حمایت بخش خصوصی از پژوهشگران جوان

کمره‌ای گفت: برای اولین بار در کشور یک بخش خصوصی توانسته از پژوهش و پژوهشگران جوان حمایت کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود کمره‌ای، رئیس هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران در پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: برای اولین بار در کشور ما یک بخش خصوصی به صورت غیرانتفاعی مانند پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان توانسته از پژوهش و پژوهشگران جوان حمایت کند.

کمره‌ای افزود: در کشور‌های خارجی هم بخش‌های خصوصی از پژوهش به صورت محدود حمایت می‌کنند تا بتوانند از ایده آن‌ها استفاده کنند، اما وسیع نیست و این اتفاق برای اولین بار در ایران رخ داده است.

رئیس هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران تصریح کرد: تمام فناوری‌ها در تمامی رشته‌ها مانند فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی و … مبتنی بر رشته‌های علوم پایه هستند و بدون استفاده از آن نمی‌توانند کارایی خود را به نمایش بگذارند بنابراین دارای اهمیت زیادی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: رشته‌های علوم پایه برای ایجاد رفاه ملت در تلاش هستند اما در کشورما طی سال‌های اخیر مورد بی مهری قرار گرفته اند اما در این جشنواره از رشته‌های علوم پایه و فناوری‌ها حمایت می‌شود تا دانش به کسب و کار جدید تبدیل شود.

کمره‌ای اضافه کرد: پژوهشگران سرمایه‌های آینده کشور هستند که از زنجیره ایده‌ها و خلاقیت آنان از طریق جشنواره‌ها در حوزه علوم پایه حمایت می‌شود و با داوری تعدادی از اعضای هیئت علمی و متخصصان گوناگون در زمینه‌های علمی و کسب و کار‌ها ادامه پیدا می‌کند تا خلاقیت جوانان ایرانی برای ایجاد امید در آن‌ها و اشتغال فراهم شود و ذهن آن‌ها برای ماندن و فعالیت در کشور خودشان متمرکز شود و به فکر فعالیت و نشان دادن استعداد‌های شان در کشور‌های دیگر نباشند.

او افزود: شاید علوم پایه کمی دیربازده باشد اما بعد از بازدهی کارکرد موثر و قوی خود را در مقابل دیدمان عمومی به نمایش می‌گذارد، همچنین می‌شود که یک مجموعه خصوصی از حرکت‌ها و فعالیت‌های نوآورانه و ایده‌های جمعی حتی از علوم پایه پشتیبانی کند، منتهی از طریق همکاری و جذب افراد توانمند علمی تحقق می‌پذیرد و جشنواره امروز توانسته از اندیشمندان و دانشمندان جوان حمایت کند که این موضوع بسیار مهم است.

رئیس هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران ادامه داد: جشنواره‌های حمایت از کسب و کارجوانان باعث می‌شود تا آن‌ها به کشور خودشان وابسته شده و فعالیت در کشور خودشان را برای رشد به کشور‌های دیگر ترجیح می‌دهند. علم حد و مرز ندارد و روز به روز در حال گسترش است بنابراین جشنواره حمایت از اندیشمندان و دانشمندان باید در حیطه بین المللی بسط پیدا کند.

کمره‌ای تصریح کرد: با تفاهم نامه‌ای که با یونسکو منعقد کرده‌ایم، پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان توانسته در لیست جشنواره‌های سازمان یونسکو قرار بگیرد و این عامل موضوع بسیار مهمی است و جامعه می‌تواند از محصولات این جوانان استفاده کند.