تفکر خلاق در کسب و کار |بخش اول

تفکر خلاق در کسب و کار

چگونه از تفکر خلاق در کسب و کار استفاده کنیم؟

وقتی به خلاقیت فکر می‌کنید چه چیزی به ذهن‌تان خطور می‌کند؟ هنرمندی که آثار هنری زیبایی را نقاشی می‌کند؟ طراحی با تخیل و مهارت برای ثبت یک اثر معاصر؟ یک متفکر اصیل که به سبب نبوغش مورد ستایش قرار گرفته‌است؟ البته خلاقیت همه این موارد را هم شامل می‌شود اما افراد با تفکر خلاق، علاوه بر این موارد به روش‌های ارزشمند و عملی اجرای کارها هم فکر می‌کنند. آن‌ها با به‌کارگیری اندیشه خلاق، مشکلات را به طور منظمی حل می‌کنند و این نوعی از خلاقیت است که در کسب و کار بسیار مفید است و مهارتی قابل انتقال و باورنکردنی برای هر کسی است که می‌تواند بر آن مسلط باشد.

تفکر خلاق به عقیده روانشناسان

گراهام والاس (روانشناس اجتماعی و بنیانگذار دانشکده اقتصاد لندن)، نظریه‌ای از یک فرایند خلاق را ایجاد کرد که فکر می‌کنم برای شما مفید باشد. والاس با مشاهدات چند سال قبل از پوانكر ) (Poincaré (ریاضیدان فرانسوی)، الگویی منطقی و عملی برای مهار تفكر ناخودآگاه با ظاهری غیرمنطقی ارائه كرد كه می‌تواند بسیار شفاف و به‌عنوان راه حل كاملی برای مشكلات کسب و کار تبدیل شود.

*مدل پوانکر

این مدل شامل 4 مرحله است:

  • مرحله 1 – آماده سازی: مسئله را بشناسید و تا آنجا که می‌توانید در مورد آن اطلاعات کسب کنید. سعی کنید به جوابی آگاهانه برسید.
  • مرحله 2 – نهفتگی (اینکوبیشن): کاری غیر مرتبط با مسئله انجام دهید، به چیز دیگری فکر کنید و اجازه دهید ذهن شما ناخودآگاه روی مسئله کار کند.
  • مرحله 3 – شفاف سازی: در طول دوره نهفتگی است که یک رویداد غیر مرتبط می‌تواند پاسخی حقیقی و روشن دهد.
  • مرحله 4 – تأیید: در این مرحله شما راه حل ارائه شده را بررسی می‌کنید تا به قدرت اثر آن پی ببرید.

 

نهفتگی، فرصتی برای کسب پاسخ جدید

دوره “نهفتگی” قسمت جالب توجهی است و بحث‌های زیادی را طی سال‌ها باب کرده است. ممکن است اطلاعاتی که شما در مرحله آماده سازی در نظر می‌گیرید قبلاً تحت نظر برخی از پردازش‌های ناخودآگاه بوده باشد. برخی معتقدند که تفکر ناخودآگاه سریعتر از فکر آگاهانه است زیرا هیچ محدودیتی در ارتباط با مفاهیم عادی ندارد و ذهن را آزاد می‌کند تا به پاسخ های جدیدتری برسد.

تفکر خلاق - استراتژی

*استراتژی حل مسأله به روش مقایسه‌ای

ذر بحث استفاده از تفکر خلاق در مدل پوانکر محققانی مانند وایزبرگ مخالف مدل دوره نهفتگی هستند. بسیاری بر این باورند که حل مسئله فرایندی اسرارآمیز نیست و ترکیبی از دانش مرتبط، اطلاعات واقعی و استراتژی‌های حل مسئله است. در این زمینه، این استراتژی‌ها می‌توانند مواردی هم‌چون حل مساله به‌صورت مقایسه‌ای باشند که به موجب آن ما از تجربیات خود در موقعیت‌های مشابه استفاده می‌کنیم، به عبارت دیگر از دانشی که قبلاً به‌دست آمده برای یافتن راه حل مسائل تکراری استفاده می‌کنیم. با این حال مراقب باشید و ذهن خود را باز نگه دارید زیرا متغیرهای مختلفی برای بررسی وجود دارد.

جایگزینی - تفکر خلاق

 

تفکر خلاقانه همیشه به کار نمی‌آید

مطالعه‌ای که اخیراً توسط ساگار و همکارانش انجام شد، پیوندی بین حل خلاقانه مسئله و فعالیت در قسمت مخچه مغز بودکه به طور معمول با تنظیم حرکاتی مانند تعادل، هماهنگی و گفتار مرتبط است. آنها دریافتند که وقتی افراد با مرکز کنترل اجرایی درگیر می‌شوند، انجام وظایفی سنگین‌تری مانند برنامه‌ریزی و سازماندهی فرایند حل مسأله به روش خلاقانه را مختل می‌کند و تفکر خلاقانه و منطقی در این حالت به کار نمی‌آید.

چه راهکارهایی را برای حل مسأله به روش خلاقانه را ترجیح می‌دهید؟

شما در تیم روش حل منطقی ساگار هستید یا مدل چهار مرحله‌ای پوانکر را ترجیح می‌دهید؟ شاید هم روش‌های دیگری دارید که می‌توانید از طریق آن چالش‌های مهم را حل کنید. هرکدام را که ترجیح می‌دهید، شاید ایده خوبی باشد، روش‌های قدیمی و مشکل ساز حل مسأله را مرتفع کند، خلاق باشید و آگاهانه روش متفاوتی را امتحان کنید و موفقیت آن را اندازه گیری کنید اما مهم‌تر از همه اینکه حداقل از این طریق خواهید فهمید چه روشی مناسب کسب و کار شما است.

این مقاله را در سایت جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان مطالعه می کنید. برای مطالعه  سایر مقاله ها کلیک کنید.

مقاله مرتبط : تفکر خلاق در کسب و کار |بخش دوم