جلسه ارکان جشنواره قرن با معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم

جلسه ارکان جشنواره قرن با معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم

در روز چهارشنبه مورخ 13 بهمن ماه 1400 نشستی با حضور دکتر علی خیرالدین (معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وزارت علوم)، مهندس ابراهیم جمیلی (رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره)، دکتر ناصر غلامی (دبیر کمیته مدیریت و برنامه‌ریزی)، خانم دکتر شادی جمیلی (رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره)، خانم دکتر فاطمه محمدی پناه (دبیر کمیته بین‌الملل جشنواره)، مهندس سروش مودب (مدیر اجرایی جشنواره)، دکتر بهنام طالبی (مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی معاونت فناوری)، دکتر دین‌دار (مدیر کل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری و مدیر گروه تجاری‌سازی وزارت علوم) و مهندس محمد عبدالحسینی (نماینده ستاد خیرین وزارت علوم)، در محل وزارت علوم برگزار گردید.

در ابتدای جلسه، دکتر ناصر غلامی ضمن معرفی ارکان جشنواره، در خصوص نحوه شکل گیری، ساختار، اهداف و کمیته‌های زیر مجموعه جشنواره مطالبی را مطرح نمود. وی هم‌چنین به نقش موثر حامیان معنوی جشنواره در پیشبرد اهداف آن اشاره کرد.

خانم دکتر شادی جمیلی در خصوص باشگاه ایده تا کسب و کار جشنواره مواردی را بیان نمود و خاطرنشان کرد، پیرو تفاهم‌نامه با یونسکو، به زودی باشگاه ایده تا کسب و کار علوم‌پایه جشنواره زیر مجموعه یونسکو تحت عنوان باشگاه علم و تکنولوژی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. وی هم‌چنین از ارتباط با مراکز علم و فناوری، شتابدهنده‌ها و مراکز رشد در جهت پیشبرد فعالیت‌های برگزیدگان خبر داد.

خانم دکتر فاطمه محمدی پناه در خصوص وجه تمایز این جشنواره با سایر جشنواره‌های کشور نکاتی را مطرح کرد و نقش جشنواره در حمایت مالی و معنوی و آموزش‌های تخصصی کسب و کاری ایده‌پردازان در مسیر پیشرفت ایده را موثر و تاثیرگذار دانست. هم‌چنین هدف از بین المللی شدن جشنواره را، برقراری ارتباط موثر بین دانشجویان غیر ایرانی مقیم کشور و دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور است.

سپس مهندس سروش مودب از پتانسیل بالای مراکز نوآوری در استان‌ها جهت معرفی جشنواره و انعقاد تفاهم‌نامه با آنان خبر داد و به حضور منتور و شتابدهنده تخصصی جهت همراهی و مشاوره اجرایی فرآیندهای کسب و کاری در کنار ایده‌پردازان اشاره نمود.

در ادامه جلسه، آقای مهندس ابراهیم جمیلی، توضیحاتی را در خصوص برنامه‌های پیش رو  و ادوار گذشته جشنواره، به صورت مجزا ارائه نمود و یکی از مهم‌ترین اهداف جشنواره را «حمایت از دانشجویان و نخبگان کشور» برشمرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، ضمن اشاره به تعداد ایده‌های ارسالی به جشنواره، از رایزنی‌های صورت گرفته با وزیر محترم کشاورزی و رئیس  شورای عالی استان‌ها در جهت حمایت از ایده‌های کشاورزی و شهری ادوار گذشته جشنواره خبر داد. ایشان هم‌چنین در خصوص بورسیه 10 نفر از دانشجویان دکتری علوم‌پایه کشور در جلسه با دکتر زلفی گل وزیر محترم علوم مطالبی را بیان نمود.

مهندس ابراهیم جمیلی در پایان سخنان خود، به تاسیس مدرسه هوش مصنوعی با عنوان آکادمی آن‌سو که در کارخانه نوآوری آزادی مستقر است، اشاره نمود و از تلاش خود جهت برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه خبر داد.

دکتر علی خیرالدین ضمن خوشآمدگویی به میهمانان جلسه، به معرفی ارکان معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم پرداختوی با اشاره به فرآیندهای ایجاد، رشد و‌توسعه نوآوری در کشور خواهان اثر گذاری بیشتر خیرین در این بخش شد.

معاون فناوری و‌نوآوری وزیر علوم خیرین را از اجزای مهم و‌تاثیر گذار نوآوری و‌فناوری دانست و بر عزم وزارت علوم برای دعوت از حامیان نوآوری به منظور توسعه و ارتقای نوآوری خبر داد.

دکتر علی خیرالدین در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به طرح‌های اشتغال‌زایی دانش بنیان معاونت فناوری و نوآوری از طراحی دستیار فناوری در پارک‌های علم و فناوری خبر داد و از مهندس ابراهیم جمیلی درخواست نمود که حمایت از این افراد را در دستور کار برنامه‌های بنیاد نیکوکاری جمیلی قرار دهد.

در تکمیل توضیحات دکتر علی خیرالدین، دکتر بهنام طالبی دغدغه خود را حمایت از دانشجویان در مرحله خلق ایده بیان داشت.در ادامه، دکتر دین‌دار با اشاره به اینکه خیرین به عنوان سرمایه‌گذاران خطر پذیر می توانند در ایجاد فناوری و به کارگیری نوآوری های آن در صنعت مشارکت کنند، بر بازگشت پذیری سرمایه به چرخه حمایت و کمک به اشتغال تخصصی و رفع نیازهای صنایع از این طریق تاکید کرد و نقش شبکه‌های اجتماعی جهت معرفی جشنواره در مجامع بین المللی را مهم و ضروری دانست.

در پایان جلسه، مهندس ابراهیم جمیلی از آمادگی خیرین برای مشارکت در حوزه فناوری و نوآوری، به منظور کاهش ریسک نوآوری خبر داد و از جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان به عنوان الگویی برای مشارکت خیرین در برگزاری رویدادهای این حوزه یاد کرد.  دکتر علی خیر الدین نیز آمادگی این معاونت در جهت تعامل، ‌همکاری و اطلاع‌رسانی با جشنواره را اعلام داشت.