معرفی چهره ریاضی؛ «پروفسور مریم میرزاخانی»، به مناسبت 12 می «روز جهانی زنان در ریاضیات»

روز جهانی زنان در ریاضیات

این نام‌گذاری نخستین بار در کنفرانس زنان ریاضیدان جهان در برزیل ارائه شد و از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان مقرر شد که 12 ماه می (22 اردیبهشت)، مصادف با روز تولد مرحوم مریم میرزاخانی، روز جهانی زنان در ریاضیات نامگذاری شود.

برنده مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری

مریم میرزاخانی، ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد، متولد 13 اردیبهشت 1356 در تهران بود و در سال‌های 1373و 1374 همزمان با تحصیل در دوره دبیرستان، با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد.

برترین دانش‌آموز در جهان

پروفسور میرزاخانی در المپیاد 1995 کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان را دریافت نمود. وی با مدرک کارشناسی در رشته ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شد و سپس بای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت.

نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز

میرزاخانی سال 2014 به خاطر تحقیق بر روی «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌‌ای آن‌ها» به عنوان نخستین زن و نخستین ایرانی، برنده مدال فیلدز ( بالاترین جایزه ریاضیات در جهان) شد. پرفسور میرزاخانی، 24 تیر 1394در بیمارستان دانشگاه استنفورد آمریکا و به سبب بیماری سرطان درگذشت.