مهارت های ضروری برای سال 2030

2030 skills

طی ده سال آینده به دلیل پیشرفت تکنولوژی، تحول بسیار بزرگی در صنعت به وجود خواهد آمد. شاید بتوان آن را انقلاب صنعتی چهارم نامید. برای ورود به این دوره جدید و پیشی رفتن از رقبا بهتر است مهارت هایی را بیاموزیم که قادرند در حل چالش های پیش رو به ما کمک کنند. با وجود آنکه نمی توان به درستی آینده را پیش بینی کرد اما می توان حدس زد که کدام مهارت در پیشرفت شغلی ما موثر تر خواهد بود.

– قضاوت و تصمیم گیری

با وجود آنکه امروزه تمام محاسبات و فعالیت ها توسط ماشین ها صورت می گیرد اما همچنان انسان قدرت منطق و استدلال کاملی دارد. به این معنی که اعداد، آمارها ، فرمول ها و نتایج بدون توضیح و استدلال انسان بی معنی است.

– سواد دیجیتال و تفکر محاسباتی

با توجه به سرعت رشد و پیشرفت بسیار بالای علوم مختلفی همچون هوش مصنوعی و فناوری های دیجیتال ، لازم است که افراد دانش دیجیتال و دانش و تفکر محاسباتی خود را وسیع تر نموده و با تکنولوژی روز مطابقت پیدا کنند

– هوش هیجانی یا عاطفی (EQ) و هماهنگی با تکنولوژی:

همانطور که اشاره شد افراد باید با کسب دانش و مهارت با تکنولوژی مطابقت پیدا کنند ، که اگر این هماهنگی و تطابق نتواند صورت بگیرد، با توجه به غیر قابل کنترل بودن تکنولوژی، این تکنولوزی خواهد بود که انسان را کنترل خواهد کرد. بنابراین همواره برای انجام هر کاری  به هوش و احساسات انسان به عنوان مولد تکنولوژی نیاز است. بدون این دو اصل استفاده از تکنولوژی در آینده کارایی نخواهد داشت.

توانایی فرد برای آگاه بودن، کنترل و بیان احساسات خود و نیز آگاه بودن از احساسات دیگران، هوش عاطفی آن‌ها را توصیف می‌کند. اگر در کار با دیگران، همدلی، صداقت و مسئولیت‌پذیری دارید، احتمالاً دارای هوش عاطفی زیادی هستید. یک ماشین (حداقل در کوتاه مدت) نمی‌تواند به راحتی توانایی یک انسان برای اتصال با یک انسان دیگر را جایگزین کند، بنابراین آن‌هایی که EQ بالایی دارند، حتی در آینده نیز بیکار نخواهند ماند.

 

– یادگیری فعال با طرز فکر رشد:

با توسعه فناوری های نو سبک یادگیری نیز تغییر خواهد کرد و افرادی موفق خواهند بود که مشتاقانه به یادگیری می پردازند . افرادی که با مواجه با هر چالشی و در برخورد با هر شکستی در جستجوی راه حل به آموختن می پردازند نسبت به سایرین موفق تر خواهند بود.

 

– توانایی های رهبری:

مهارت رهبری و هدایت و الهام بخش بودن ، بدون شک یکی از مهارت های بسیار مهم در رفع مشکلات و ایجاد راه حل های پایدار و موثر در سالهای پیش رو خواهد بود

– مهارت های ارتباطی بین فردی:

مهارت برقراری ارتباط موثر از طریق گفتگو و مذاکره که می تواند به کارگیری لحن مناسب و رعایت اصول زبان بدن باشد یکی از مهمترین مهارت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

– ذهنیت خلاق و نوآور :

خلاقیت و نوآوری در کسب وکار یکی از اصول مهمی است که اگر افراد افراد در هر حوزه کاری و یا با هر تخصص که باشند اگر در مسیر کاری شان خلاقانه عمل نکنند و از رقبا پیشی نگیرند ، حذف خواهند شد.

 

– انعطاف پذیری شناختی:

یکی از معیارهای گزینش و استخدام در سالهای پیشرو انعطاف پذیری شناختی است . به این معنا که مدیران افرادی را در تیم خود وارد می کنند که در مقابل چالش های فناوری و ارتباطات موفق تر عمل می کنند.