همه چیز درباره Minimum Viable Product | MVP

MVP

MVP | Minimum Viable Product

در فارسی حداقل محصول قابل عرضه ترجمه میشه. در حقیقت به محصولی گفته میشه که حداقل شرایط لازم برای عرضه در بازار رو داشته باشه.

اریک ریس، نویسنده کتاب نوپای ناب، MVP رو نسخه‌ای حداقلی از محصـولی جدید تعریف می‌کنه که به هر تیــم این امکان رو می‌ده تا با حداقل تــلاش، حداکثر میزان یادگیـری معتبر در مورد مشتری‌هاش رو به دست بیاره. این یادگیــــری معتبر به این معنی هست که آیا مشتریان شما محصـول شما رو در بـازار خریداری خواهند کرد یا نه؟

مشتری مهمترین بخش پروشه تولید است. اگر مشتری را نشناسیم، نمی توانیم بفهمیم چه چیزی برای او ارزشمند است. ( ادوارد دمینگ)

از نظر استیو بلنک، نویسنده کتاب (راهنمای کارآفرین)، پیش فرض اساسی در مورد ایده MVP اینه که شما محصولی رو تولید می‌کنید که می تونید اون رو با خیالی راحت به مشتری‌‌ها ارائه بدید و رفتار واقعی اونها رو نسبت به محصول یا خدمات‌تون متوجه بشید.

دیدن بازخورد مردم نسبت به یک محصول، از اینکه خود تیم، مستقیم از مردم بپرسه که نسبت به محصول شما چه نظری دارند، راه مطمئن‌تریه.

مزایای این طرح چیه؟

مزیت اصلی MVP اینه که می تونید اطلاعات کاملی در مورد علایـــق مشتــــری‌ها نسبت به محصول‌تون کسب کنید. در واقـــع هر چه زودتــــــر متوجــه بشید که آیا محصـــول شما برای مشتـــری‌ها جذابه یا نه، به همون نسبت تلاش و هزینه کمتری برای کالای تولیدی صرف می‌کنید و به ‌علاوه در بازار و به وقت عرضه هم، شکست نمی‌خورید.

چطوری MVP بسازیم؟

برای سـاخت MVP تنـــها کافیه 5 مـــورد رو درباره‌ی محصــول مــــــورد نظــرتون مشخص کنید:

  1. هدف
  2. رقبا
  3. مسیر
  4. مواد ضروری
  5. حرکت

مراحل ساخت MVP

هدف

از ابتدای راه و قبل از شروع ساخت و تولید محصول باید بدونید هدف‌تون از ساخت اون محصول چیه؟ صرفاً سود مادی خودتون واستون مهمه یا نیاز مشتری و یا هـردو؟

_ رقبا

یکی از مهم‌ترین پله‌های صعود یا سقوط هر تیم، رقبا و از اون مهم‌تر توجه به حضور رقباست. برای شروع هر کار باید رقباتون رو بیشتر بشناسید و سعی کنید ضمن حفظ اخلاق حرفه‌ای، محصولی خلاقانه‌‌تر و با کیفیت بیشتری رو نسبت به رقبای خودتون تولید کنید.

_ مسیر

جاده‌ای که با هدف تولید محصول در اون شروع به حرکت کردید، نیم بیشتری از کیفیت و نتیجه‌ی نهایی کار رو به شما نشون میده. پس حواستون رو جمع کنید و بیشتر مراقب چـراغ‌های سبـــز و قـــرمز سر راهتون باشید.

_ مواد ضروری

امکانات و شـــــرایط لازم برای رسیــــدن به هدف هم در کنار مسیر قرار داره. در واقع میشه گفت که این دو مکمل همدیگه هستن و هر محصولی برای شکل گرفتن، مواد و شرایط خاص خودش رو احتیاج داره.

_ حرکت

و در آخر، مهم‌ترین نکته در مسیر، از زمان شروع تا رسیدن به هر هدف، نوع حرکته. اگر فکر تولید محصولی خاص به ذهن‌تون رسیده، باید هرچه سریع‌تر و با در نظر گرفتن تمام شروط قبل، شروع کنید و فراموش نکنید که ” رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.”

سایر مقالات منتشر شده توسط چهارمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان را از اینجا در بخش مقالات بخوانید.