نگاهی بر اختتامیه پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در حالی روز سه شنبه 1400/09/09 با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی و با حضور تعداد محدودی از ارکان اصلی جشنواره ، ابراهیم جمیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ، محمود کمره‌ای (رئیس جشنواره و رئيس هيئت مديره بنياد حاميان دانشگاه تهران )، حمیدرضا مشفق (دبیر جشنواره)، سید جواد ساداتی نژاد (وزیر جهاد کشاورزی)  و رؤسای دانشگاه‌های برتر کشور از جمله سید محمد مقیمی (رئیس دانشگاه تهران)، دکتر رسول جلیلی(رئیس دانشگاه صنعتی شریف) و دکتر سعداله نصیری قیداری (رئیس دانشگاه شهید بهشتی) برگزار شد که همزمان به صورت پخش آنلاین و از طریق دو سایت آپارات و دانشگاه تهران و لایو اینستاگرام جشنواره نیز در دسترس عموم مخاطبان قرار گرفت.

 

جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، امسال نیز برای پنجمین سال پیاپی با حمایت بنياد نيكوكاري جميلي و با همكاري بنياد حاميان دانشگاه تهران و دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، در راستاي حمايت از ایده‌پردازان جوان، ايجاد كسب و كارهاي مبتنی بر فناوری، ترويج فرهنگ كارآفريني با هدف تبديل دارايي‌هاي فكري به ثروت، به‌عنوان یک رویداد علمی در سطح ملي برگزار شد. محورهای جشنواره در حوزه علوم پایه شامل پنج بخش 1)شیمی 2)فیزیک 3)علوم زیستی 4)زمین شناسی 5)ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر و با تاکید بر 2 رویکرد ویژه ویروس کرونا و هوش مصنوعی بود.

در این مراسم مهندس ابراهیم جمیلی بیان کرد: «هوش مصنوعی نوع دیگری از زندگی کردن است و به همین منظور لازم است که با افتخار اعلام کنم اولین آکادمی هوش مصنوعی روز جمعه مورخ 1400/09/12 در مرکز نوآوری آزادی افتتاح می شود. نقش این آکادمی می‌تواند در آینده هوش مصنوعی کشور بسیار نمایان باشد. وی ادامه داد: «تمام کسانی که در علوم‌پایه فعال هستند از آن‌ها دعوت می‌کنیم در سال 2022 که سال جهانی علوم‌پایه است حتما در جشنواره کمک کنند تا بتوانیم جایگاه علوم‌پایه را در کشور ارتقا ببخشیم». در ادامه دکتر محمود کمره‌ای بیان نمود:  «این جشنواره به خاطر حمایت از جوانان فرهیخته کشور است تا این افراد به جامعه معرفی شوند و دستاوردهای علمی آن‌ها ارائه شود. »

ایشان در ادامه بیان داشت: فعالیت پژوهشگران جوان، امیدی برای سایر پژوهشگران محسوب می‌شود و انگیزه خروج از کشور را در بیان آن‌ها کمتر می‌کند. وی در پایان افزود: جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با همت بنیاد نیکوکاری جمیلی برگزار می‌شود با این وجود اولین‌بار است که بخش خصوصی به حمایت از پژوهش و نوآوری وارد شده‌است. بودجه‌های پژوهشی زیادی در کشور وجود دارد، اما باید بررسی شود که چه میزان از این بودجه‌ها صرف پژوهش می‌شود. دکتر حمیدرضا مشفق در این مراسم گفت: اقبال به علوم پایه کم شده‌است و به همین دلیل سال 2022 به نام سال علوم‌پایه نام‌گذاری شده‌است.

وی افزود: این جشنواره و بانیان آن ژرف‌اندیش بودند که به سمت علوم‌پایه رفتند و این دور اندیشی و ژرف‌اندیشی آن‌ها را نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که خیلی برای آن‌ها دارای اهمیت است. ایشان در پایان تاکید نمود : 333 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و افزود جشنواره در دو بخش ایده‌پردازی و کسب و کار نوپا با دو موضوع مهم هوش مصنوعی و کرونا  برنامه‌ریزی شد، که 292 ایده و 41 طرح کسب و کار نوپا دریافت شد. دکتر سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: «امیدوارم ایده‌های جوانان اندیشمند و دانشمند ایران اسلامی روزی به ثمر بنشیند و نتایج آن را شاهد باشیم.»  وی اظهار داشت: کارهای خوبی در بنیاد حامیان دانشگاه تهران انجام شده‌است که یکی از این کارهای خوب برگزاری این جشنواره است و با اطمینان می‌دانم که شورای سیاست‌گذاری دغدغه اجرای این جشنواره را در طول سال دارند و نشان می‌دهد که حوزه صنعت خیران نگاه ویژه‌ای دارد که جای قدردانی دارد.

دکتر ساداتی‌نژاد در پایان ابراز امیدواری کرد که ششمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در دانشگاه تهران در حوزه بین المللی با نگاه ویژه‌ای در سال آینده برگزار شود.دکتر سید محمد مقیمی افزود : به اقدامات جدی برای برگزاری این جشنواره اشاره کرد و اظهار داشت: خیران و نیکوکاران هرکدام منشا اثرات ماندگار و برکات زیادی در دانشگاه تهران و سایر نهادهای علمی کشور هستند.

وی تاکید نمود: این جشنواره کار ارزشمندی است که امید داریم این فرآیند با شرایطی که ما در دانشگاه‌ها ایجاد می‌کنیم بتوانیم اعتماد را در خیران تقویت کنیم چون این موضوع به عرصه علم و دانش کشور کمک می‌کند.

دکتر سعداله نصیری قیداری نیز در این مراسم در سخنانی اظهار داشت: خوشحالم که در چنین جمع صمیمی و پر انرژی حضور یافتم که نیکوکاری، علم و اخلاق با هم آمیخته شده‌است. ایشان افزود: «من به عنوان دبیر پایه‌گذاری که به نام سال علوم‌پایه نامگذاری شده، گزارش خواهم داد و همه می‌دانیم که علوم پایه گاهی 50 سال طول می کشد تا به ثمر بنشیند.» در ادامه دکتر رسول جلیلی نیز گفت: لازم می‌دانم از طرف خود از همکاران و عاملان شکل‌گیری نهاد نیکوکاری موفق موثر و بالنده با هدف فعالیت‌های خیرخواهانه از جمله انجام مستمر جشنواره جوان قدردانی کنم.وی افزود: در برگزاری این رویدادها دو حسن نهفته است اولا علم را و بعد جوانان را نیکو می دارد.

ایشان در پایان تاکید نمود: کشور ما با چالش‌های روبرو است و ما نیاز داریم این مسائل را به خوبی بشناسیم. جوانان از چالش استقبال و با مواجه بی واهمه با آن فرصت‌هایی خلق می کنند و با تمرکز بر فناوری‌های نوین ارزش و اقتدار نقش مهمی در شکوفایی کشور در همه عرصه‌ها خواهد داشت.شایان ذکر است برگزیدگان جشنواره علاوه بر دریافت اعتبار حمایتی بنیاد نیکوکاری جمیلی، از شرایط همراهی تا تجاری‌سازی ایده برای ورود به اکوسیستم کارآفرینی و اقتصادی کشور نیز بهره‌مند می‌شوند.