مفهوم مهارت‌های تفکر استراتژیک

مفهوم مهارت‌های تفکر استراتژیک

عبارت است از هر نوع مهارتی که شما را قادر می‌سازد از تفکر انتقادی برای حل مشکلات پیچیده و برنامه‌ریزی برای آینده استفاده کنید.

این مهارت‌ها برای دستیابی به اهداف تجاری، غلبه بر موانع و رسیدگی به چالش‌ها ضروری هستند، به‌ویژه اگر پیش‌بینی می‌شود هفته‌ها، ماه‌ها و یا حتی سال‌ها به طول بینجامد.

انواع مهارت‌های تفکر استراتژیک

1.مهارت‌های تحلیلی

برای طراحی استراتژی که به سازمان شما کمک می‌کند تا به اهداف خود برسد، باید قادر به تجزیه و تحلیل انواع ورودی‌ها همانند صورت‌های مالی، شرایط بازار، روندهای تجاری نوظهور و تخصیص منابع داخلی باشید.

این تحلیل اولیه برای ایجاد یک استراتژی که با واقعیت فعلی پیش روی کسب و کار شما هم‌سو باشد، حیاتی است.

2.مهارت‌های ارتباطی

قرار دادن یک استراتژی برای کسب و کار شما، صرف‌نظر از اندازه آن، نیازمند مهارت‌های ارتباطی قوی است.

توانایی برقراری ارتباط با ایده‌های پیچیده، همکاری با ذینفعان داخلی و خارجی و اطمینان از هم‌سویی همه افراد و تلاش در جهت اهداف مشترک، همگی در تفکر استراتژیک نقش اساسی دارند.

  1. مهارت‌های حل مسئله

برنامه‌ریزی استراتژیک اغلب برای حل مشکلات یا مقابله با چالش‌هایی مانند اهداف مالی از دست رفته، گردش کار ناکارآمد و یا یک رقیب در حال ظهور استفاده می‌شود.

اجرای یک استراتژی به چالش اصلی که با آن روبه رو هستید می‌پردازد، بنابراین مستلزم آن است که ابتدا مشکل و راه‌حل‌های بالقوه آن را درک کنید، سپس می‌توانید استراتژی‌ای ایجاد کنید که آن را حل کند.

  1. مهارت‌های برنامه‌ریزی و مدیریت

استراتژی فقط در مورد فکر‌کردن به راه‌حل نیست، بلکه شامل اجرا نیز می‌شود.

بنابراین هنگامی که داده‌ها تجزیه و تحلیل شدند، مشکل درک شد و راه‌حل مشخص شد، برای جمع‌کردن همه‌چیز به برنامه‌ریزی و مهارت‌های مدیریتی قوی نیاز دارید.

چگونگی بهبود مهارت‌های تفکر استراتژیک

  • پرسیدن سوالات استراتژیک

اگر می‌خواهید مهارت‌های تفکر استراتژیک خود را بهبود ببخشید، یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، این است که سوالات استراتژیک بیش‌تری بپرسید.

انجام این کار به شما امکان می‌دهد مهارت‌های برنامه‌ریزی خود را تمرین کنید، در شناسایی فرصت‌ها ماهر شوید و ذهنیت استراتژیک‌تری ایجاد کنید که می‌توانید در طول حرفه خود از آن استفاده کنید.

  • مشاهده و تامل

علاوه بر پرسیدن سؤالات استراتژیک، باید به آن‌ها به طرز ماهرانه‌ای پاسخ داده و به آن‌ها رسیدگی کنید.

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای دستیابی به این امر، مشاهده و تأمل در وضعیت فعلی‌تان است و اطمینان حاصل کنید که هر استراتژی که تصور می‌کنید مبتنی بر واقعیت است.

  • در نظر گرفتن ایده‌های مخالف

هنگامی که به استراتژی رسیدید که می‌تواند به سازمان شما کمک کند تا به اهداف خود برسد، مفروضات خود را زیر سوال ببرید و فرضیه خود را از طریق آزمایش دقیق انجام دهید.با انجام این کار، می‌توانید مطمئن شوید که احتمال دیگری را نادیده نمی‌گیرید.

این استراتژی می‌تواند به شما این امکان را بدهد که به صورت پیشگیرانه نقاط ضعف استدلال خود را شناسایی کنید و شما را برای دفاع از استراتژی خود در زمانی که دیگران سؤال می پرسند، تجهیز کنید.

  • استقبال از آموزش رسمی

آموزش رسمی برای رفع نیاز مبرمی که کسب و کارتان با آن مواجه است و افزایش مهارت‌های استراتژی خود، می‌تواند بهترین گزینه خواهد بود.