” آیین اختتامیه سومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان برگزار شد “

جشنواره سوم

شنبه ۹ آذرماه ۱۳۹۸ تالار علامه امینی دانشگاه تهران میزبان آیین اختتامیه سومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان بود.

این رویداد که با حضور مقامات عالی رتبه، اساتید فرزانه، فرهیختگان و نخبگان جامعه دانشگاهی کشور  و جمع کثیری از دانشجویان همراه بود پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید به طور رسمی آغاز به کار نمود. در ابتدای مراسم مهندس ابراهیم جمیلی رئیس هیئت امنای بنیاد نیکوکاری جمیلی و عضو هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران طی سخنانی پس از عرض خیرمقدم و خوشامدگویی به حاضرین،  از نقش و اهمیت ویژه جوانان در توسعه کشور سخن گفت و افزود: این افتخار ماست تا به جوانان کشور خدمت کنیم، ما در این جشنواره سعی داریم تا در کنار کشف و پرورش استعدادها، این فرصت ملی را در اختیار تمامی جوانان کشور قرار دهیم.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره در انتها با تأکید بر موفقیت های به دست آمده توسط جوانان کشور افزود: «اگرمی خواهیم کشور به جایی برسد باید از جوانان کمک بگیریم و اعتقاد دارم که رمز اقتدار کشور توجه به جوان هاست و تقویت بخش خصوصی جز با همکاری متقابل صنعت و دانشگاه امکان پذیر نمی باشد و این جشنواره بر آن است تا این امکان را به وجود آورد.»

دکتر محمود کمره ای رئیس جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان نیز در ادامه با تاکید بر پیچیدگی و وسعت سریع تکنولوژی در جهان افزود: « تجربه جهانی نشان می دهد بسیاری از محصولاتی که با فناوری های بالا تولید می شوند بخصوص در ۵ تا ۷ سال گذشته، محصول کسب و کارهای کوچک بوده اند و نوآوری از عوامل رشد اقتصادی کشورها است و کشورهایی که دارای ارزش افزوده بالایی در فناوری های خود هستند قدرت  بیشتری در سطح جهانی دارند. نوآوری به محصول و تکنولوژی خاصی تعلق ندارد و برای اینکه به نوآوری رسید باید ابتدا آموزش و کسب  دانش اولیه صورت بگیرد.

سرمایه اصلی هر کشور نیروی انسانی آن است و چه اقدام نیکویی است که بخش خصوصی کشور این جشنواره را برگزار می کند؛ چرا که بخش خصوصی یک بخش مردم نهاد است و تغییر و تلاطم های آن نشان از خرد جمعی است. از بنیاد نیکوکاری جمیلی تشکر میکنیم و امیدواریم این فعالیت خیرخواهانه مستدام باشد.»

جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

در ادامه دکتر وحید نیکنام رئیس پردیس علوم دانشگاه تهران نیز با ایراد سخنرانی ضمن تشکر از بنیاد جمیلی و بنیاد حامیان دانشگاه تهران عنوان کرد: «فلسفه چنین مراسمی چیزی جز عشق نیست این جشنواره یک سنت جدید را پایه گذاری کرده است و اثر خوبی برای کشور خواهد داشت. رشته های تجربی به دنبال حقیقت هستند و این در حالی است که سایر رشته ها به دنبال دگرگونی هستند. دانشگاه ها ۲ نقش دارند نقش اول تربیت کارشناس و نقش دوم ایجاد خلاقیت و نوآوری و ایده پردازی و روحیه خودباوری در دانشجویان. البته برعهده گرفتن نقش دوم به تنهایی امکانپذیر نیست و این نقش با کمک بنیادهایی مثل بنیاد نیکوکاری جمیلی و بنیاد فرهنگی مصلی نژاد می تواند تکمیل می شود»

در این مراسم ۶۱ ایده پرداز برگزیده علمی جشنواره هریک در مدت زمان ۹۰ ثانیه، ایده خود را برای حضار تشریح نمودند. همچنین ضمن تقدیر از برگزیدگان مرحله داوری علمی از دو چهره جوان برگزیده علمی به انتخاب کمیته داوران جشنواره، دکتر نورالدین بختیاری و  دکتر مریم بحرینی با اهدا اعتبار پژوهشی ۱۰۰میلیون ریالی تقدیر بعمل آمد.

دکتر محمود نیلی ریاست دانشگاه تهران نیز ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری سومین جشنواره و اشاره به اینکه نسل جوان فرهیخته و علاقمند در ایران فرصت بسیار مغتنمی برای رسیدن به پیشرفت کشور است، تصریح کرد: «خوشحالیم که در خدمت بنیاد نیکوکاری جمیلی و بنیاد حامیان دانشگاه تهران هستیم، از دانشگاه تهران و خیرین نیک اندیش دانشگاه چنین انتظاری می رود. در سنت گذشته معنای توسعه اینگونه بود که با ایجاد کارخانه، خرید دانش فنی، تجهیزات و کارگران زیاد می توانستیم به توسعه دست یابیم، اما در دنیای امروز شکل توسعه تغییر یافته و نمی توان منتظر بود تا به مانند گذشته یک برنامه ریزی دراز مدت داشت تا صنعتی را ایجاد نمود که به عنوان شاخص توسعه و اشتغال معرفی شود. آنچه که امروز در دنیا به عنوان توسعه مطرح است شرکت های دانش بنیان و نوآوری در حوزه تکنولوژی است. دنیا دنبال راهکار هایی است که تحولات تکنولوژی را تبدیل به ثروت کند و پیشرو باشد.»

دکتر نصیری قیداری عضو شورای سیاستگذاری جشنواره و ریاست دانشگاه شهید بهشتی نیز ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره به ویژه بنیاد نیکوکاری جمیلی بر امنیت جامعه بشری اشاره و عنوان کرد: «سعادت، صلح و امنیت بشری بدون آموزش و فرهنگ امکان پذیر نیست و علم می بایست در خدمت بشریت باشد که به سعادت منتهی شود و تقوا و اخلاقیات و انسانیت نباید از علم دور بیفتد. علوم پایه توجه خاصی می طلبد و دولت باید در سیاستگذاری ها به این علوم توجه بیشتری نماید. »

مهندس تندگویان معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز در سخنرانی اختتامیه این مراسم، با تاکید بر اهمیت نقش جوانان نخبه و کارآفرین و لزوم حمایت همه جانبه از آنها در توسعه کشور، از نقش تاثیرگذار بنیاد نیکوکاری جمیلی در این میان تشکر و قدردانی نمود.

شایان ذکر است در سومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان برتر از میان هزار و ده نفر نفر متقاضی، ۳۱۶ ایده در مرحله ارزیابی علمی قرار گرفت که از این تعداد ۲۸۳ ایده  به مرحل نهایی راه یافت و در نهایت ۲۶ ایده انتخاب شدند که از این تعداد در نهایت ۴ ایده تیمی و ۴ ایده انفرادی انتخاب شدند و برای هر بخش تیمی مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال و  هر بخش انفرادی ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار پژوهشی جهت تجاری سازی ایده ها اهدا شد.»