جلسه هم اندیشی ارکان جشنواره در راستای ایجاد تعاملات بین المللی

جلسه هم اندیشی ارکان جشنواره در راستای ایجاد تعاملات بین المللی

در روز چهارشنبه مورخ 13 بهمن ماه 1400 نشستی با حضور دکتر عبدالحمید علیزاده (معاون همکاری‌های علمی و سازمان‌های تخصصی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری )، مهندس ابراهیم جمیلی (رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره)، خانم دکتر شادی جمیلی (رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره)، خانم دکتر فاطمه محمدی پناه (دبیر کمیته بین‌الملل جشنواره)، مهندس سروش مودب (مدیر اجرایی جشنواره) در محل وزارت علوم برگزار گردید.

مهندس ابراهیم جمیلی در ابتدای گفتگو در خصوص ماهیت جشنواره و نحوه برگزاری آن توضیحاتی را ارائه نمود و دغدغه اصلی خود را شناخت هرچه بیشتر جشنواره و ایده‌پردازان در سطح کشور بیان نمود.

وی هدف از برگزاری جشنواره را، احیای نام دانشجو و بالابردن جایگاه ایران در حوزه علم، اشتغال زایی، کارآفرینی و تبدیل علم به ثروت توصیف نمود و بخشی از موفقیت خود را بهره مندی از دانش و تجربیات نخبگان جوان دانست.

در ادامه مهندس ابراهیم جمیلی به نقش مهم علوم‌پایه در زندگی بشر اشاره نمود و در خصوص برگزاری برنامه‌های متعدد جشنواره در استان‌های کشور در سال 2022 توضیحاتی را مطرح کرد.

 وی خاطرنشان کرد که جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان از لحاظ علمی مورد تایید دانشگاه های معتبر کشور می باشد و روسای این دانشگاه‌ها نیز جز اعضای اصلی شورای سیاست‌گذاری جشنواره می‌باشند.

سپس خانم دکتر فاطمه محمدی پناه در خصوص فعالیت‌های بین‌المللی پیش‌روی جشنواره، مطالبی را تشریح کرد و هدف از بین المللی شدن جشنواره را، آشنایی دانشجویان غیر مقیم کشور با زبان فارسی، تسهیل اقامت آنان و برقراری ارتباط موثر با دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور بیان نمود.

وی تصریح نمود که مسیر بین المللی شدن جشنواره نیز بسیار هموار است و پیرو این موضوع تفاهم نامه‌ای دو جانبه با موسسه فرهنگی اکو و یونسکو به امضا رسیده است و باشگاه «علم و تکنولوژی» با همکاری یونسکو در حال تاسیس می‌باشد.

در ادامه جلسه، دکتر عبدالحمید علیزاده ضمن خوشآمدگویی به میهمانان جلسه، جهت همکاری با جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در راستای بین المللی شدن آن اعلام آمادگی نمود.

وی با بیان اینکه ریاست دبیرخانه کارگروه علمی، آموزشی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور را نیز بر عهده دارد، از تلاش این معاونت جهت توسعه زیرساخت‌های آموزشی برای دانشجویان غیر مقیم کشور، خبر داد.

دکتر عبدالحمید علیزاده پیشنهاداتی را جهت بهبود و پیشرفت اهداف بین المللی جشنواره ارائه نمود و ضمن اشاره به برگزاری روز بین المللی در دانشگاه‌های کشور و میهمانان آن ( دانشجویان غیر مقیم، سفیران و رایزن‌های فرهنگی و بین المللی) افزود: جشنواره با برقراری ارتباط و انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها (امیرکبیر، خواجه نصیرالدین طوسی، خوارزمی، امام خمینی، فردوسی مشهد و…)، در این رویداد ها حضور داشته باشد و اهداف جشنواره را به آنان معرفی نماید. وی هم‌چنین پیشنهاد نمود که جشنواره نمایشگاهی از دستاوردهای ادوار گذشته خود را در این روز جهت آشنایی این دانشجویان با جشنواره در نظر گیرد و از این طریق مخاطبین زیادی را در خارج از کشور جذب خواهند شد.

ایشان هم‌چنین لازمه پیشرفت جشنواره در مجامع بین المللی را، ترویج مبحث برند و برنامه‌ریزی برای آن عنوان نمود و افزود: جشنواره با بورسیه تعدادی از این دانشجویان بین المللی و تقبل برخی از هزینه‌های آنان ( تحصیلی، رفاهی، علمی، تفریحی و خدمات دانشگاهی) فرصت مناسبی را جهت معرفی خود نیز فراهم می‌نماید.

دکتر عبدالحمید علیزاده در پایان سخنان خود، ضمن ابراز آمادگی این معاونت در جهت اطلاع‌رسانی و همکاری با جشنواره، از تشکیل کارگروه ملی و بین المللی در سال 2022 در وزارت علوم خبر داد و از تلاش در جهت برقراری ارتباط موثر بین جشنواره و انجمن‌های علمی علوم پایه‌ای فعال زیر مجموعه این معاونت طی هفته‌های آتی در جهت پیشبرد اهداف بین‌المللی جشنواره خبر داد.