گفت‌وگو با سعید قلیزاده،بنیانگذار جاب‌وینو

گفت‌وگو با سعید قلیزاده،بنیانگذار جاب‌وینو

لطفا درباره شکل‌گیری ایده اولیه استارتاپ جاب‌وینو بگویید

من از سنین خیلی کم با توجه به شغل پدربزرگ و دایی ام و تاثیری که از آن ها می گرفتم به بازار و فعالیت های مربوط به آن علاقه مند شدم و از دوران ابتدایی فعالیت های کوچکی انجام می دادم و از ۱۶ سالگی وارد بازار کار شدم و با فضای کسب‌وکار آشنا شدم به واسطه همین آشنایی، همیشه یک خلاء بزرگ را می‌دیدم که همان عدم مهارت کافی جمعیت فارغ‌التحصیل برای ورود به بازار کار بود.

از چندین سال قبل خودم در آموزش و پرورش استخدام شدم و به شغل و جایگاه و درآمد باثبات و خوبی رسیدم، در کنارش فعالیت در بازار را هم ادامه دادم اما این خلاء همچنان برایم دغدغه‌ای جدی برایم بود و هر روز این نیاز را بیشتر می دیدم و حس می کردم. این دغدغه، در کنار شیوع ویروس کرونا در جهان و سیل عظیمی از تعدیل در سازمان ها در سراسر جهان و ایران و هم چنین بیکاری تعداد زیادی از کارمندان و بلاتکلیف ماندن بخش زیادی از کارجویان آماده ورود به بازار کار، جرقه اصلی برای کار روی جاب‌وینو بود.

متاسفانه این مشکل اساسی در بازار کار وجود دارد. بسیاری از فارغ‌التحصیلان به دنبال یک شغل کم‌ریسک و باثبات بالا هستند و به همین دلیل، بیشتر دوست دارند در یک سازمان دولتی استخدام شوند. اما باید پذیرفت که دیگر مثل همین یکی دو دهه پیش، یافتن شغل دولتی چندان ساده نیست. ما در مدت زمانی که روی آماده سازی و پروراندن ایده جاب‌وینو کار می کردیم بخش مهمی را به تحقیقات بازار اختصاص دادیم که بادقت و تمرکز بسیار بالایی انجام دادیم.

در این تحقیقاتی که از طریق مصاحبه حضوری و پرسشنامه با مدیران سازمان ها و مدیران منابع انسانی و همچنین کارجو ها انجام دادیم متوجه شدیم یک رسالتی را باید دنبال کنیم و آن هم تغییر فرهنگ شغلی است یعنی به این معنا که نیاز به نیروی کار آماده به کار در سازمان ها ی خصوصی زیاد است و از آن طرف آن نیروی کار آماده تمرکزش را برای جذب در یک سازمان دولتی با پذیرفتن شرایطی حتی به مراتب پایین تر از سازمان های خصوصی است و تصمیم گرفتیم با تغییر این فرهنگ شغلی گشایشی برای جامعه کارفرمایی و کارجویی ایجاد کنیم. که این کار مقدمه ای است برای حل مشکلات و درد های دیگر کارفرمایان و کارجویان برای پیدا کردن همدیگر و ادامه دادن یک مسیر شغلی توام با رشد و مناسب.

بعد از اینکه ایده اولیه برای استارتاپ جاب‌وینو شکل گرفت،به دنبال بررسی بازار رفتیم و البته طی تحقیقاتی که کردیم، چند بار مدل اولیه کسب‌وکاری که تدوین کرده بودیم را تغییر دادیم. در واقع، بسیاری از واقعیت‌های بازار با آنچه به عنوان پیش‌فرض داشتیم متفاوت بود. در این تحقیقات متوجه شدیم که کارفرمایان نیز با مشکلاتی جدی در زمینه شناسایی و جذب نیرو روبرو هستند و به همین دلیل، در بخشی از راه‌حل پیشنهادی حتما باید به این موارد توجه کنیم.

در حال حاضر، چند استارتاپ و شرکت در زمینه کاریابی آنلاین در کشور فعالیت دارند. جاب‌وینو قرار است چه تفاوتی با این فعالان حوزه کاریابی داشته باشد؟

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، پلتفرم‌های کنونی اغلب در یک حوزه مشخص و با هدف گرفتن یک یا چند طیف خاص از مخاطبان به ویژه در زمینه کارفرمایان به فعالیت مشغولند. مثلا یک پلتفرم بیشتر در زمینه نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و یک پلتفرم دیگر هم در زمینه مشاغل صنعتی به فعالیت مشغول است.

