نمایشگاه اندیشمندان و دانشمندان جوان در مجلس شورای اسلامی

به گزارش نمایندگان ما، نمایشگاه اندیشمندان و دانشمندان جوان پیش از ظهر امروز (یکشنبه ۳۰ مردادماه) با حضور علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و تعدادی از اعضای این کمیسیون از جمله محمد وحیدی، اسفندیاری اختیاری و اکبر احمدپور در مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

نمایشگاه اندیشمندان و دانشمندان جوان در مجلس افتتاح شد

نمایشگاه اندیشمندان و دانشمندان جوان در مجلس با حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات قوه مقننه افتتاح شد.

به گزارش نمایندگان ما، نمایشگاه اندیشمندان و دانشمندان جوان پیش از ظهر امروز (یکشنبه ۳۰ مردادماه) با حضور علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و تعدادی از اعضای این کمیسیون از جمله محمد وحیدی، اسفندیاری اختیاری و اکبر احمدپور در مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

ضرورت مشارکت خیرین در جهت حمایت از نخبگان و دانشمندان جوان

علیرضا منادی سفیدان در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت: نمایشگاه اندیشمندان و دانشمندان جوان با حمایت بخش خصوصی (بنیاد خیریه جمیلی) برگزار شده و تاکنون در جهت حمایت از تعداد قابل توجهی از استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری کرده است و در واقع یک نوع بازو برای فناوری کشور محسوب می شود که هر ساله جشنواره ای را تحت این عنوان در تالار علامه دانشگاه تهران برگزار می کند.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر ساله در پی برگزاری این جشنواره ۱۴ نفر از نخبگان برگزیده شده و این بنیاد در جهت تبدیل ایده های آنها به محصول از آنها حمایت می کند.

وی تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه ۳ روزه با این هدف صورت گرفته که نشان دهد بخش خصوصی با علاقه به توسعه دانش در کشور این اقدامات بزرگ را انجام می دهد، ضمن اینکه این قبیل نمایشگاه ها، بستری برای مشارکت سرمایه گذاران و خیرین در جهت حمایت از نخبگان، استارت آپ ها و دانشمندان جوان ایجاد می کند تا از این طریق بتوانند ایده های آنها را به محصول تبدیل کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: در این نمایشگاه سه روزه هر روز ۱۵ شرکت و استارت آپ و در مجموع ۴۵ شرکت دانش بنیان و استارت آپ به ارائه محصولات و ایده های خود می پردازند.

نمایشگاه اندیشمندان و دانشمندان جوان زمینه ارتباط نخبگان با دستگاه‌ها را فراهم می‌کند

محمد وحیدی با اشاره به نتایج برگزاری این قبیل نمایشگاه ها در مجلس شورای اسلامی افزود: برگزاری این نمایشگاه ها زمینه بروز شرکت های متعدد دانش بنیان از بین این نخبگان را فراهم می کند، ضمن اینکه این اقدام بزرگ، پاسخ مثبت به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در حمایت از شرکت های دانش بنیان و نخبگان است، کما اینکه امسال را نیز به نام تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین تعیین کردند.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم‌اکنون عدم حمایت از شرکت های دانش بنیان و موانع موجود در مسیر ورود به بازار اشتغال و کارآفرینی از جمله مشکلاتی است که فارغ التحصیلان دانشگاهی با آنها مواجهند، بنابراین ارتباط بین شرکت های دانش بنیان و بازار کسب و کار از طریق برگزاری چنین نمایشگاه هایی امکانپذیر است.

وی تصریح کرد: این نمایشگاه ها شرایطی را فراهم می کنند تا نخبگان ایده های خود را به یک پلتفرم اجرایی تبدیل کرده و با طی فرآیند آن به سمت تجاری سازی حرکت کنند که در پی آن هم نیاز بازار داخلی تامین می شود و هم زمینه صادرات فراهم خواهد شد، ضمن اینکه افرادی که برای اولین بار وارد این فرآیند می شوند، بعد از مدتی در قالب کارآفرین یا ایجاد شرکت های پایین زایشی فعالیت می کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: برگزاری این نمایشگاه در مجلس باعث ارتباط بین نخبگان و دانشمندان جوان با کمیسیون های آموزش و اقتصادی و حتی معاونان پارلمانی وزرا می شود تا از این طریق هم با مشکلات آنها آشنا شوند و ضمن رفع آنها زمینه ارتباطشان با دستگاه ها را فراهم کنند.

نحوه ثبت نام نخبگان و افراد دارای ایده برای شرکت در جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

شادی جمیلی مدیر دبیرخانه دائمی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در تشریح روند برگزاری این جشنواره گفت: امسال در آذرماه ششمین دوره از این جشنواره در ۵ حوزه علوم پایه، رویکرد ویژه هوش مصنوعی در دو بخش ایده پردازان به صورت فردی یا گروهی یا تیمی، کسب و کارهای نوپایه و استارت آپ ها برگزار می شود.

وی در بیان اهداف برگزاری این جشنواره، تصریح کرد: حمایت از افراد دارای ایده های جدید در حوزه علوم پایه و هوش مصنوعی و تسهیل روند ورود آنها به بازار کسب و کار در جهت ایجاد شغل و ثروت آفرینی برای کشور از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

جمیلی یادآور شد: این جشنواره هر ساله برگزار شده و بنیاد فناوری جمیلی از برگزیدگان آن تا زمان تولید انبوه محصولاتشان حمایت خواهد کرد، ضمن اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه تهران و کلیه دانشگاه های سطح یک کشور در این زمینه با این بنیاد همکاری می کنند.

مدیر دبیرخانه دائمی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با اشاره به نحوه ثبت‌نام نخبگان و افراد دارای ایده برای شرکت در این جشنواره تاکید کرد: این افراد می توانند در پورتال www.ysf-persia.com ثبت نام کرده و ایده های خود را ارسال کنند. این پورتال از اول مردادماه تا اول مهرماه باز خواهد بود.

شایان ذکر است این نمایشگاه به مدت ۳ روز در محل برپایی دایر خواهد بود، و هر روز ۱۵ استارت آپ و شرکت دانش‌بنیان به ارائه ایده و تولیدات خود خواهند پرداخت.