نگاهی به شهرهای هوشمند در آینده ای نزدیک

نگاهی به شهرهای هوشمند در آینده ای نزدیک

شهر شما چقدر هوشمند است؟ احتمالش زیاده که هر سال هوشمند تر میشه.

بسیاری از دولتها در سراسر جهان در حال رقابت هستند تا تکنولوژی را در تقریبا هر جنبه ای از عملیات شهرشان استفاده کنند. از جمله حمل و نقل عمومی، اتصال به فناوری اطلاعات، تامین آب و برق، بهداشت و درمان جامعه، مدیریت زباله، حمل و نقل کارآمد شهری ، دولت الکترونیک و مشارکت شهروندان و این کار را با استفاده از هر چیزی که قابل تصور است، از داده های بزرگ گرفته تا IOT انجام می دهد.

پس چگونه یک شهر هوشمند کار می کند؟

در حال حاضر در بارسلونا یک شرکت تحقیقاتی برآورد می کند که این شهر یک میلیارد دلار در سال فقط با نصب سیستم های هوشمند صرفه جویی خواهد داشت. حالا چند تا از این سیستم ها رو با هم بررسی می کنیم:

1-  چراغ خیابان هوشمند

نورپردازی عمومی که زمانی که هیچ فعالیتی وجود ندارد و خیابان خلوت است، انعطاف پذیر و کم نور می شود اما هنگامی که حسگرها، حرکت را تشخیص می دهند روشن تر می شوند.

2-  سنسورهای پارکینگ

رانندگان می توانند به جای رانندگی به دنبال جای پارک، اطلاعات جای پارک خالی را به صورت لحظه ای در برنامه ای که مکان های پارکینگ رایگان را در آن قرار می دهد، دریافت کند.

3-  سنسور های زباله

و در نهایت، سنسورهای زباله که در واقع ظرفهای جمع آوری شده هستند که از طریق لوله های خلاء، شبکه ای ایجاد می کنند که سطل و زباله های زیر زمین را می سوزاند. جمع آوری زباله اتوماتیک نه تنها باعث کاهش آلودگی صوتی از کامیون های زباله می شود، بلکه هزینه ها را نیز کاهش می دهد و بوی بد را از بین می برد.

تحقیقات برآورد می کند که تا سال ۲۰۲۱ شهرهای هوشمند باعث کاهش آلودگی و صرفه جویی به میزان ۲۱ میلیارد دلار در یک سال را خواهند داشت.

البته برای صرفه جویی در پول، گاهی لازم است ابتدا آن را خرج کنید.

در حال حاضر شرکت های مایکروسافت و سیسکو برای ساخت تکنولوژی های هوشمند ، سرمایه گذاری کلان و تلاش زیادی می کنند.

تعدادی از مراحل وجود دارد که پیش از آنکه یک شهر بتواند “هوشمند” باشد، باید اجرا شود.

اول زیرساخت است. این شامل پهنای باند بی سیم و فیبر برای فعال کردن اتصال و خدمات ابری برای نظارت، نگهداری، به روز رسانی و ذخیره داده ها می باشد.

امنیت نیز کلید شهر هوشمند است. به عنوان مثال شهرهای هوشمند توانایی نظارت بر و گسترش خدمات اساسی مانند حمل و نقل عمومی، آب و برق و دیگر خدمات را دارند. حیاتی است که آنها در معرض آسیب پذیری های جسمی یا عمدی قرار نگیرند.

سرانجام، مدیریت متمرکز کلید اصلی شهرهای هوشمند است. با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ها، شهرهای هوشمند را می توان به طور محلی و یا از راه دور نظارت کرد، تا اطمینان حاصل شود که خدمات به صورت یکپارچه و کارآمد باشد.