آشنایی با لری پیج، مؤسس گوگل

لری پیج، دانشمند کامپیوتر و کارآفرین آمریکایی در 26 مارس 1973 در ایالات متحده به دنیا آمد.

لری پیج، دانشمند کامپیوتر و کارآفرین آمریکایی در 26 مارس 1973 در ایالات متحده به دنیا آمد. او همراه با سرگئی برین، گوگل، موتور جستجوی آنلاین مشهور را تأسیس کرد. گوگل محبوبیت زیادی به دست آورده است و در حال حاضر به عنوان یکی از وب‌سایت‌های برتر در اینترنت شناخته می‌شود.

پیج که پدرش استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه ایالتی میشیگان بود، مدرک مهندسی کامپیوتر خود را از دانشگاه میشیگان در سال 1995 دریافت کرد و سپس دکترا را در استنفورد ادامه داد و در آنجا با برین آشنا شد. هر دوی آن‌ها به مفهوم افزایش قابلیت تفسیر فراوانی داده‌های جمع‌آوری شده در اینترنت علاقه‌مند بودند.

آن‌ها کار خود را در خوابگاه پیج آغاز کردند و توانستند یک فناوری جدید موتور جستجو ایجاد کنند که از قابلیت‌های رتبه‌بندی کاربران وب با نظارت بر “پیوندهای پشتیبان” هر سایت، با اشاره به تعداد صفحات دیگر پیوند داده شده به آن‌ها استفاده می‌کرد.

به‌منظور توسعه موتور جستجوی خود، پیج و برین تقریباً 1 میلیون دلار سرمایه خارجی از سرمایه‌گذاران، خانواده و دوستان به دست آوردند.

آن‌ها موتور جستجوی توسعه یافته خود را گوگل نامیدند. شرکت گوگل توسط این زوج در سپتامبر 1998 تاسیس شد و پیج نقش مدیر اجرایی (مدیر عامل) را بر عهده گرفت.

سال بعد از آن، گوگل با موفقیت 25 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر را به دست آورد و به طرز ماهرانه‌ای حجم وسیعی از 500000 درخواست را در روز مدیریت کرد.

این کارآفرین آمریکایی در سال 2001 از سمت خود به عنوان مدیرعامل استعفا داد تا نقش رئیس محصولات را بر عهده بگیرد. پس از آن اریک اشمیت، مدیر فناوری، به عنوان جانشین وی در سمت مدیرعاملی منصوب شد. با وجود این، هم او و هم برین حضور پررنگی در اداره گوگل داشتند.

تا سال 2004 موتور جستجو هر روز 200 میلیون بار مورد استفاده قرار می‌گرفت. در 19 آگوست 2004، Google Inc. عرضه عمومی اولیه خود (IPO) را منتشر کرد که سود آن بیش از 3.8 میلیارد دلار بود.

همچنین گوگل در سال 2006 یوتیوب را به مبلغ 1.65 میلیارد دلار به عنوان بخشی از استراتژی شرکت برای گسترش خدمات خود فراتر از جستجوهای اینترنتی خریداری کرد. در سال 2011، پیج یک بار دیگر مسئولیت مدیرعاملی گوگل را بر عهده گرفت، در حالی که اشمیت ریاست اجرایی را عهده‌دار شد.

 گوگل در آگوست 2015 به عنوان زیرمجموعه هلدینگ تازه تاسیس آلفابت تغییر ساختار داد و پیج مدیر‌عامل آلفابت شد. پیج در دسامبر 2019 از آن سمت کنار رفت اما به عنوان مدیر هیئت‌مدیره آلفابت ادامه داد.

دیدگاهتان را بنویسید