ورود استارت‌آپ‌ ها به بورس

استارتاپ ها در بورس

اولین عرضه سهام پنج شرکت بزرگ اینترنتی ایران در بورس از اول مرداد تا آخر شهریور

شرکت های بزرگ اینترنتی دیجی کالا، کافه بازار، تپ سی، فیلیمو، شیپور که در ابتدا شرکت های استارتاپی محسوب می شدند ، اولین سهامشان از اول مرداد تا پایان شهریور 99 در بازار بورس ایران عرضه میشه

  • به نظر شما ورود استارت‌آپ‌ها به بورس چه پیامدهای مثبتی داره؟

  • ورود استارت‌آپ‌ها به بورس در چه صورتی میتونه پیامد منفی داشته باشه؟

در ادامه به معرفی 5 استارت‌آپ‌ موفق در بورس جهانی خواهیم پرداخت.

استارتاپ شماره یک – Trivago

travigo - استارتاپ ها در بورس

Trivago موتور جستجو و مقایسه هتل‌هاست. این موتور جستجو قیمت بیش از یک میلیون هتل در سراسر جهان رو جمع آوری و مقایسه می‌کنه. این شرکت سال 2005 تأسیس شد و IPO( عرضه اولیه عمومی) خودش رو در دسامبر سال 2016 ایجاد کرد.

Trivago چهار سال پیش توسط موتور جستجوی ایالات متحده Expedia روی کار اومد، به همین دلیل در بورس فرانکفورت قرار نگرفت و در بورس فناوری ایالات متحده Nasdaq ثبت شد.

در جریان اولین بورس سهام Trivago با 11 دلار معامله شد و تونست 287 میلیون دلار درآمد کسب کنه و بعد از کسر کمیسیون و هزینه بانکهایی که کارهایIPOش رو انجام دادن، 212 میلیون دلار درآمد خالص برای اون باقی موند.

حتی امروز هم Trivago همچنان در زمینه تبادل فن آوری ایالات متحده به خوبی عمل می کنه. این سهم در حال حاضر 14،40 دلار ارزش داره و این یعنی 3 دلار بالاتر از قیمت صدور اولیه.

آذرس سایت: www.trivago.com

 

استارتاپ شماره دو – Hellofresh

استارتاپ ها در بورس - Hellofresh

Hellofresh یک سرویس تحویل غذاست که جعبه های پخت و پز رو با تمام مواد لازم برای تهیه یک غذا رو به خانه مشتری‌هاش تحویل می‌ده.

Rocket – Rocket  47.6٪ از سهام Hellofresh رو در اختیار داره .

دامنه قیمت سهام Hellofresh قبلاً از 9.00 یورو اعلام شد و در نهایت با قیمت 10.25 یورو در سهام قرار گرفتند. این ارزیابی ارزش اولیه این استارتاپ رو به حدود 1.7 میلیارد یورو تبدیل کرد، چیزی حدود 900 میلیون یورو کمتر از بهترین زمان.

Hellofresh همچنان در کسری بودجه قرار دارده و تا نیمه اول سال 2017، هنوز ضررهای زیر 47 میلیون یورویی از اون به ثبت رسیده که فروشش به 435 میلیون یورو هم رسیده. با این وجود، بورس سهامی 318 میلیون یورویی را به بودجه این شرکت فروخت و حالا Hellofresh از این مبلغ برای گسترش کارش استفاده می‌کنه.

آدرس سایت: www.hellofresh.com

استارتاپ شماره سه – The Naga Group

استارتاپ در بورس - The Naga Group

Naga Group بستری برای معاملات فارکس و CFD را در اختیار شما قرار می ده. امسال هم این استارتاپ از طریق سرمایه گذاری مشترک با بورس آلمان، اولین پلتفرم جهان رو برای اشیاء مجازی راه اندازی می ‌کنه.

این شرکت دو سال بعد از تأسیس در سال 2015 وارد بورس فرانکفورت شد. در ژوئیه سال 2017، گروه ناگا در بخش مقیاس بورس آلمان قرار گرفت، بخشی از بازار شرکت های جوان با رشد بالا که برای اولین بار در این شرکت راه اندازی شد.

آدرس سایت: www.naga.com/group

استارتاپ شماره چهار – Zalando

استارتاپا در بورس - زالاندو

“Zalando با مدل ها ، کنفیات ، تنبل و هیاهوی زیادی روانه بازار شد و مبتنی بر استارت آپ در استاندارد نخست بورس آلمان.

این شرکت مستقر در برلین در حدود 11٪ سهام خودش (28 میلیون سهم) رو در بازار قرار داد و 605 میلیون یورو سرمایه تازه رو به خودش اختصاص داد.

این امر زلاندو رو در بین 10 IPO برتر تاریخ آلمان قرار داد. Zalando حالا با مبلغی زیر 40 یورو در لیست بورس قرار داره.

آذرس سایت: www.zalando.co.uk

استارتاپ شماره پنج – Rocket Internet

راکت اینترنت، انکوباتور استارتاپ مستقر در برلین، با کپی کردن مدل های تجاری موفق از ایالات متحده و اجرای اونا در آلمان ، نام خودش رو ساخت. این شرکت یا استارتاپ های خودش رو بالا می برد و راه اندازی می کنه، یا به استارتاپ ها اطلاعات میده و اونا رو از طریق مربیگری و شبکه سازی، به سمت خروجی همراهی می کنه.

برای مثال راکت اینترنت در خرده فروش مبلمان آنلاین Westwing ، راه اندازی مواد غذایی HelloFresh و خرده فروش سفارش از طریق پست Zalando دارای سهام هست، چیزی که در پایه و اساس Rocket نقش عمده ای داشته.

در 2 اکتبر 2014 ، درست یک روز بعد از IPO Zalando ، راکت اینترنت برای جمع آوری سرمایه های اضافی به بازار اومد. این شرکت در استاندارد ورود به بورس فرانکفورت ثبت شده.

با حجم صادراتی معادل 1.6 میلیارد یورو، از بزرگترین IPO های یک شرکت اینترنتی در اروپا و از زمان “اقتصاد جدید” در سال 2000 با 42.50 یورو برای هر سهم، این قیمت صادرات بسیار خوش بینانه بود اما عوارض قیمت طی چند دقیقه به 37 یورو سقوط کرد و تا پایان روز معاملاتی قادر به بهبودی نبود.

تا اواخر ماه نوامبر ، صعود خودش رو به بالاترین مقدار 56.60 یعنی یورو رسوند اما از آن زمان اوضاع به طور پیوسته رو به پایین بوده. امروز، سهم این استارتاپ در بورس 19 یورو اعلام شده.

آدرس سایت: www.rocket-internet.com

 

جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان این مقاله را به شما جوانان جویای موفقیت، تقدیم می کند.