معرفی کتاب عادت‌های اتمی

کتاب عادت‌های اتمی نوشته جیمز کلیر، به روشی جالب و روان، به ما آموزش می‌دهد که چگونه با شناخت عادت‌های کوچک و مدیریت آن‌ها، هر روز یک درصد بهتر شویم. هر روز یک درصد بهتر شدن، معادل سالی 37 برابر بهتر شدن است!

به قول نویسنده کتاب، جیمز کلیر، همین رفتارها و عادت‌های کوچک است که تعیین می‌کند پس از 5 سال کجا هستیم و چقدر موفق شده‌ایم یا شکست خورده‌ایم!

اساس کتاب عادت‌های اتمی (Atomic habits)، مدل چهار مرحله‌ای نویسنده برای عادت‌ها است. سرنخ، تمایل، پاسخگویی و پاداش و چهار قانون تغییر رفتار؛ که این مراحل را تکامل می‌بخشند.

دانشمندان علوم رفتاری همچون اسکینر دریافتند که اگر پاداش یا تنبیه صحیح را ارائه کنید، می‌توانید افراد را تحریک کنید که به شیوه‌ای معین عمل نمایند. در دهه‌های اخیر، دانشمندان شروع به تعیین رابطه‌ی میان افکار، احساسات و رفتارمان کردند.

رفتار انسان پیوسته در حال تغییر می‌باشد: موقعیت به موقعیت، لحظه به لحظه، ثانیه به ثانیه. اما کتاب عادت‌های اتمی در مورد چیزهایی است که تغییر نمی‌کند. درباره‌ی اصول رفتار انسانی است. اصول جاودانی که هر سال می‌توانید به آن اتکا کنید. ایده‌هایی که می‌توانید کسب‌وکارتان را پیرامونش بسازید، خانواده را حول آن شکل دهید و زندگی را پیش ببرید.

یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ رضایت‌مندی از عادت‌ها در طولانی‌ مدت، انتخاب رفتارهایی است که بیشترین هم‌خوانی را با مهارت‌ها و شخصیت شما دارند. سخت بر روی مسائلی تلاش کنید که به‌ سادگی حاصل می‌شوند.

در کتاب عادت‌های اتمی یاد می‌گیریم چگونه:

سیستمی طراحی کنیم که هر روز 1 درصد بهتر شویم.

عادت‌های بد را بشکنیم و به عادت‌های خوب بچسبیم.

از اشتباهاتی دوری کنیم که اغلب افراد، موقع تغییر عادات‌شان مرتکب می‌شوند.

بر نبود انگیزه و اراده غلبه کنیم.

هویت قوی‌تری را توسعه دهیم و به خودمان اعتقاد داشته باشیم.

برای عادت‌های جدید وقت بگذاریم (حتی وقتی زندگی با ما سر ناسازگاری دارد).

محیط‌مان را طوری طراحی کنیم که در آن موفقیت آسان‌تر باشد.

تغییرات کوچک و ساده‌ای ایجاد کنیم که نتایج بزرگی به همراه دارند.

چطور وقتی در مسیر اشتباهی قرار می‌گیریم، مجددا به مسیر درست برگردیم.

و مهم‌تر از همه، چگونه این ایده‌ها را در زندگی واقعی‌مان به اجرا در آوریم.