جلسه ارکان جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با ریاست محترم دانشگاه تهران

در روز یکشنبه 30 آبان ماه 1400 نشستی در دانشگاه تهران با حضور ریاست محترم دانشگاه،دکتر سید محمد مقیمی، دکتر کمره‌ای (رئیس جشنواره)، دکتر حمیدرضا مشفق (دبیر جشنواره) مهندس جمیلی (رئیس شواری سیاست‌گذاری)، دکتر ساری (دبیر علمی جشنواره)، دکتر غلامی (دبیر کمیته مدیریت و برنامه‌ریزی)، خانم دکتر فاطمه محمدی‌پناه (دبیر کمیته بین‌الملل) و خانم دکتر شادی جمیلی (رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره) برگزار شد.

جلسه ابتدا با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز گردید.

سپس، محمود کمره‌ای در خصوص نحوه شکل‌گیری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، ساختار و اهداف آن توضیحاتی را ارائه نمودند.

ایشان افزودند «جشنواره در تلاش است؛ تا ایده‌های برتر در حوزه علوم‌پایه را شناسایی نموده و از آن‌ها حمایت نماید.»

در ادامه ابراهیم جمیلی از افراد شاخصی که در شکل‌گیری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان نقش داشتند، قدردانی و تشکر نمودند.

ایشان دغدغه خود را دیده‌شدن جوانان مستعد کشور عنوان نمودند و نقش رسانه در تبلیغ جشنواره و معرفی ایده‌پردازان جوان به کشور را بسیار مهم و برجسته برشمردند و از دانشگاه درخواست نمودند که از لحاظ رسانه‌ای و تولید محتوا، تیم دبیرخانه جشنواره را کمک نمایند.

مهندس جمیلی از راه‌اندازی مدرسه هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک خبر دادند.

 

حمیدرضا مشفق ضمن تشکر از بنیاد نیکوکاری جمیلی و مهندس جمیلی، ایشان را مایه افتخار و مباهات کشور دانستند.

ایشان روند برگزاری جشنواره را مثبت ارزیابی نمودند و مطالبی را در خصوص برگزاری جشنواره در سال‌های آتی متذکر شدند. ایشان در پایان سخنان خود، یاد و خاطره مرحوم دکتر قوام‌الدین زاهدی (دبیر علمی 4 دوره جشنواره) را گرامی داشتند.

ناصر غلامی ضمن معرفی ماهیت جشنواره، نقش خیرین در عرصه علم و دانش را بسیار مهم و تاثیرگذار برشمردند. ایشان در ادامه توضیحاتی را در خصوص تفاهم‌نامه جشنواره با اکو و یونسکو ارائه نمودند.

علیرضا ساری به نقش برجسته علوم‌پایه در کشور اشاره نمودند.

ساری از نقش جشنواره در هدایت ایده‌های جوانان به بازار کسب و کار، نحوه داوری‌ها و انتخاب استاد نمونه جوان مطالبی را مطرح نمودند.

هم‌چنین ایشان در خصوص نقش بنیاد نیکوکاری جمیلی در حمایت از جوانان با استعداد کشور که امکانات آموزشی ندارند، مواردی را مطرح نمودند.

شادی جمیلی در خصوص فرآیندهای حمایتی برگزیدگان و ارتباط با مراکز علم و فناوری و شتابدهنده‌ها در جهت پیشبرد فعالیت های برگزیدگان توضیحاتی را ارائه نمودند.

ایشان در ادامه، در خصوص شتابدهنده ماینتک و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه تجارت (vc ) نکاتی را مطرح نمودند و افزودند برگزیدگان حوزه زمین‌شناسی و

.شیمی دوره‌های پیش شتابدهی را در شتابدهنده ماینتک می‌گذرانند

خانم جمیلی در خصوص ارتباط جشنواره با شرکت‌های بزرگی همانند گلرنگ و فیروز توضیحاتی را ارائه نمودند.

هم‌چنین ایشان توضیحاتی را در خصوص  باشگاه ایده تا کسب و کار علوم‌پایه جشنواره و باشگاه علم و تکنولوژی یونسکو مطرح نمودند.

فاطمه محمدی‌پناه در خصوص فرآیند بین‌المللی شدن جشنواره نکاتی را مطرح نمودند.

در پایان جلسه، دکتر سید محمد مقیمی حمایت خیرین را بسیار ارزنده دانستند و ضمن تقدیر و تشکر، از خیرین دانشگاه به نیکی نام بردند و همکاری دانشگاه با خیرین را در جهت تقویت آموزش عالی کشور موثر دانستند.

