هورمون استرس صدها بار مغز را هنگام خواب بیدار می‌کند و تاثیر مخربی روی حافظه دارد

هورمون استرس صدها بار مغز را هنگام خواب بیدار می‌کند و تاثیر مخربی روی حافظه دارد

محققان دانشگاه «کپنهاگ» با بررسی عملکرد مغز در حین خواب می‌گویند هورمون استرس به نام نوآدرنالین می‌تواند مغز را بیش از صدها بار هنگام خواب بیدار کند و پیامدهایی را در نحوه حفظ خاطرات ایجاد کند.

داده‌های جمع‌آوری شده در این مطالعه نشان می‌دهد سطح نورآدرنالین در طول خواب تغییر کرده و دچار افزایش و کاهش می‌‌شود. محققان همچنین مشاهده کردند که وقتی سطح این هورمون به اوج خود می‌رسد، مغز درحالت بیداری قرار می‌گیرد که همین امر سبب کاهش کیفیت خواب می‌شود.

دانشمندانی که درحال بررسی عملکرد مغز در حین خواب بودند، به کشف شگفت‌انگیزی در مورد چگونگی تغییرات شیمیایی آن در طول شب دست یافتند. این تحقیقات با تمرکز بر روی هورمون استرس به نام «نورآدرنالین» انجام شده است که به شدت نوسان می‌کند و مغز را بدون توجه به اینکه متوجه شویم، بیدار نگه می‌دارد. همچنین این هورمون ممکن است پیامدهایی برای نحوه حفظ خاطرات داشته باشد.

برخی گمان می‌کنند خواب حالت ثابتی است که در طول شب تجربه می‌کنیم و سپس بیدار می‌شویم. «سلیا کربای» از دانشگاه «کپنهاگ» توضیح می‌دهد که خوابیدن فراتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. ما آموخته‌ایم که نورآدرنالین باعث می‌شود بیش از صد بار در شب از خواب بیدار شویم.

کربای و همکارانش این کشف را از طریق آزمایشات روی موش‌ها انجام دادند. فیبرهای نوری متصل به ال‌دی‌ای و گیرنده‌های نوری در مغز موش‌ها قرار داده شد تا بتوان سطح نورآدرنالین و تاثیرات هورمون استرس را در هنگام خواب اندازه گرفت.

از آنجایی که این مطالعه بر روی مکانیسم‌های بیولوژیکی یکسانی که بین همه پستانداران مشترک است، متمرکز بود، دانشمندان باور دارند این مشاهدات برای انسان‌ها نیز صادق هستند.

«می اندرسن» نویسنده دوم این مطالعه می‌گوید: « با به اوج رسیدن مقدار نورآدرنالین شما از نظر عصبی بیدار می‌شوید. به عبارت دیگر، برای لحظات کوتاهی مغز در حالتی قرار می‌گیرد که در بیداری رخ می‌دهد. اما این لحظه به قدری کوتاه است که فرد در خواب متوجه آن نمی‌شود. با این‌حال، تکرار این مسئله سبب کاهش کیفیت خواب می‌شود.»

در مرحله بعدی از آزمایشات، دانشمندان از ایمپلنت‌هایی برای دستکاری دامنه امواج نورآدرنالین استفاده کردند. با انجام این کار، آن‌ها دریافتند موش‌هایی که سطح نورآدرنالین مغز آن‌ها در هنگام خواب در کمترین حد بود، بهترین عملکرد را در حافظه دارند فرآیند سنجش عملکرد حافظه به این صورت بود که مو‌ش‌ها اشیایی را بو می‌کردند، می‌خوابیدند و پس از بیدار شدن باید به یاد می‌آوردند که چه چیزی را بوییده بودند.

متاسفانه برخی داروهای ضدافسردگی، سطح نورآدرنالین را در مغز افزایش می‌دهند که با کاهش حافظه در ارتباط است. با توجه به این یافته‌ها، توسعه داروهای جدید و جایگزینی آن‌ها می‌تواند درمان بهتری برای افسردگی باشد.

مقاله های دیگر:

آیا اختلال اضطراب از والدین به فرزندان منتقل می‌شود؟

چگونه یک نقشه راه مطمئن برای مسیر شغلی خود ترسیم کنیم؟