کشف جایگاه ضبط نغمه‌های موسیقی در مغز انسان

کشف جایگاه ضبط نغمه‌های موسیقی در مغز انسان

محققان دانشگاه دارتمون دریافته‌اند قشر شنوایی در مغز که اطلاعات دریافت شده از گوشها را پردازش می‌کند، محل ذخیره نغمه‌های موسیقی در انسان نیز محسوب می‌شود. محققان با انجام آزمایشهایی مشاهده کردند هر بار که اشخاص به نغمه‌ای گوش می‌دهند که برای آنها آشناست اگر بطور تصادفی قسمتهایی از موسیقی حذف شده باشد؛ بخش شنوایی مغز بطور خودکار قسمتهای حذف شده را از حافظه استخراج و به قطعه‌ای که می‌شنوند اضافه می‌کند. این پژوهشگران با استفاده از اسکنر ام.‌آر.‌آی (MRI) نحوه فعالیت مغز گروهی از داوطلبان را به هنگام گوش دادن به نغمه‌های موسیقی زیر نظر گرفتند و مشاهده کردند هر بار که قسمتی از موسیقی حذف می‌شود، مغز شخص بلافاصله از خود واکنش نشان می‌دهد.

به اعتقاد این محققان پژوهش آنان موید تحقیقات دیگری است که در مورد داده‌های حسی مربوط به اطلاعات دیداری انجام شده بود. در آن آزمایشها نیز مشاهده شد بخشی از قشر مغز که اطلاعات دیداری را پردازش می‌کند به هنگام مشاهده یک تصویر آشنا که قسمتهایی از آن حذف شده است، با استفاده از حافظه بخشهای ناقص را تکمیل می‌کند.

این آزمایشها نشان می‌دهد در مغز آدمی بخشهایی که کار پردازش اطلاعات را برعهده دارند در عین حال کار ضبط اینگونه اطلاعات را نیز انجام می‌دهند. محققان در این آزمایشها مشاهده کردند مغز افراد در بازسازی قطعات حذف شده موسیقی‌های مختلف به شیوه‌های متفاوت عمل می‌کند و این نحوه عمل تا حد زیادی به موسیقی که پخش می‌شود بستگی دارد. بطور نمونه زمانی که موسیقی بدون کلام پخش می‌شود بخش صوتی مغز برای بازسازی موسیقی به بخشی که در نقاط عقب مغز واقع شده رو می‌آورد در حالی که اگر موسیقی همراه با کلام باشد از قسمتهای جلویی مغز برای بازسازی کمک گرفته می‌شود.

پژوهشهای جدید درباره سلول‌های بنیادین

مفهوم هوش هیجانی