معرفی چهره «پروفسور پردیس ثابتی»

پروفسور پردیس ثابتی در سال 1354 هجری شمسی (۱۹۷۵ میلادی) در تهران به دنیا آمد. پروفسور پردیس ثابتی زیست‌شناس برجسته ایرانی در حال حاضر ساکن ماساچوست ایالت متحده آمریکاست و به عنوان محقق و استاد دانشگاه هاروارد فعالیت می‌نماید. وی هم‌اکنون استاد تمام دانشگاه هاروارد است.

تحصیلات

در ۱۹۹۷ لیسانس زیست‌شناسی خود را از مؤسسه فناوری ماساچوست دریافت کرد و سپس دکترای ژنتیک را در سال ۲۰۰۲ از دانشگاه آکسفورد دریافت نمود. دکترای پزشکی خود را در سال ۲۰۰۶ از دانشکده پزشکی هاروارد دریافت کرد.

پردیس ثابتی زیست‌شناس محاسباتی، ژنتیکدان پزشکی و ژنتیکدان فرگشتی ایرانی-آمریکایی است که روشی آماری بیوانفورماتیکی توسعه داده‌است، که بخش‌های در معرض انتخاب طبیعی را مشخص می‌کند. هم‌چنین الگوریتمی طراحی نموده که اثرات ژنتیک بر تکامل بیماری را نشان می‌دهد.

این بانو محقق ایرانی مولف بیش از ۲۰ عنوان مقاله تخصصی در این عرصه است. در عین حال از کارشناسان و متخصصان تاثیرگذار در عرصه تکامل انسانی و بیماری های واگیردار محسوب می‌شود.

وی هم‌اکنون استاد تمام دانشگاه هاروارد است و سرپرستی تلاش‌های آمریکا برای خواندن ژنوم انسان و تمام کروموزوم‌های موجود در ویروس ابولا را بر عهده دارد.

موفقیت ثابتی

ثابتی سومین زن در تاریخ است که با معدل ۱۰۰ و مدارج بالا از مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا فارغ‌التحصیل شده‌است. وی به عنوان یکی از سرشناس‌ترین محققان آمریکا در زمینه بررسی ژنوم مالاریا، از بنیاد بیل و ملیندا گیتس بالغ بر ۲ میلیون دلار بودجه تحقیقاتی دریافت کرده‌است.

ثابتی به عنوان یکی از چهره‌های نابغه جهان

پردیس ثابتی اخیرا نیز به عنوان یکی از ۱۰۰ چهره نابغه جهان از سوی گروه بین المللی Creators Synectics  معرفی شده‌است. این گروه بین‌المللی پردیس ثابتی را از محققان برجسته دانشگاه‌های معتبری نظیر هاروارد، آکسفورد و ام آی تی را به عنوان چهره چهل و نهم معرفی کرده است. شبکه خبری سی ان ان نیز در سال ۲۰۰۷، ثابتی را به عنوان «یکی از ۸ نابغه‌ای که دنیای ما را متحول خواهند ساخت» عنوان کرده‌است.

دریافت جایزه نبوغ آمریکایی

ثابتی در سال ۲۰۱۲ جایزه نبوغ آمریکایی مجله اسمیتسونین در رده علوم طبیعی را دریافت کرد. وی در نهمین کنگره بین‌المللی ژنتیک و اصلاح دام که در شهر لیپزینگ آلمان در آگوست ۲۰۱۰ برگزار گردید به عنوان سخنران مدعو و افتخاری حضور داشت.

سخنان بزرگانی همچون پروفسور اریک لندر و دایان ویرث

پروفسور اریک لندر، عضو هیات علمی دانشگاه‌های هاروارد و ام.آی.تی، نیز با تحسین «نگاه کنجکاو پردیس و پژوهش‌های علمی او» می‌گوید: «حتی امتیاز نابغه بودن هم اندکی از رفتار متین و فروتنانه پردیس نکاسته است».

 دایان ویرث، از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد نیز با تمجید از دستاورد علمی دکتر ثابتی می‌گوید: «پردیس سزاوار عنوانی است که او را در ردیف شایسته‌ترین سرآمدان علمی آغاز قرن بیست و یکم قرار داده‌است».