مفهوم بازار هدف

به زبان ساده، بازار هدف گروه خاصی از افرادی هستند که تصمیم گرفته‌اند با محصولات یا خدمات خود آن‌ها را هدف قرار دهید. این قسمت بخشی از مشتریان را بر اساس ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها تعریف می‌کند و تنها بر ارائه خدمات به آن‌ها تمرکز می‌کند. بنابراین به جای تلاش برای دست‌یابی به یک بازار کامل، یک برند تجاری از بازاریابی هدفمند استفاده می‌کند تا انرژی خود را در ارتباط با یک گروه مشخص در آن بازار قرار دهد.

دلایل اهمیت هدف‌گذاری در بازار

هدف‌گذاری در بازاریابی مهم است، زیرا بخشی از یک استراتژی بازاریابی جامع است که این امر روی تبلیغات، تجربه مشتری، نام تجاری و عملیات تجاری تاثیر می‌گذارد.

6 مرحله جهت تعیین بازار هدف

  1. حل مشکلات قابل درک مشتریان

نقطه شروع در تعریف بازار هدف برای محصول یا خدمات، درک مشکلاتی است که شما حل می‌کنید. بنابراین هنگامی که ایده خوبی در مورد این‌ها پیدا کردید، می‌توانید شروع به کار کنید که چه کسانی به احتمال زیاد از این مشکلات رنج می‌برند.

  1. تصوری از ذهنیت مشتریان هدف خود

انواع مختلف مشتریانی را که از مشکلاتی که حل می‌کنید رنج می‌برند را شناسایی کنید. پس از اتمام کار، می‌توانید تصویری از این مشتریان را ایجاد کنید. آن‌ها را بر اساس مکان گروه‌بندی کنید برای مثال، افراد دارای ارزش خالص بالا تمایل دارند در کدپستی خاصی زندگی کنند. بنابراین اگر یک شرکت تجاری مربوط به مشاغل هستید، مشتریان را با عنوان شغل و بخش بازار گروه‌بندی کنید.

  1. شناسایی مشتریان خاصی که از پیشنهاد شما سود خواهند برد.
  2. به بازارهایی با موقعیت مناسب فکر کنید.

امروزه ما دیگر زندانی برنامه‌های تلویزیونی نیستیم. می‌توانیم تقریبا در هر کجای دنیا آن‌چه را که به راحتی می‌خواهیم تماشا کنیم. هر فردی می‌تواند از یک تجربه مشاهده منحصر به فرد لذت ببرد.

اینترنت در ارائه محصولات و خدمات شخصی فوق‌العاده است و بسیاری از چالش‌های توزیع را که قبلا وجود داشت برطرف می‌کند. بنابراین متوجه خواهید شد که از تلاش‌های بازاریابی خود سود بیش‌تری خواهید برد.

  1. به این فکر کنید که چه نوع تخصصی از کسب و کار می‌توانید ارائه دهید.

یکی از راه‌های تصمیم‌گیری در مورد بازارهای مناسب این است که به کسب و کار خود و کارکنان آن فکر کنید. برای مثال یک حسابدار شاغل دریک شهر بزرگ را در نظر بگیرید. برای شروع، کار در سراسر کشور احتمالا عملی نیست. بنابراین آن‌ها ممکن است تصمیم بگیرند فقط با مشتریان خود در بخش کوچکی از شهر خود کار کنند. بنابراین، حسابدار با تمرکز بر این بازار هدف می‌داند که باید به کدام وب‌سایت‌ها نگاه کند، در کدام نشریات بخواند و  بنویسد و در کدام رویدادهای شبکه‌ای شرکت کند. در این بازار هدف، برای حسابدار بسیار آسان خواهد بود که مشهور شود؛ بنابراین بدون هدف‌گذاری، این تقریبا غیرممکن است.

  1. رقبای شما چه کسانی هستند

شناخت رقبای شما بسیار حیاتی است، بنابراین باید بازار را بررسی کنید تا ببینید چه چیزهای دیگری در دسترس است؛ سپس باید بتوانید به این سوال پاسخ دهید:

«چرا من برای حل مشکل به طور منحصر به فرد آماده شده‌ام؟»

اگر نتوانستید به سوال پاسخ دهید، ممکن است بازار هدف اشتباه داشته‌باشید. بنابراین، قبل از شروع به هدف‌گیری مشتریان بالقوه، باید کارهای بیش‌تری انجام شود.