استارتاپ جاب‌وینو قرار است با توجه به نیاز سنجی و در نظرگرفتن بخش های بازار با محوریت صنایع و در واقع موقعیت های شغلی با تقاضای بیشتر در سازمان ها به فعالیت مشغول شود و به عنوان نمونه برای این مورد می توان به موقعیت های شغلی گروه مالی، بازاریابی و امثال این ها اشاره کرد. البته این تعیین بازار صرفا بر اساس تحقیقاتی است که در این زمینه صورت دادیم. در ادامه مسیر بر اساس بازخوردهای دریافتی بازار را گسترش خواهیم داد و قطعا بازخورد هایی که می گیریم به عنوان واحد تحقیق و توسعه ما عمل خواهند کرد طبق الگوهایی که استخراج می کنیم مسیر توسعه را طبق همان ترسیم می کنیم و به همان سمت ادامه خواهیم داد.

استارتاپ جاب‌وینو چه مزیت رقابتی دارد؟

در حال حاضر در برخی بخش‌ها، جاب‌وینو از چند مزیت رقابتی نسبی برخوردار است. همان طور که گفتم، کارفرمایان با یک سری مشکلات در زمینه جذب نیرو روبه‌رو هستند که یکی از این مشکلات، در ابتدای مسیر یعنی تعریف تکالیف شغلی و تدوین آگهی مربوط می‌شود. احتمالا بارها آگهی‌های استخدامی را دیده‌اید که برای پیش‌نیازهای یک شغل ساده، طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها، آن هم در سطح بالا را تعریف کرده‌اند. برای نمونه، در آگهی استخدام یک برنامه‌نویس، تسلط به چند زبان برنامه‌نویسی و چند الگوی مدیریت پروژه نرم‌افزاری به عنوان پیش‌نیاز مطرح می‌شود.

اما در واقعیت، شغل مورد نظر نه حقوق آنچنان بالایی (که برای یک فرد متخصص تعریف می‌شود) را در خود دارد‌ و نه اینکه اصلا فردی که در نهایت استخدام می‌شود قرار است از این مهارت‌های تعریف‌شده استفاده کند.

ما در جاب‌وینو به دنبال راه‌حلی برای این چالش هستیم. در حال حاضر، سازوکاری طراحی کرده‌ایم که خودمان در این زمینه به صورت مستقیم به کارفرما مشاوره می‌دهیم. البته هیچ راه حل یکسانی برای مشتریان نداریم و خلاصه اینکه به ارائه راه‌حل سفارشی و مبتنی بر نیاز کارفرما می‌پردازیم. شاید یک شرکت اصلا وقت کافی برای تدوین مشخصات نیروهای کارجو را نداشته باشد. در این صورت، خودمان این کار برایش انجام می‌دهیم. برخی شرکت‌ها نیز در شناسایی نیازهای خود با مشکلاتی روبرو هستند و در این موارد هم، خدمتی متناسب ارائه خواهیم کرد. البته در برنامه توسعه، به دنبال طراحی یک الگوریتم هوشمند برای خودکارسازی این فرآیند هستیم

استارتاپ جاب‌وینو از چه کانال‌های درآمدی دارد؟

بخش قابل‌توجهی از درآمدها از سوی کارفرمایان خواهد بود. جاب‌وینو بسته‌های متنوعی برای معرفی فرصت‌های شغلی و نیز خدمات دیگری مثل آزمون‌های ارزیابی کارجو را ارائه می‌کند. درصد کمتری از درآمد نیز از سوی کارجویان یا کسانی که مایلند در این آزمون‌ها شرکت کنند، تامین می‌شود.

کمی درباره تیم‌ استارتاپ جاب‌وینو هم توضیح بدهید

در حال حاضر ۴ نفر به صورت حضوری روی این پروژه کار می‌کنند و ۳ نفر هم در قالب نیروی کار غیرحضوری در تیم مشارکت می‌کنند. البته احتمالا به زودی یک نفر نیز به تیم اضافه می‌شود. ما در حال حاضر در مرکز رشد پارک علم‌وفناوری گیلان مستقر هستیم.

مهم‌ترین چالش پیش‌رو‌ از نظر شما چیست؟

مهم‌ترین چالش پیش‌روی ما، شبکه‌سازی و دیده‌شدن است. با توجه به ماهیت عملکرد یک پلتفرم کاریابی که نیازمند توجه طیف‌های گسترده‌ای از مخاطبان و تعامل با آنهاست، باید زمان و انرژی بیشتری را به این کار اختصاص بدهیم.

چه چشم‌اندازی برای آینده دارید؟

ما به دنبال رهبری این بازار هستیم. شاید این چشم‌انداز حتی تا ۲ یا ۳سال آینده محقق نشود، اما هدفی به جز این را دنبال نمی‌کنیم!

و در کنارش بنای کارمان را بر خلق ارزش گذاشتیم و میخواهیم حس برنده بودن را همان طور که از اسم مان پیداست به کاربر القا کنیم.