مشارکت روسای دانشکده های علوم پایه استانی با جشنواره

مشارکت روسای دانشکده های علوم پایه استانی با جشنواره

روز چهارشنبه مورخ 1401/06/30 دبیرخانه جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان به صورت آنلاین میزبان روسای دانشکده های علوم پایه سطح کشور بود و از نقطه نظرات ارزشمندشان در جهت بهبود فعالیت های این رویداد علمی

بهره مند گردید.

 لازم به ذکر است اولین جلسه با روسای دانشکده های علوم پایه سطح تهران در تیر ماه 1401 به صورت حضوری برگزار شده است.

در ابتدا دکتر نیکنام به منظور معرفی اهداف و فرآیندهای جشنواره، توضیحاتی را بیان نمود. ایشان خاطر نشان کرد: دانشکده های علوم به عنوان مهد علوم پایه کشور به همراه سایر مراکز باید تلاش بیشتری در راستای توسعه مطالعات در این حوزه داشته باشند تا این تحقیقات منجر به تولید محصول شود.

دبیر جشنواره، علوم پایه را سرمایه یک کشور برشمرد و هدف از برگزاری جشنواره را تبدیل دارایی به سرمایه در کشور دانست.

در ادامه دکتر غلامی – دبیر کمیته مدیریت و برنامه ریزی در خصوص نحوه اعطا اعتبار حمایتی به برگزیدگان و همچنین همراهی تا تجاری سازی ایده های آنها نکاتی را یادآور شد.

ایشان همچنین به ارائه گزارشی از نمایشگاه دستاوردهای برگزیدگان جشنواره که در مرداد 1401 در محل مجلس شورای اسلامی برگزار گردید، پرداخت.

مهندس جمیلی ضمن عرض خوشامدگویی به حاضرین؛ هدف جشنواره را پررنگ شدن نقش علوم پایه در زندگی مردم، توجه ویژه به این بخش از علوم و تعمق ارتباط ما بین علوم پایه و صنعت برشمرد.a

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره، آرمان های ششمین دوره از این رویداد علمی را مساله یابی حوزه علوم پایه در جهت رفع حداکثری آنها و در نتیجه پیشرفت اساسی ترین و پایه ای ترین بخش علوم، ارتباط مستحکم ما بین انجمن های علمی – دانشجویی و جشنواره، معرفی دانشجویان مستعد به جشنواره، شناسایی طلایه داران مقیم داخل و خارج این حوزه و مطرح شدن علوم پایه در سطح بین الملل دانست و پیرو آن از روسای محترم درخواست ارائه راهکار نمود.

تقویت علوم پایه از مقطع دبیرستان، شناسایی دقیق نیازهای جامعه و استفاده از علوم پایه در راستای رفع آنها، توجه ویژه بر روی علوم کاربردی در کنار علوم بنیادی، ایجاد کمیته ای جهت رفع مشکلات حوزه اشتغال و معیشت اساتید و محصلان این حوزه، همکاری صدا و سیما جهت آشنا سازی آحاد مردم با علوم پایه، جذب سرمایه برای دانشکده های علوم پایه به منظور انجام مطالعات مربوطه، داشتن سیاست کاری در راستای عدم فعالیت های موازی، برگزاری همایش های مشترک و پیوند دهنده متخصصین علوم پایه با متخصصین سایر علوم و تمرکز بر روی
شاخه های مطرح در سطح دنیا مثل فناوری کوانتومی از پیشنهادات ارائه شده توسط روسای حاضر بود.

سپس دکتر ساری – دبیر علمی جشنواره به شرح روش انتخاب استاد نمونه جوان توسط جشنواره پرداخت و خواستار مشارکت حداکثری اعضای دانشکده های علوم پایه سطح کشور برای داوری این بخش شد.

در پایان دکتر شادی جمیلی – رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره ضمن تشکر از ارائه نظرات کاربردی حاضرین، خاطر نشان کرد: به دلیل اختلالات سراسری اینترنتی ، احتمال تمدید بازه ثبت ایده وجود دارد که در صورت قطعی شدن اعلام خواهد شد.