ایشان هم‌چنین برگزاری جشنواره را در جهت ارج نهادن به علوم‌پایه بسیار موثر و قابل تقدیر برشمردند.

 

 

جلسه ارکان جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

جلسه ارکان جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

در روز یکشنبه 16 آبان ماه 1400نشستی در وزارت علوم،تحقیقات فناوری با حضور وزیر محترم علوم،دکتر محمدعلی زلفی گل، دکتر غلامحسین رحیمی (معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم)، دکتر کمره‌ای (رئیس جشنواره)، مهندس جمیلی(رئیس شواری سیاست‌گذاری)، دکتر ساری(دبیر علمی جشنواره) دکتر غلامی (دبیر کمیته مدیریت و برنامه‌ریزی) و خانم دکتر جمیلی(رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره) برگزار شد.

در ابتدا، محمود کمره‌ای (رئیس جشنواره) ضمن معرفی بنیاد نیکوکاری جمیلی، در خصوص نحوه شکل‌گیری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، ساختار و اهداف آن توضیحاتی را ارائه نمودند.

در ادامه ناصر غلامی (دبیر کمیته مدیریت و برنامه‌ریزی) ضمن معرفی ماهیت جشنواره، ورود بخش خصوصی (بنیاد نیکوکاری جمیلی) به حوزه علم را بسیار برجسته و تاثیرگذار برشمردند.

هم‌چنین علیرضا ساری (دبیر کمیته علمی) در خصوص نحوه دریافت ایده‌ها، داوری، امتیازدهی، حمایت از برگزیدگان و انتخاب پژوهشگر نمونه جوان مطالبی را مطرح نمودند.

سپس شادی جمیلی (رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره) مطالبی را در رابطه با نحوه تاسیس بنیاد نیکوکاری جمیلی و اهداف آن ارائه نمودند و خاطرنشان کردند، پیرو تفاهم‌نامه با یونسکو و اکو، به زودی باشگاه ایده تا کسب و کار علوم‌پایه جشنواره زیر مجموعه یونسکو تحت عنوان باشگاه علم و تکنولوژی فعالیت خود را ادامه داده و در آینده نزدیک جشنواره بین‌المللی خواهد شد.

در این جلسه، ابراهیم جمیلی (رئیس شورای سیاست‌گذاری) علت موفقیت خود را در ارتباط با دانشگاه‌ها عنوان نمودند.

هم‌چنین ایشان هدف مهم جشنواره را شناخته‌شدن ایده‌پردازان در کشور دانستند.

ایشان در ادامه، از تاسیس مدرسه هوش مصنوعی تا پایان آبان ماه سال جاری خبر دادند.

ابراهیم جمیلی ضمن دعوت از دکتر زلفی‌گل جهت شرکت در اختتامیه جشنواره قرن، درخواست نمودند پیرو ادوار گذشته، ارتباط بین جشنواره و وزارت علوم حفظ شود و جلسات مستمر برگزار گردد.

جمیلی تصریح نمود که همکاری جشنواره با معاونت پژوهشی وزارت علوم در بالا بردن جایگاه علمی کشور نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد.

ایشان در ادامه پیشنهاد نمودند که همکاری وزارت علوم با خیرین کشور در دستور کار برنامه‌های ریاست محترم این وزارت‌خانه قرار گیرد.

در پایان محمد علی زلفی‌گل (ریاست محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) ضمن خوش‎آمدگویی به میهمانان جلسه، نکاتی را در خصوص برنامه‌های
این وزارت‌خانه متذکر شدند و تاکید نمودند جلساتی را با شورای سیاست‌گذاری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در طول سال برگزار خواهند نمود.

در ادامه جلسه به پیشنهاد دکتر زلفی‌گل، مقرر گردید بنیاد نیکوکاری جمیلی از 10 برگزیده المپیادی علوم‌پایه کشور حمایت نمایند.

هم‌چنین دکتر زلفی گل به معاونت پژوهشی وزارت‌خانه تاکید نمودند در برنامه‌های سال 2022 با عنوان سال علوم‌پایه جلسات مشترکی با ارکان جشنواره
در این خصوص انجام گیرد و در تدوین سند 25 ساله ایران و چین، از نظرات خیرین آموزش عالی بهره‌ گیرند.

در پایان دکتر رحیمی (معاونت پژوهشی وزارت علوم) ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره، این همکاری را در جهت تقویت بخشی علوم‌پایه در کشور موثر دانستند.