دانم که چطور می توان از پتانسیل تکنولوژی در عرصه های جهانی به شکل بهینه استفاده کرد.

ایشان ادامه دادند: چشم انداز ما این گونه خواهد بود که طی یک سال بگوییم ما با این توانمندی ها حضور داریم و پس از گذشت پنج سال بگوییم تا به این زمان چه کرده ایم؟ برای همین و در راستای ایجاد تعامل بین تخصص ها و رویکردهای کاربردی با دنیا، باشگاه ها می توانند بسیار مفید باشند و قطع به یقین همه کارهای ما زین پس با هماهنگی با کمیسیون ملی  یونسکو و سازمان یونسکو، انجام خواهد شد.

دبیر کل باشگاه علوم پایه و تکنولوژی یادآور شدند که به دیپلماسی علمی اعتقاد داشته  و انجام امور خیر را وظیفه ذاتی و مسئولیت اجتماعی خود می دانند، که پیشرفت علم و تکنولوژی و به کارگیری جوانان نخبه در این عرصه از مصادیق بارز خیر است و اذعان داشتند: که بی شک من در این راه هر آنچه در توان دارم انجام می دهم و این دِین من به کشور عزیزم ایران است.

لازم به ذکر است دکتر محمود کمره ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران، به عنوان رئیس این باشگاه ، مهندس ابراهیم جمیلی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان به عنوان دبیر کل باشگاه، دکتر پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سعدالله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، دکتر ناصر غلامی، مدیرعامل بنیاد حامیان دانشگاه تهران، دکتر حمیدرضا مشفق، دکتر سیامک یاسمی، دکتر مهدی محمدی و دکتر فاطمه محمدی پناه (اعضای هیات علمی دانشگاه تهران) از دیگر اعضای این باشگاه هستند.