مفهوم ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی عبارت است از ارسال پیام‌های تبلیغاتی به صورت انبوه برای افراد. بازاریابی ایمیلی برای اطلاع‌رسانی، افزایش فروش و ایجاد جامعه‌ای در اطراف نام تجاری شما استفاده می‌شود. ایمیل مارکتینگ مدرن از ارسال نامه‌های دسته‌‎جمعی دور شده و در عوض بر رضایت، تقسیم‌بندی و شخصی‌سازی تمرکز کرده است.

چگونگی کار بازاریابی ایمیلی

بازاریابی از طریق ایمیل به دلیل این که بصری است و اغلب خودکار است؛ یکی از بهترین استراتژی‌هاست.

دلایل اهمیت ایمیل مارکتینگ

  1. قابلیت دسترسی

ایمیل برای همه گروه‌های سنی قابل دسترسی است، بنابراین ممکن است در عصر دیجیتال زندگی کنیم، اما استفاده از اینترنت برای همه راحت نیست؛ با این حال، اکثر مردم می‌دانند چگونه ایمیل خود را بررسی کنند. این امر، آن را به اصلی‌ترین شکل بازاریابی تبدیل می‌کند.

  1. توان مالی

بازاریابی ایمیلی بسیار مقرون به صرفه است. اکثر ابزارهای ایمیل مارکتینگ بسته‌های قیمت‌گذاری متناسب با همه بودجه‌ها را ارائه می‌دهند. بسیاری از ابزارهای ایمیل مارکتینگ برنامه‌های رایگان شامل Sendinblue  را بدون هیچ‌گونه تعهدی ارائه می‌دهند، که این‌ها برای بازاریابان ایمیل که برای اولین‌بار می‌خواهند قبل از خرید نرم‌افزار را بشناسند ایده‌آل هستند.

یک ایمیل مارکتینگ به دو عنصر اساسی نیاز دارد:

  1. یک لیست ایمیل

برای اینکه بتوانید کمپین‌های موفقیت‌آمیز ایمیلی را ایجاد کنید، به یک لیست ایمیل فعال نیاز دارید که شامل پایگاه داده‌ای از مخاطبین ایمیل است که برای دریافت ارتباطات بازاریابی از نام تجاری شما ابراز علاقه کرده‌اند.

  1. ارائه دهنده خدمات ایمیل

ارائه‌دهنده خدمات ایمیل (ESP)، که به عنوان پلت فرم بازاریابی ایمیل نیز شناخته می‌شود، نرم‌افزاری است که به مدیریت لیست ایمیل شما کمک می‌کند. استفاده از ESP به شما امکان می‌دهد اقدامات انجام شده توسط رفتارهای مخاطبان مورد نظر خود را به صورت خودکار زیر نظر بگیرید و شما را قادر می سازد تا هرگونه تعامل را با آن‌ها شخصی سازی کنید، به نحوی که میزان تعامل و تبدیل به طور کلی بهبود می‌یابد.

مزایای بازاریابی ایمیلی

قابلیت دسترسی مستقیم به مخاطبان

می‌توانید در برنامه‌های خود مستقیما با مشترکین ارتباط برقرار کنید. به علاوه، از آنجا که افراد روزانه ایمیل‌های خود را بررسی می‌کنند، احتمالا ایمیل شما مشاهده می‌شود.

امکان کنترل بیشتر به شما

با اکثر سیستم عامل‌های بازاریابی دیگر، شما مالک این پلت‌فرم نیستید. بنابراین اگر پلت‌فرم دیگری وجود نداشته باشد، تمام سخت‌کوشی شما به هدر می رود. بنابراین با ایمیل، شما روابطی را که با مشترکین خود ایجاد می‌کنید را در اختیار دارید.

قابلیت های شخصی‌سازی بیشتر

می‌توانید از داده‌های جمعیت‌شناختی یا روان‌شناختی برای ایجاد کمپین‌های شخصی و بسیار هدفمند استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که کمپین‌های جداگانه و شخصی درآمد را تا 760 درصد افزایش می‌دهند.

اندازه‌گیری

اندازه‌گیری اثربخشی یک کمپین بازاریابی بسیار مهم است و بازاریابی ایمیلی خودکار باعث می‌شود که اندازه‌گیری کمپین شما بسیار راحت باشد.

مقیاس‌پذیری

یکی از مزایای عمده ایمیل مارکتینگ مقیاس‌پذیری آن است؛ یعنی می‌توان ایمیل‌ها را با هزینه نسبتا کم (در مقایسه با سایر کانال‌های بازاریابی) به تعداد زیادی از گیرندگان ارسال کرد.

معایب بازاریابی ایمیلی

ایستادن در صندوق پستی شلوغ می‌تواند یک چالش باشد. برای اطمینان از توجه و باز شدن ایمیل‌های خود، باید خلاق باشید.

نیاز به یک لیست ایمیل

با بازاریابی ایمیلی، شما باید از قبل یک لیست ایمیل داشته باشید تا کمپین‌های شما موثر واقع شوند.

دارای قوانین و مقررات پیچیده‌

قوانین زیادی برای استفاده از ایمیل برای اهداف تجاری وجود دارد. نمونه‌های رایج شامل GDPR ، CAN-SPAM و CCPA است. در تمام این موارد شما نمی‌توانید ایمیل‌های ناخواسته ارسال کنید.  متاسفانه برخی از مشترکین حتی پس از عضویت در لیست، ایمیل‌های شما را به عنوان هرزنامه گزارش می‌‌دهند. در نتیجه، به شهرت فرستنده شما ضربه می‌زند.