شبی با ستارگان، مجموعه رویدادهای هفته جهانی نجوم

به گزارش دبیرخانه جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، به‌مناسبت هفته جهانی نجوم، از 6 تا 10 اردیبهشت 1402، رویداد شبی با ستارگان در مکان‌های مختلف شهر تهران برگزار شد.

این رویداد چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه در پارک ملت تهران، پنجشنبه 7 اردیبهشت‌ماه در برج میلاد تهران، جمعه 8 اردیبهشت‌ماه در گنبد مینای تهران، ظهر یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه در محوطه دانشگاه صنعتی شریف و شامگاه آن در ورودی اصلی دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) برگزار شد.

از برنامه‌های این رویداد می‌توان به رصد آسمان با تلسکوپ و برگزاری غرفه نقش علم در زندگی و آزمایش‌های علمی روزمره اشاره کرد. رصد خورشید ظهرگاهی در دانشگاه صنعتی شریف با تلسکوپ اچ‌آلفا صورت گرفت. در این رصد شراره‌ها و لکه‌های خورشیدی توسط کارشناس به مخاطبان معرفی شد.

در بخش رصد شامگاهی نیز، با تلسکوپ‌های نیوتونی ۱۰ و ۱4 اینچی به رصد ماه و سیارات پرداخته شد.

غرفه نقش علم در زندگی روزمره و آزمایش‌های علمی در چهار بخش نجوم، زمین‌شناسی، فیزیک و زیست‌شناسی ادامه داشت.

از آزمایش‌های علمی فیزیک و نجوم می‌توان به تسلاکويل، گوي شبیه‌ساز ساختار کهکشان و کيهان، کره سياره مشتري، مشاهده خطوط ميدان زير ميکروسکوپ لوپ، مشاهده از نزديک ساختار تلسکوپ و شبیه‌ساز مغناطيس سيارات، دمنده برنولی، رسانایی‌سنج، آزمایش‌های مغناطیس و ماکت‌های متعدد مربوط به نجوم اشاره کرد.

همچنین در زمینه‌ زیست‌شناسی با میکروسکوپ لوپ و میکروسکوپ نوری، انواع نمونه‌های مربوط به حشرات و لام‌هایی از انواع مختلف نمونه‌های گیاهی و جانوری مورد بررسی قرار گرفت؛ و در بخش زمین‌شناسی به معرفی انواع سنگ‌ها و کانی‌ها و بررسی ویژگی‌های شهاب‌سنگ‌ها پرداخته شد.

گفتنی است این رویداد به همت جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان و با همکاری بنیاد علم و فناوری جمیلی ،باشگاه علوم پایه و تکنولوژی یونسکو، بنیاد حامیان دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، معاونت‌‌های اجتماعی و فرهنگی برج میلاد تهران و شهرداری منطقه ۳ تهران، موسسه پژوهشی و حقوقی سایه، انجمن نجوم آماتوری ایران و جمعی از کارشناسان حوزه ترویج علم و نجوم برگزار شد.